4. novembril 2019 toimus Rohelise kooli töörühma selleaastane 2. koosolek.
Rohelise Kooli koosoleku
protokoll
|
4. november 2019, nr. 2
|
|
Tallinn
|
Algus
14.00, lõpp 14.50
Juhatasid:
Karmen Kisel, Külli Ratassepp
Protokollis:
Ly Melesk
Võtsid
osa: õpetaja Ele-Marika Sooväli; õpilased: ...17 õpilast
Päevakord:
1. Keskkonnaküsitluse läbi viimisest 2.- 12. klassis ja
õpetajate hulgas
2. Keskkonnaanalüüsi koostamisest 2019/20 õppeaastal
3. Meie klasside keskkonnategudest – mis toimunud, mis
veel tulekul
4. Tervisenõukogu koosolekul räägitust ja sellega seotud
muudatustest
5. Rohelise kooli seminaril räägitust – Külli Ratassepp
6. Töörühma ettepanekud ja mõtted
1. Keskkonnaküsitluse läbi viimisest 2.- 12. klassis ja
õpetajate hulgas
KUULATI:
Karmen Kisel avaldas
alustuseks kahetsust, et nii mitmed loodusainete õpetajad ei ole saanud
koosolekule tulla. Rohelise kooli koosolekul võiks osaleda kõik koolis
loodusaineid õpetavad õpetajad. See on ilmselt tingitud tunniplaani
ebasobivusest koosoleku kellaajaga. Kisel lubas, et vaatab jaanuarikuiseks
koosolekuks tunniplaani põhjal parema aja, et rohkem huvitatud õpetajaid ja
õpilasi saaks osaleda. Palju on töörühma aktiivseid liikmeid 3. ja 4.
klassidest, nende koolipäev on lühike ja ei ole mõistlik neil ka väga pikalt
oodata lasta koosolekut. Külli Ratassepp arvas, et väiksemad ootavad tavaliselt
hea meelega ja leiavad endale tegevust klassis või raamatukogus.
Kisel andis ülevaate
keskkonnaküsitluse läbi viimisest. Seekord tegelesid küsitlusega
klassijuhatajad. Kõik said küsitlused tehtud, osad kirjutasid ka selgitusi ja
õpilaste kommentaare arvude taha lahtritesse, mis on analüüsi koostamisel eriti
tänuväärne. Küsitleti 2.-12. klassi õpilasi, neis klassides, kus on Rohelise
kooli töörühma liikmeid, aitasid õpetajat ka õpilased.
Õpetajate küsitlus toimus ka
sel aastal veebis Google küsitlusvormi kaudu. Esmaspäevaks, 4. novembriks oli
vastanud 51 töötajat.
OTSUSTATI:
1.1 Jaanuarikuise Rohelise kooli koosolekuks püütakse leida kõigile osapooletele sobivaim aeg
1.1 Jaanuarikuise Rohelise kooli koosolekuks püütakse leida kõigile osapooletele sobivaim aeg
2. Keskkonnaanalüüsi koostamisest 2019/20 õppeaastal
KUULATI:
Karmen Kisel rääkis, et
keskkonnaküsitluste põhjal kirjutatakse sarnaselt eelmistele aastatele
keskkonnaanalüüs ja seda teeb sel aastal 12B õpilane Martti Viitkar oma
uurimuse praktilise tööna. Kisel avaldas lootust, et õpilane saab
keskkonnaanalüüsi koostamisega kenasti hakkama.
Õpetajate kokkuvõtet on
lihtsam teha, tuleb selleaastase küsitluse andmeid võrrelda eelmise aasta
andmetega, Google küsitlusvorm arvutab vastused juba ise protsentideks, seega
on analüüs lihtsam.
Keskkonnaanalüüs valmib
kindlasti hiljemalt novembri lõpuks, seejärel pannakse see tutvumiseks Rohelise
kooli blogisse ja saadetakse ka töötajate mailile. Novembri jooksul asub Külli
Ratassepp koostama ka tegevuskava 2019/20 õppeaastaks, mis valmides pannakse
samuti Rohelise kooli blogisse.
OTSUSTATI:
2.1 Koostada keskkonnaanalüüs ja tegevuskava hiljemalt 28.
novembriks 2019
3. Meie klasside keskkonnategudest – mis toimunud, mis
veel tulekul
KUULATI:
K. Kisel näitas koosolekul osalejatele Excel tabelit, kuhu on kirjutatud meie kõigi klasside keskkonnateod. Kisel rääkis huvitavamatest tegudest, mis juba tehtud, peatudes pikemalt kohvipaksu kogumise projektil, lillesibulate istutamisel kooli ringpeenrasse, aga ka helkurikontrollis abistavamise vajadusel, millega 11b hetkel kooli aitab. Koosolekul osalenud õpilastele selgitati, kuidas haakuvad helkurite kandmine ja Rohelise kooli projekt (liiklusturvalisus jalgsi liigeldes). Karmen Kisel rõhutas õpilastele, et nad räägiksid aktiivsemalt ise kaasa oma klassi keskkonnateo planeerimisel. Üks koosolekul osalenud õpilane avaldas valjuhäälselt arvamust, et nende klassijuhataja ei arutanud planeeritavat keskkonnategu klassiga läbi. Kisel suunas noormehe ise häid ideid pakkuma ja õpetajale praktilist abi osutama.
K. Kisel näitas koosolekul osalejatele Excel tabelit, kuhu on kirjutatud meie kõigi klasside keskkonnateod. Kisel rääkis huvitavamatest tegudest, mis juba tehtud, peatudes pikemalt kohvipaksu kogumise projektil, lillesibulate istutamisel kooli ringpeenrasse, aga ka helkurikontrollis abistavamise vajadusel, millega 11b hetkel kooli aitab. Koosolekul osalenud õpilastele selgitati, kuidas haakuvad helkurite kandmine ja Rohelise kooli projekt (liiklusturvalisus jalgsi liigeldes). Karmen Kisel rõhutas õpilastele, et nad räägiksid aktiivsemalt ise kaasa oma klassi keskkonnateo planeerimisel. Üks koosolekul osalenud õpilane avaldas valjuhäälselt arvamust, et nende klassijuhataja ei arutanud planeeritavat keskkonnategu klassiga läbi. Kisel suunas noormehe ise häid ideid pakkuma ja õpetajale praktilist abi osutama.
Kisel rõhutas, et oma klassi
keskkonnategu tuleks kindlasti kuidagi dokumenteerida ja saata peale selle
toimumist väike jutuke kokkuvõttega tehtust. Mitme klassi puhul on
keskkonnateoks märgitud üldine hoiaks või muutus käitumiseks (nt ei kasuta sel
poolaastal pappnõusid). Ka sel juhul ootab RK töörühm kokkuvõtet, kuivõrd seda
rohelist mõtteviisi järgiti, milliseid tähelepanekuid tehti, kas keegi keelas
ka näiteks pereliikmetel või kaaslastel tarbetut plasti (joogikõrsi) kasutada
vmt. Kisel tutvustas ka võimalust, kuidas meie RK blogist kõigist
keskkonnategudest lugeda saab.
OTSUSTATI:
3.1 Klassijuhatajad saadavad
kokkuvõtted enda klassi tehtud keskkonnateost (hea, kui oleks õpilase
kirjutatud), võimalusel ka mõne illustreeriva foto
3.2 Jutukesed ja fotod
lisatakse meie Rohelise kooli blogisse
4. Tervisenõukogu koosolekul räägitust ja sellega seotud
muudatustest
KUULATI:
Ly Melesk tegi lühikokkuvõtte
ka tervisenõukogu koosolekul räägitud teemadest, mis haakuvad Rohelise kooli
põhimõtetega. Hea on teada anda, et RK õpilaste algatusel ja ettepanekul
õnnestus läbi suruda mõte, et puhvetis ei kasutata enam kilekotte. Hetkel on
kasutuses paberkotid ja väidetavalt salati söömiseks ka puidust kahvlikesed. Ly
Melesk rõhutas, et kõige keskkonnateadlikum on süüa toit ära kohapeal korduvkasutatavate
nõude pealt ja vältida igasuguse prügi tekitamist.
Lisaks oli tervisenõukogus
juttu spordipäevade korraldusest. RK töörühma õpilased leidsid, et liikumine
värskes õhus on vajalik ja arendav, ega spordipäevadel võiks teha uusi veel
proovimata tegevusi.
Üks õpilane pakkus välja
huvitava mõtte, et kogu koos võiks matkapäeva ühendada plogginguga. Plogging sai väidetavalt alguse 2016.
aasta paiku Rootsist ning tuleneb rootsikeelsetest sõnadest plocka upp (võta
üles) ning jogga (sörkima). Kui valime sel moel matkamiseks mõne Lasnamäe
suurema pargiala, on võimalik liikumisega ka lisaväärtust toota (puhtam
koduümbrus).
OTSUSTATI:
4.1
Jälgida keskkonnateadlikkust koolimajas – prügi sorteerimist, pakendite
vähendamist, vajadusel kaaslast informeerida, kuidas olla loodust säästvam
5. Rohelise kooli seminaril räägitust – Külli Ratassepp
KUULATI:
Külli Ratassepp andis
ülevaate Rohelise kooli 1. seiminaril räägitust. Seminar toimus Pääsküla
koolis. Seal on katusele Rohelise kooli töörühma eestvedamisel rajatud aed
konteinerpeenardega, kus õpilased kasvatasid peete, porgandeid, herneid.
Katusel oli ka veekraan, suvel käidi kastmas, et saaks hukka ei läheks. Abiks
oli kooli loodusring. Seminaril räägiti ka linnurikkusest ja sellest, kuidas
linde toita. Sai teada, et ühekülgne toit pole lindudele hea ja soolast ei tohi
anda (sai, leib). Sulailmaga peaks linnud ise toidu kätte saama, et ole vaja
neid kogu aeg toita, kuna muutuvad siis laisaks. Külli Ratassepp rääkis
töörühmale ka, kuidas valmistada linnule õige pesakast ja kuhu paigutada
söögimaja. Lisaks rääkis ta talvel toimuvast linnuvaatlusest, kus kindla päeva
jooksul kaardistatakse Eestis kõik koduaias nähtud linnud. Külli Ratassepp
andis edasi ka info, et juba sel reedel, 811 on tulemas Puhta Maailma Päev, mis
toimub Kalevi suurhallis ja on suunatud eelkõige vanema astme õpilastele.
Konverentsi kodulehelt on info:
Eesti Ettevõtlike noorte koda ehk JCI Estonia pakub
200-le noorele vanuses 13-18 võimalust tasuta osaleda 8. novembri Puhta Maailma
Konverentsil, kuhu oodatakse näiteks Eesti Vabariigi Presidenti ning üle 1000
tipptegija ja kodanikuaktivisti kogu maailmast. Päev keskendub teemadele ja
küsimustele nagu puhas ja prügivaba maailm, mida kujutab endast "Keep It
Clean Plan" ja milline peaks olema iga inimese, ettevõtete ja valitsuste
roll prügiprobleemi vastu võitlemisel.
Gümnaasiumi klassijuhatajad
peavad oma õpilastele selle kohta info saatma ja ka registreerumislingi, kui on
teemast huvitatuid:
Registreerumine: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdGfIEnBFRRor3jPHyPl8Dy6qTGkZtLv3J-vC0t0ojIZXFYDA/viewform
Lisaks tutvustas K. Ratassepp
nooremale kooliastme sobivat puhta vee teemalist materjali, mida on hea
kasutada loodusõpetuse tunnis:
Kuna üks meie selleaastane
põhiteema on tervis ja heaolu ja teine teema prügi ja jäätmed, tuleks
klassijuhataja tunnis kindlasti käsitleda ka toidu raiskamise teemat. Selleks
saab infot lehelt:
OTSUSTATI:
5.1 Gümnaasiumi
klassijuhatajad edastavad läbi e-kooli õpilastele info reedese konverentsi
kohta
6. Töörühma ettepanekud ja mõtted
KUULATI:
Karmen Kisel rääkis
koosolekul osalejatele, et osad nende eelmise korra mõtetest j a ettepanekutest
on juba realiseerunud – klassid teevad keskkonnategusid, mis oli töörühm
õpilase välja pakutud idee. Lisaks on sööklas asendatud kilekotid
paberkottidega, mis oli samuti töörühmast tulnud ettepanek. Sellest johtuvalt
kutsus Kisel õpilasi üles uusi mõtteid ja ideid välja käima, mis aitaks
koolipere keskkonnateadlikkust tõsta. Õpilaste ettepanekud:
-
Autovaba päeva
korraldamine maikuus 2020, koostöös südamenädalaga
-
Jalgsi kooli
tulemise nädal
-
B-korpuse
tualettidesse tuleks paigaldada prügikastid, hetkel neid pole
-
Leida võimalused,
et õpilased oleks koolis vähem telefonis
-
Õpikute ja
töövihikuteta koolipäev (kerge koolikoti päev) – eesmärk kasutada teisi
meetodeid õpetamiseks kui paberkandjal vahendid
-
Elektrivaba
koolipäev
-
Toataime
kinkimine koolile/oma klassiruumile (iga klass kingiks õppeaasta alguses ühe
toataime, mida terve aasta koos kasvatataks, see pigem üleskutse vanematele)
-
Kunstitunnis
koguda suurde kotti kõik kleepimistöödes tekkivad paberijäägid ja teha üks
eraldi projekt/kunstitöö, kus kasutatakse ainult jääke
-
Uurida võimalust,
kuidas saaks kõigisse klassiruumidesse sorteerimise võimalusega prügikastid
-
Hea käitumise
viktoriin (et parandada õpilaste heaolu)
-
Väikeste poole
WC-lukkude juures märgid: kinni/lahti mõlemale poole lukku (õpilased ei oska
neid alul avada)
Kommentaarid
Postita kommentaar