Otse põhisisu juurde

"Õiglase kaubanduse" töötoad 7.-9.klassis



Kooli keskkonnaküsitlus näitas meie õpilaste väga madalat teadlikkust õiglase kaubanduse teemadel. Õpilased polnud näinud tooteid, millel oleks Fair Trade märgistus ega tundnud ka märgistuse tähendust.

See fakt viitas vajadusele teadlikkust tõsta. Koostöös meie Ungarist pärit vabatahtlikuga organiseerime III kooliastme õpilastele praktilised ja harivad töötoad. Täna toimusid töötoad 7A, 8A ja 8B klassi õpilastele, ka teised III kooliastme klassid saavad neist peagi osa.

Kõigepealt said õpilased oletada, mida tähendab mõiste õiglane kaubandus. Meie vabatahtlik Richard esitles neile mitmeid intrigeerivaid olukordi, kus üks osapool oli pidevalt ebavõrdses seisus, aga pidi saavutama sama tulemuse, kui teine osapool, kellele anti parem stardipositsioon. Õpilased said selgeks „Fair Trade“- märgistuse tähenduse.

Järgnes mäng - ringis seistes ja lõngapalli viskamise järjekorda välja pakkudes tuli oletada, milline on banaanide liikumise teekond kasvataja juurest nendeni. Selgus, et õpilastele oli uudiseks, et erinevaid osapooli, kes kaupade transpordi pealt tarbijani teenida tahavad, on nii palju. Kõige ebaõiglasem tundus neile, et tootja teenib banaani hinnast vaid väga väikse osa, kui võrrelda ekspordikompanii, impordikompanii või poe kasumiga. Seejärel jagati noortele erinevate toodete pilte ja nad pidid rühmadiskussiooni tulemusel oletama, kas tegu on õiglase kaubanduse toodetega. Välja valitud tooted kinnitati tahvlile ja arutleti, kust need pärit on ja kui palju neid Eesti tarbitakse. Õpilaste arvamus oli valdavalt, et pere eelistab kaupu poest ostes pigem odavaid hindu ja ei jälgi õiglase kaubanduse märgistust kohvil, teel või suhkrupakil. Siiski avaldas enamus lootust, et see muutub tulevikus, kui inimeste teadlikkus tõuseb.

Töötoad olid tore ja hariv vaheldus tavapärastele keeletundidele ja pakkusid ka head võimalust lõimida geograafia, ühiskonnaõpetuse ja inglise keele ainevaldkondi.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Vana liimipulga kasutus 3D printimisel

Teadupärast on meie koolis kaks 3d printerit, mis söövad liimi nagu lapsed jäätist. Nimelt kasutatakse printeri kuumaplaadi nakkevõime parandamiseks pulgaliimi või kahepoolset spetsiaalset teipi. Kuna kuumaplaat on võimeline saavutama temperatuuri 100+ kraadi, siis sulab ka kasutatud kuivanud liim sinna peale. See ei liimi küll nii hästi kui värske pulk, kuid kasutades seda ABS plastikuga (lego klotsid näiteks) printimiseks, siis lisatakse sinna peale kiht atsetooni ja ABS plastiku segu. See tähendab seda, et ei ole vahet, kas kasutada uut või vana liimipulka, tulemus jääb samaks. Seega oleme säästnud ühe uue liimipulga ja vähendanud prügi hulka vana näol. Märt Tammisaar


Kuristiku Gümnaasiumi keskkonnaülevaatuse küsimustik

Kliimamuutused 1.Kas tuled hommikul jala kooli? 2.Kas joote kodus sageli pudelivett? 3.Kas sa sööd septembris sageli banaane, vaatamata sellele, et Eestis on sellel ajal palju õunu? 4.Kas teie pere sööb sageli liha javorsti? 5.Kas teie peres jääb sageli toitu üle ja see viiakse prügikasti? 6.Kas teie maakodus sügisel põletatakse lehti? 7.Kas sa oled istutanud mõne puu? Meri ja rannik 1.Kas oled leidnud rannast tühje plastpudeleid ? 2.Kas oled rannas näinud õlist vett? 3.Kas oled näinud rannas lainetuse uuristavat tegevust? 4.Kas oled talvel toitnud veelinde? 5.Kas teete klassiga õppekäike mere äärde? 6.Kas õppetundides räägitakse mere saastumisega seonduvatel teemadel? 7.Kas oled suvel vees näinud sinivetikaid? 8.Kas sa tead, kuhu läheb meie reovesi? Transport 1.Kas hommikul on kooli ees palju või vähe autosid?

Mängides teadlikumaks

Mängides teadlikumaks
Sügisel jõudsid meie kooli huvitavad ja arendavad keskkonnateemalised mängud ning vahendid põnevaks koos tegutsemiseks: savionni ehitamise komplekt koos päikseenergial töötava valgustusega ning mängud: „Kus on elu säästlikum ja mõistlikum“ ja „Õiglane kaubandus“. Varasemast ajast olid koolil kasutada kolm kompleti „Lotte loodusmängu“. Toimus infotund ja instrueerimine klassijuhatajatele, mille käigus selgitati, miks ja kuidas antud mänge klassijuhataja tundi integreerida. Enamus klasse tegeleski ühe klassijuhataja tunni raames keskkonnamängu mängimisega. Eriti populaarseks osutus säästliku eluviisi mäng, mille tegid läbi lausa kaheksa klassi. Nutikad õpetajad töötasid välja antud mängu võistlusversiooni, see omakorda tõstis õpilastes motivatsiooni teemasse paremini süveneda ja elavdas rühmadiskussiooni. Oma üllatuseks avastasid nii mõnedki III kooliastme õpilased, et asjad pole alati päris nii nagu nad siiani olid arvanud. Näiteks on kuivkäimlal ka positiivseid …