ROHELINE
KOOL
Tegevuskava
2017-2018
Tallinn
2017
SISUKORD
1.
KOOLI ÜLDISELOOMUSTUS
Tallinna
Kuristiku Gümnaasium (edaspidi TKG) on üldhariduskool, kus on nii põhikooli kui
ka gümnaasiumi osa. Tallinna Kuristiku Gümnaasiumis käsitletakse õppimist kui
teadmiste, oskuste, vilumuste, väärtushoiakute ja -hinnangute omandamist, mis
on vajalikud igapäevaelus toimetulekuks. Õppimise aluseks on kogemus, mille
õpilane omandab füüsilises, vaimses ja sotsiaalses keskkonnas. Õpilane on
õppeprotsessis aktiivne osaleja. Uute teadmiste omandamisel tugineb õpilane
varemõpitule. Õpilane oskab omandatud teadmisi rakendada probleemide
lahendamisel, valikute tegemisel, oma seisukohti argumenteerides ning edasiste
õpingute käigus.
TKG – s õpet
kavandades ja ellu viies:
1) arvestatakse õpilase eripära, võimeid, keelelist, kultuurilist ja
perekondlikku tausta ja terviseseisundit;
2) jälgitakse, et õpilase õppekoormus oleks ea- ja jõukohane, võimaldades
talle erinevaid huvitegevusi;
3) võimaldatakse
õpilastele mitmekesiseid kogemusi erinevatest kultuurivaldkondadest;
4) tehakse uurimistööd ning seostatakse erinevates valdkondades õpitavat
igapäevase eluga;
5) rakendatakse mitmekesist õppemetoodikat (sealhulgas audio- ja
visuaalseid õppevahendeid, aktiivõppemeetodeid, õppekäike, õues- ja
muuseumiõpet jms);
6) kasutatakse asjakohaseid hindamisviise ja -meetodeid;
7)
diferentseeritakse õpiülesandeid, mille sisu ja raskusaste võimaldavad
õpilastel sobiva pingutustasemega õppida, arvestades nõustamiskomisjoni või
kooli HEV töö koordinaatori ettepanekuid.
TKG õppekeskkond
toetab õpilase arenemist iseseisvaks ja aktiivseks õppijaks, kes kannab oma
kooli vaimsust ning säilitab ja arendab edasi Lasnamäe ja koolipere
traditsioone. TKG õppekorralduse arendamisel peetakse silmas õpilaste vaimse ja
füüsilise tervise edendamist ning kaitset. Õppekoormus vastab RÕK kehtestatud
nädalakoormuse normidele.
Sotsiaalse ja vaimse keskkonna kujundamises
1) osaleb kogu koolipere;
2) luuakse vastastikusel lugupidamisel ja üksteise seisukohtade
arvestamisel põhinevad ning kokkuleppeid austavad suhted õpilaste, vanemate,
õpetajate, kooli juhtkonna ning teiste õpetuse ja kasvatusega seotud osaliste
vahel;
3) koheldakse kõiki õpilasi eelarvamusteta, õiglaselt ja võrdselt;
4) jagatakse otsustusõigust ja vastutust;
5) märgatakse ja tunnustatakse õpilaste pingutusi ja õpiedu; hoidutakse
õpilaste sildistamisest;
6) välditakse vägivalda ja kiusamist;
7) ollakse avatud konstruktiivsele kriitikale ja asjalikele
tähelepanekutele;
8) korraldatakse
koolielu demokraatia põhimõtteid austades.
TKG füüsiline
keskkond on saanud uue näo renoveerimise tulemusena:
1) kasutatavate rajatiste ja ruumide sisustus ning kujundus on õppe
seisukohast otstarbekas, turvaline ja vastab tervisekaitsenõuetele;
2) kabinettides on õppetöö raames võimalik kasutada internetiühendusega
arvutit ja esitlustehnikat (projektorid, dokumendikaamerad, tahvelarvutid),
lisaks on võimalus esitlustehnika ning arvutitega töötada kooliraamatukogus või
suures auditooriumis;
3) valdav osa õppetööst toimub klassides, kus on võimalik mööblit ümber
paigutada ja teha rühmatööd;
4) ruumid, sisseseade ja õppevara on esteetilise väljanägemisega ning
vastavad õpetatavate ainete erinõuetele (keemia, füüsika, võõrkeeled, muusika
jne.);
5) kasutatakse eakohast ning individuaalsele eripärale kohandatavat
õppevara, sealhulgas nüüdisaegseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogiatel
põhinevaid õppematerjale ja vahendeid;
6) kehalise tegevuse ning tervislike eluviiside edendamiseks nii
koolitundides kui ka tunniväliselt on suur kolmeosaline võimla, jõusaal ja
staadion.
7) kooli
territooriumile on rajatud töötava valgusfooriga liiklusväljak, mida saavad
soovi korral liikluskasvatuse tundide läbiviimiseks kasutada ka ümbruskonna
teised koolid ja lasteaiad
Õpet korraldatakse
ka väljaspool kooli ruume (sealhulgas kooliõues, looduses, muuseumides,
arhiivides ja virtuaalses õppekeskkonnas).
TKG alusväärtused:
1) Professionaalsus – nii õpetajate kui ka kõikide töötajate tasandil
2) Usaldusväärsus – erinevate huvirühmade usaldus koolis toimuva suhtes
3) Innovaatilisus – ühiskonna ootustele vastamine tulevikku vaadates
4) Sõbralikkus –
sallivus ning üksteisega arvestamine
Eetilised
põhimõtted:
1) Üldinimlikud väärtused - ausus, hoolivus, õiglus, inimväärikus,
lugupidamine enda ja teiste vastu.
2) Ühiskondlikud
väärtused - vabadus, demokraatia, austus emakeele ja kultuuri vastu,
kultuuriline mitmekesisus, sallivus, keskkonna jätkusuutlikkus, loov
eneseteostus, õiguspõhisus, vastutustundlikkus ja sooline võrdõiguslikkus.
2.
ROHELISE KOOLI TÖÖRÜHM
Aire
Luugus – projektijuht
Karmen
Kisel – projekti koordinaator, 4.-6. klasside õppejuht
Ly
Melesk – 1.-3. klasside õppejuht
Triin
Tibar – huvijuht
Kirsti
Vooglaid – loodusõpetuse ja robootika
õpetaja
Ele-Marika
Sooväli – geograafia- ja majandusõpetaja
Erle
Rahe – laspsevanemate esindaja
Liina
Pukk – lapsevanemate esindaja
Hanna
Kivila - klassiõpetaja
Õpilased:
Lilian Vehk, Ketlin Victoria Lõtševa, Jan Anders Võisula, Lydia Skrabutenas,
Rasmus Õunap, Lisandra Leisson, Stiina Kreutzberg, Rasmus Sepp, Merit Matsalu,
Triinu-Marleen Metsalu, Aare Silm, Teele Pallas, Ingriin Tamuri, Patricia
Puusepp, Darja Kisseljova, Haydee Grettel Kollom, Raigo Piil, Viktor Ustitš,
Lisette Lind, Karmen Silm, Dredy Virrit, Gerda Lizett Puju, Henry Elmest
3.
KURISTIKU GÜMNAASIUMI KESKKONNAPÕHIMÕTTED
1. Kustutame
ruumist lahkudes tuled.
2. Ei
raiska vett.
3. Taaskasutame
paberit.
4. Osaleme
keskkonnateemalistes projektides.
5. Prügi
maha ei viska.
6. Sorteerime
prügi õigesti.
7. Käime
võimalikult palju jala või kasutame ühistransporti.
8. Ei
raiska toitu.
9. Õpime
aktiivselt õues ja kasutame oma koolihoovi võimalusi.
10. Hoiame
loodust ja loomi.
11. Tekitame
vähem müra.
4.
ROHELISE KOOLI TEEMAD 2017/2018 ÕPPEAASTAL
Rohelise kooli teemad on:
- Elurikkus ja loodus
- Kliimamuutused
- Energia
- Globaalne kodakondsus
- Tervis ja heaolu
- Meri ja rannik
- Prügi
- Õueala
- Transport
- Jäätmed
- Vesi
Tallinna Kuristiku Gümnaasium keskendub 2017/2018 õppeaastal kolmele teemale:
- Prügi
ja jäätmed
- Tervis ja heaolu
- Globaalne kodakondsus
2018/2019 õppeaastal lisanduvad teemad:
1. Kliimamuutused
2. Transport
5.
EESMÄRGID JA TEGEVUSED
Programmi
suurim saavutus on kahtlemata fakt, et selle tulemusena kasvab põlvkond
põlvkonna järel jätkusuutlikult mõtlevaid keskkonnateadlikke inimesi. Nad kannavad programmis
omandatut endaga kogu elu ning kasvatavad samas vaimus ka oma järeltulijaid.
Prügi ja
jäätmed
1.
Vähendame
paberikulu
-
Kasutame ära paberi mõlemad pooled
-
Kasutatud paberid suuname taaskasutusse eraldi
sorteerimise läbi (paberikonteiner)
-
Minimeerime kopeerimise hulka, kasutades rohkem IKT
esitlusvahendeid (projektor, dokumendikaamera, nutitahvel)
2. Taaskasutame
rõivaid ja jalatseid
- korraldame
koolimajja jäetud ja leitud riiete ja jalatsite laada
- valmistame
vanadest kasutatud esemetest uusi (loovtööde käigus)
3. Sorteerime
jäätmeid
- pöörame varasemast
suuremat tähelepanu pandipakendite eraldi sorteerimisele
- klassid osalevad
„Küünlaümbriste jahil“ ja „Patareijahil“
4. Tõstame õpilaste
teadlikkust
- jäätmetekke viktoriinil osalesid kõik 7.-9.
klassid
- tõstame
õppekäikudega Pandipakendisse õpilaste teadlikkust prügi sorteerimise vajalikkusest
- koostame iga
klassiga plakatid klassi keskkonnareeglitega, mida tutvustame ka kõigile
õpilastele, vanematele ja õpetajatele
Tervis ja
heaolu
1. Suurendame
õuesõppe osakaalu
- 1. klassidel
on iga päev õuetund
- kehaline
kasvatus toimub ka talvel õues, kui ilmaolud võimaldavad
- kooliõuel on
mitmeid ajaveetmis- ja õuesõppevõimalusi, tulemas on seiklusrada
- kevadel viime
ainetunde sobiva ilmaga läbi õuesõppeklassis
2. Vaimse
tervise tähtsustamise nädal
- Vaimse tervise
hoidmisele pühendatud vahetunnitegevused 5.-9. klassile
Globaalne
kodakondsus
1. Tõstame
teadlikkust õiglasest kaubandusest ja ökoloogilisest jalajäljest
- Ungarist pärit
vabatahtliku korraldatud aktiivsed praktilised temaatilised töötoad ja mängud
kõigile III kooliastme klassidele
- „Õiglase
kaubanduse“ õppevahend-lauamängu tutvustamine ja kasutamine 6.-12. klassi
klassijuhatajatundides
2. Teiste
riikide toitude tutvustamine koolisööklas
- rahvustoitude
nädal
Informatsiooni
jagamine
1.
Koduleht, blogi,
meil
2.
Informatsioon seinale, uksele, stendile
3.
Suuline teavitus õpetajalt ja läbi kooli siseraadio
4.
Lapsevanemate nõustamine keskkonnahariduse kujundamisel
Töömeetodid:
·
Keskonnaülevaatuse
teostamine
·
Küsitlused
·
Teadmiste ja info
jagamine, täiendamine ning omandamine
·
Õppekäigud
·
Töötoad
·
Mängud
·
Orienteerumine
kodupaigas
·
Meisterdamised ja
käsitöö
·
Kunstikonkursid
·
Vaatlused
·
Laadapäevad
·
Huvitavad kohtumised
einevate valdkondade spetsialistidega
·
Pildistamine
·
Materjalide arhiveerimine
Alavaldkond
|
Eesmärk/
Tulemus
|
Tegevus
|
Tähtaeg/
Periood
|
Vastutaja/
Kaasatus
|
Strateegiline juhtimine
|
Tallinna
Kuristiku Gümnaasium liitub Rohelise kooli programmiga
|
Projektijuht
ja projekti koordinaator koostavad ja viivad läbi ettevalmistavad tegevused
|
oktoober
2017
|
Projektijuht/
koordinaator
|
TKG-s on
moodustatud keskkonna-töörühm
|
Õpetajate
üldkoosolekul tutvustatakse Rohelise kooli programmi ja valitakse
keskkonnatöörühm
|
november
2017
|
juhtkond
|
|
TKG-s on
läbi viidud keskkonnaülevaatus, mille tulemusena koostatakse tegevuskava
|
Keskkonnatöörühm
viib läbi keskkonna ülevaatuse, et välja selgitada laste, lastevanemate ja
personali keskkonnaalased väärtushinnangud, teadmised ja hoiakud, tegevused.
|
detsember
2017-jaanuar 2018
|
Keskkonna-töörühm
|
|
TKG arengukava
sisaldab Rohelise kooli programmi tegevusi
|
Keskkonnatöörühm
koostab Rohelise kooli programmi tegevuskava, mis liidetakse kooli arengukava
juurde
|
jaanuar
2018
|
Keskkonna-töörühm,
juhtkond
|
|
Personali-juhtimine
|
TKG personal
on teadlik kõigist Tallinna Rohelise kooli projekti tegevustest
|
Projektijuht
osaleb Rohelise kooli projekti infopäevadel ja koosolekutel ning annab infot õpetajate
üldkoosolekutel, Rohelise kooli koosolekutel ja blogi kaudu edasi
|
jaanuar-mai
2018
|
projektijuht
|
Õppe-kasvatus-tegevus
|
TKG õppekava
sisaldab keskkonnakasvatuse valdkonda
|
Keskkonnakasvatuse
aspektid on lõimitud kõigisse ainekavadesse, neile pööratakse varasemast
suuremat tähelepanu. Bioloogia
valikkursuses 10. klassis peavad õpilased jälgima kodus tekkivaid
prügikoguseid, vee- ja elektri-kasutust, hindama oma ökoloogilist
jalajälge
|
kevad 2018
|
Keskkonnatöörühm,
pedagoogiline personal
|
TKG
tegeleb põhjalikumalt kolme teemaga Rohelise kooli programmist
|
Keskkonnatöörühm
valib kolm teemat Rohelise kooli programmist ja planeerib teemakohased tegevused
|
oktoober
2017
|
Keskkonna-töörühm
|
|
TKG
tegeleb süvendatult tervise ja heaolu, prügi ja jäätmed ning globaalse
kodakondsuse teemadega
|
*täpsem esmaste tegevuste kirjeldus lk. 7-8, mida pidevalt täiendatakse blogis: https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2223169697969621914#editor/target=post;postID=4068841323260466707;onPublishedMenu=allposts;onClosedMenu=allposts;postNum=1;src=postname
|
oktoober 2017 -
juuni 2018
|
Keskkonna-töörühm,
juhtkond, õpetajad, õpilased, lapsevanemad
|
|
Õpetajad
viivad läbi õuesõppetegevusi
|
Õpetajad
planeerivad õuesõppetegevusi,
õppekäike keskkonna tundmaõppimiseks
|
jaanuar-mai
2018
|
õpetajad
|
|
Lapsed
tunnevad erinevaid riike ja rahvusi
|
Õpetajad
planeerivad õppetegevustesse riikide, rahvaste, keelte, kultuuride tundmaõppimist
|
jaanuar-mai
2018
|
õpetajad
|
|
Lapsed
oskavad näha endast erinevaid lapsi ja suhtuda neisse sõbralikult ning
mõistvalt
|
Õpetajad
planeerivad õppetöösse erinevate riikide ja kultuuride tundmaõppimist, praktilist
tegevust (lastekirjandus, laulud, tantsud, toidud)
|
jaanuar-mai
2018
|
õpetajad
|
|
Avalik suhtlemine
|
Lapsevanemad
on teadlikud Rohelise kooli programmist ja koolis toimuvatest tegevustest
|
Kooli
fuajees on stend programmi ja tegevuste tutvustamiseks
|
detsember
2017- jaanuar 2018
|
Projektijuht,
keskkonna-töörühm
|
Ressursside juhtimine
|
Kooli territooriumil
on rajatud eelmisel aastal õuesõppeklass. Territooriumile paigaldatakse
kevadel seiklusrada.
|
kevad 2018
|
majandus-juhataja
|
6.
KALENDERPLAAN
Tervis ja heaolu:
MTÜ Lastekaitse
Liit projekt „Kiusamisest vaba lasteaed ja kool“ alates 2015 a. 2017/1018 õppeaastal liitusid programmiga
1.b, 2.b ja 2.c
Liikuma kutsuv
kool – kogu õppeaasta
21.09 spordipäev
5.-12.klass
22.09 spordipäev
2.-4. klass
26.09 suur
matkapäev, mille avas Gerd Kanter
Spordinädala
raames toimus 28.09 pikkadel vahetundidel discolfi raja läbimine õues,
vabavisete võistlus võimlas, saapavise õues.
25.09 kriisilaste
kokkusaamine direktori juures
26.09-10.10
kehalise aktiivsuse mõõtmise võimalus personalile
1.11 koolis
käivitus tasuta loodusteaduste huviring 3.-9. klassile
13.11 – 17.11
vaimse tervise nädala tegevused 5. - 9. klassile
21.11 Huvihariduse
päev Tondiraba huvikoolis 2. klassidele
13.12 3.c politsei
loeng „Turvaline käitumine“
14.12 Rammumehe
võistlus
21.12.2017/15.01.2018
Hammaste kontroll 1.-6.klass – Pirita Hambaravi OÜ
Kogu õppeaasta
vältel toimuvad kõikidele klassidele Ida-Harju politseijaoskonna poolt
pakutavad loengud. Teemadeks olid: Legaalsed ja illegaalsed uimastid, vägivald,
internetiohutus, turvalisus koolides.
Prügi:
20.09-24.09
osavõtt jäätmetekke vähendamise nädalast: „Korduskasuta-anna esemele uus elu“,
selle raames 3.klasside vanalinna meisterdused jäätmetest(papp-karbid,
plastiktopsid).
22.11 jäätmetekke
vähendamise veebiviktoriin 7.-9.klassidele
30.10 2.a klass
KIK programm „Pandipakendite taaskasutamise lugu“ Eesti Pandipakendis.
1.11 7. c klass
KIK programm „Pandipakendite taaskasutamise lugu“ Eesti Pandipakendis.
31.10 2.c, 2.d,
3.d, 4.a, 4.c KIK õppeprogramm Puhta vee teemapark.
1.-25.11 klasside
keskkonnareeglite koostamine
25.11 Tallinna
Keskkonnaameti ja Energia Avastuskeskuse perepäev „Prügi ressursiks“
8.01-12.01
rõivaste ja jalatsite taaskasutamise laat
september 2017 -
mai 2018 vanadest asjadest uute meisterdamine õpilaste loovtöödena (topsidest
lumememm, teksastest kotid)
2017/18 Patareide ja küünlaümbriste jaht.
2017/18 Patareide ja küünlaümbriste jaht.
Globaalne kodakondsus:
19.12 4.-9.klassid
Ungari jõulutraditsioonid – korraldajaks Ungari vabatahtlik Richard
22.01-23.02
aktiivsed inglisekeelsed osalustunnid teemal „Fair trade and ecological
footprint“ kõigile III kooliastme õpilastele
Märts 2018
rahvustoitude nädal sööklas
14.03.2018 Läänemere Gümnaasiumis "Vanalinna legendid" - 3.klassid
16.03.2018 "Autobahn" - 5.klassid koos Loo Gümnaasiumiga
14.03.2018 Läänemere Gümnaasiumis "Vanalinna legendid" - 3.klassid
16.03.2018 "Autobahn" - 5.klassid koos Loo Gümnaasiumiga
Õpetajate koolitused
26.09 Tallinna
haridusjuhtide keskkonnakonverents Energiakeskuses – Karmen Kisel
17.10 Rohelise
kooli seminar Õpetajate Majas – Aire Luugus
07.11 Ressursikulu
analüüs Õpetajate Majas – Katrin Näär, Aivar Suursaar
20.11 „Oskuste
õppemeetodid. Probleemne käitumine“ Õpetajate Majas – Külli Ratassepp, Viia
Hang
23.11 Rohelise
kooli seminar „Prügi ja jäätmed“ Õpetajate Majas ja Irus – Ly Melesk, Aire
Luugus
24.11
Liikumiskonverents Tartus – Raino Liblik, Triin Tibar
Koolitus
vanematele
07.12 „Kuidas
toetada last koduses õppimises“ – Ruuda Lind
7. TEAVITAMINE JA KAASAMINE
Tallinna
Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise kooli tegevustest saab informatsiooni kodulehelt
http://kuristikurohelised.blogspot.com.ee/,
mida täiendatakse pidevalt. Samuti laekub informatsiooni ka Tallinna Kuristiku
Gümnaasiumi kodulehele http://kuristiku.ee/.
Rohelise
kooli tegemisi saab kooli personal, õpilased ja lapsevanemad jälgida ka
aeg-ajalt kooli infotelerist, samuti saab infot meili teel. Koosolekute
toimumisest teavitatakse kooli siseraadio vahendusel.
Lapsevanemal
on õigus avaldada arvamust ja soovi osaleda õppe- ja kasvatustegevuste teemade
ja tegevuste planeerimisel ja läbiviimisel.
Kõigil
soovijatel on võimalik osaleda regulaarselt toimuvatel Rohelise kooli töörühma
koosolekutel.
8. TEGEVUSKAVA UUENDAMISE JA TÄIENDAMISE KORD
Iga õppeaasta alguses vaatab töögrupp tegevuskava üle
ning vajadusel lisab antud õppeaastaks tegevused. Töörühma liikmed tutvustavad
tegevuskava muudatused sügisel õppenõukogus. Tegevuskava muudatus- ja
parendusettepanekuid on võimalik esitada õppeaasta vältel kirjalikult või töörühma
koosolekutel, neid arutatakse ning kinnitatakse õppenõukogus.
LISAD
Lisa 1. Rohelise
kooli keskkonnaküsimustik õpetajale
Küsimustik
on vajalik, et selgitada välja Kuristiku Gümnaasiumi õpetajate
keskkonnakäitumine ja -teadlikkus. Andmed on anonüümsed, neid kasutatakse kooli
keskkonnaanalüüsi koostamisel.
1. Kas oled oma ainetunnis käsitlenud ökoloogilise jalajälje teemat?
jah
ei
ei oska
öelda
2. Kas Sa tead, mida tähendab Fair Trade (õiglane kaubandus)
kaubamärgistus?
jah
ei
olen
märgistust näinud, aga ei tea, mida see tähendab
3. Kas osed osalenud pere või klassiga heategevus- või ühiskondliku
initsiatiivi projektides? (annetused, koristustalgud)
jah
ei
4. Kas Sa sorteerid kodus prügi?
jah
ei
osaliselt
(nt vanapaber, taara eraldi)
5. Kas prügi sorteerimine on Sinu jaoks oluline?
jah
ei
ei oska
öelda
6. Kas Sa kasutad enda hinnangul kokkuhoidlikult puhast vett?
jah
ei
ei oska
hinnata
7. Kas Sa tuled hommikul jalgsi või jalgrattaga tööle?
jah
ei
osaliselt
bussiga, osaliselt jalgsi
8. Kas Sinu peres jääb sageli toitu üle ja see visatakse ära?
jah
ei
ei oska
hinnata
9. Kas Sa põletad aias või maakodus sügisel lehti?
jah
ei
10. Kas kasutad meie kooliõue võimalusi õuesõppeks?
jah
ei
11. Kas Sinu klassis on toataimi?
jah
ei
12. Kas meie kooli õuealal on Sinu hinnangul õpilastele piisavalt
tegelusvahendeid?
jah
ei
13. Kas õpilased võiksid Sinu hinnangul iga päev vähemalt ühe vahetunni
õues veeta?
jah
ei
sõltub
õpilaste vanusest
14. Kas oled käinud õpilastega õppekäigul mere ääres?
jah
ei
15. Kas õpilased kasutavad Sinu hinnangul liigselt nutivahendeid?
jah
ei
ei oska
öelda
16. Kas kasutad oma ainetunnis liikumist soodustavaid tegevusi/mänge?
jah
ei
vahel harva
17. Kas Sinu hinnangul on koolisöökla toiduports piisav?
jah
ei
ei ole
kursis
18. Kas sööd koolis salatit, puu- ja juurvilju?
jah
ei
söön kaasa
võetud tervislikku toitu
19. Kas kustutad vahetunniks klassis tule?
jah
ei
vahetevahel
20. Kas hommikune liiklus kooli ees on Sinu hinnangul turvaline?
jah
ei
ei oska
hinnata
21. Milline on Sinu peamine liikumisvahend?
auto
ühistransport
käin jala
muu (nt
jalgratas)
22. Milline lisavahend oleks õpilaste õuetegevuste mitmekesistamisel Sinu
hinnangul koolihoovis kõige asjalikum?
discgolfi
rada
pallimänguplatse
lisaks
rohkem
asfaldile joonistatud mänge (nt siseõue)
seiklusrada
algklassilastele
talvine uisuväljak
Lisa 2. Keskkonnaülevaatuse küsimustik õpilasele
Kliimamuutused
1. Kas tuled hommikul jala kooli?
2. Kas joote kodus sageli pudelivett?
3. Kas sa sööd septembris sageli banaane, vaatamata
sellele, et Eestis on sellel ajal palju õunu?
4. Kas teie pere sööb sageli liha ja vorsti?
5. Kas teie peres jääb sageli toitu üle ja see viiakse
prügikasti?
6. Kas teie maakodus sügisel põletatakse lehti?
7. Kas sa oled istutanud mõne puu?
Meri ja rannik
1. Kas oled leidnud rannast tühje plastpudeleid ?
2. Kas oled rannas näinud õlist vett?
3. Kas oled näinud rannas lainetuse uuristavat tegevust?
4. Kas oled talvel toitnud veelinde?
5. Kas teete klassiga õppekäike mere äärde?
6. Kas õppetundides räägitakse mere saastumisega
seonduvatel teemadel?
7. Kas oled suvel vees näinud sinivetikaid?
8. Kas sa tead, kuhu läheb meie reovesi?
Transport
1. Kas hommikul on kooli ees palju või vähe autosid?
2. Kas hommikune liiklus
kooli ees on turvaline?
3. Kas sa tuled hommikul
jalgsi kooli?
4. Kas sa lähed jalgsi
koju?
5. Kas sa tuled kooli
jalgratta, tõukeratta, rula, rulluiskudega?
6. Kumb transpordivahend
saastab sinu arvates rohkem – buss või auto?
7. Milline
transpordivahend ei saasta loodust?
8. Millise
transpordivahendiga liiguvad päeva jooksul sinu pereliikmed?
Vesi
1. Kuidas hindad enda vee kasutust? Kas sa kasutad enda
arvates liiga palju puhast vett?
2. Kas sinu meelest peaks inimesed vähem vett kasutama?
3. Kas sa tead mis tähendavad kaks nuppu tualettpoti
loputuskasti kaanel?
4. Kas kasutad rohkem sooja või külma vett?
Sooja/ külma
Sooja/ külma
5. Kas käid vannis või dušši all?
vann/ dušš
vann/ dušš
6. Kas sinu peres pestakse nõusid käsitsi või
nõudepesumasinaga?
käsitsi/ masinaga
käsitsi/ masinaga
7. Kui palju sa päevas vett joogina tarbid?
alla 1L/ ligikaudu 1L/ üle 1L
alla 1L/ ligikaudu 1L/ üle 1L
8. Kas sa paned hambaid pestes vee kinni?
9. Kas kasutad kraanivett joogiveena?
Tervis ja heaolu
1. Kas sa saad koolis piisavalt liikuda ja mängida?
2. Kas sa oled nädalavahetusel piisavalt õues?
3. Kas sulle meeldib koolis olla?
4. Kas sa kasutad vahetundides nutitelefoni?
5. Kas sa tead, mis on kiusamisvaba keskkond/kool?
6. Kas õppetunnis toimuvate tegevuste ajal on ka
liikumispausid?
7. Kas sa kasutad tihti kooli tervishoiu kabinetti?
8. Kas sa pesed käsi enne söömist?
9. Kas sa tead, milline on tervislik toit?
10. Kas sa sööd koolis salatit, puu-
ning aedvilju?
11. Kas sinu jaoks on meie
koolisöökla toiduportsjon piisav?
12. Kas viid tihti sööklas osa
söömata jäänud toitu tagasi?
13. Kas sa sööd koolis suppi?
14. Kas sa läheksid sööma 13.45
koolipäevast järgi jäänud toitu?
Globaalne kodakondsus
1. Kas tundides on räägitud teemal,
kuidas meie igapäevane tegevus võib mõjutada inimeste elu kogu maailmas?
2. Kas sa pead oluliseks erinevate
loomaliikide, loodusvarade ja kultuuride säilitamist kogu maailmas?
4. Kas sa tead midagi „Fair Trade“(õiglase kaubanduse)
kaubamärgistusest?
5. Kas koolis on käsitletud
ökoloogilise jalajälje teemat? (7.-12. kl)
6. Kas tundides räägitakse meie
planeedi jätkusuutlikkusest?
7. Kas sa oled osalenud koos pere
või klassiga keskkonnateemalistes heategevusprojektides? (koristustalgud,
loomade varjupaik, Teeme ära!, sõpruskoolid teistes riikides)
8. Kas õppetöös kasutatakse teiste
maade muinasjutte ja muusikat?
9. Kas meie koolis rõhutatakse, et
inimesi ei tohi halvustada nende päritolu, kehalise eripära või muude teistest
inimestest erinevate omaduste tõttu?
10. Kas koolis tutvustatakse teiste maade kombeid ja toitu?
Elurikkus
1. Kas kooli
territooriumil on tehtud midagi elurikkuse tõstmiseks?
2. Kas meie koolis on
esteetiliselt hästi kujundatud loodusnurk taimedega?
3. Kas meie kooli
õuealal on loodud võimalused õuesõppeks?
4. Kas meie kooli
õuealale on paigaldatud lindudele pesakaste või toidumajakesi?
5. Kas oled kooli õuel
kasvavatel puudel märganud linnupesi?
6. Kas sa tead,
millised puu-ja põõsaliigid kasvavad kooli territooriumil?
7. Kas olete õues
õppinud ja loodust uurinud?
8. Kas kooli
territooriumil on ala, mida ei niideta?
9. Kas oled uurinud,
millised putukad elavad kooli territooriumil?
10.
Kas klassides on toataimi?
11. Kas sa tead, mitu olmejäätmete
ja biojäätmete prügikonteinerit on kooli õuealal?
12.
Kas kooliõuel kasvatatakse lilli?
13.
Kas õuealal on piisavalt ronimis- ja turnimisvahendeid?
Energia
1. Kas jätad ruumist lahkudes tule põlema?
2. Kas jätad arvuti või teleka tööle, isegi kui ei
kasuta/vaata neid?
3. Kas paned päeval toas tule põlema, kui Päike paistab?
4. Kas keegi su perekonnas/sugulastest sõidab
elektriautoga?
5. Kas teil kodus kasutatakse päikseenergia toimel
töötavaid seadmeid?
(Kui mitu kodumasinat/tehnikavahendit teil õhtuti elektri abil töötavad?)
6. Kas te olete rääkinud oma perega elektrisäästmisest?
7. Kui teadlik sa oled taastuvenergiast?
8. Kas kustutate kõik tuled ööseks, kui magama lähete?
9. Kas teie kodus mängib telekas terve õhtu?
10. Kas sa lülitad ööseks arvuti,
arvutiseadmed välja?
11. Kas sa oled mõelnud, kui palju
elektrit sa päevas kulutad?
12. Millal sa oma telefoni laadima
paned? (kui tühjaks saab, iga öö – olenemata akuseisundist, kogu aeg kodus
olles on laadimas).
13. Kas sa tead, mille peale kulub
kodus kõige rohkem elektrienergiat?
14. Milliseid lambipirne Te kodus kasutate?
(hõõglamp, halogeenlamp, säästulamp, led-lamp).
Prügi
1. Kas sa sorteerid prügi?
2. Kas sa tead kuidas sorteerida
prügi?
3. Kas prügi sorteerimine on
oluline?
4. Kas sa viskad prügi maha?
5. Kas sa viskad taara koolis
spetsiaalselt selle jaoks mõeldud taaraprügikasti?
6. Kas sa viskad vanad/väikseks
jäänud riided prügikasti või teed
nendega midagi muud?
7. Kas teie peres tekib palju
prügi?
8. Kas sa saaksid midagi teha, et
prügi oleks vähem?
9. Kas sa tead, kuidas kasutatakse
sorteeritud prügi? Nt plastikpudelid, klaas
10. Kas sorteerimata olmeprügist on võimalik ka midagi kasulikku toota?
11. Kas sa tead, kuhu viia ohtlik prügi?
Kommentaarid
Postita kommentaar