Tallinna
Kuristiku Gümnaasium
ROHELINE
KOOL
Keskkonnaülevaatus
Detsember
2017
Eesmärk:
Keskkonnaülevaatuse
eesmärk on kaardistada hetkeseis ja leida suurimad kitsaskohad.
Protsess:
Kuristiku
Gümnaasiumi keskkonnaülevaatuse läbiviimist juhtis koolis loodud Rohelise Kooli
töörühm. Vaadeldi 10 teema olukorda kooli igapäevaelus, majandamises ja
õppetöös.
Keskkonnaülevaatus
viidi läbi 6.-21. detsembril 2017. Õpilaste hulgas viidi küsitlus läbi klasside
kaupa, iga teemat käsitleti erineva vanuseastme kolmes kuni neljas klassis,
tulemused märgiti protokolli, kohapeal kuulati õpilaste mõtteid ja ettepanekuid
antud teemal. Küsimuste arv igas küsitluses oli erinev, keskmiselt oli
küsitlustes 10 küsimust. Õpilasi küsitleti kokku 9 küsitlusankeedi põhjal,
elurikkus ja õueala olid liidetud üheks teemaks ja küsitluseks. Keskkonnaküsitlusi
klassides viisid läbi ja protokollisid Rohelise Kooli töörühma õpilased
2-3-kaupa, igal rühmal oli saatjaks üks Rohelise Kooli töörühma kuuluv õpetaja.
Personalile
saadeti seletused ning küsitluste link meilile. Personal vastas igast
valdkonnast valitud 2-3 olulisemale küsimusele. Personali küsitlus sisaldas 22
küsimust. Nii õpilaste kui personali küsimustikes olid enamus küsimusi
sõnastatud nii, et neile saaks vastata eitavalt või jaatavalt, aga oli ka ette
antud vastusevariantidega küsimusi. Iga küsimuse puhul paluti õpilastel on
valikut põhjendada ja märgiti olulisemad argumendid ja ettepanekud üles.
Teemade
jagunemine klasside lõikes:
Globaalne
keskkond 2B, 4B, 6B, 8C
Prügi
ja jäätmed 3C, 4D, 7C,
10B
Puhas
vesi 2C, 4A,
9A
Kliimamuutused 2A, 6A, 11.kl
Elurikkus 1B, 3D, 5A,
12.kl
Meri
ja rannik 3B, 7B,
12.kl
Tervis
ja heaolu 3A, 7A, 9B
Energia 5B, 8B, 10B
Transport 2D, 4C, 5C, 8A
Keskkonnaülevaatuse
tulemusi kasutatakse Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi „Rohelise kooli“ projekti
tegevuskava koostamisel ning avaldatakse TKG „Rohelise kooli“ kodulehel olevas
blogis.
Üldine statistika
Küsitluses
osalesid kõik 3.-12. klassi õpilased, lisaks valim 1.-2. klassi õpilasi, arvuliselt
kokku 748 õpilast (82% õpilastest). Personalile suunatud küsitlusele vastas 35
inimest (48% töötajatest).
Keskkonnaülevaatuse kokkuvõte teemade
kaupa
Õpilased
Globaalne
keskkond
66%
õpilastest arvas, et tundides on räägitud teemal, kuidas meie igapäevane
tegevus võib mõjutada inimeste elu kogu maailmas, samas tundis üksnes 13%
mõistet ökoloogiline jalajälg ja
oskas selle sisus selgitada.
91%
pidas oluliseks erinevate loomaliikide, loodusvarade ja kultuuride säilitamist
maailmas. Põhjendusena mainiti, et mida rikkalikuma keskkonna me tulevastele
põlvkondadele jätame, seda tervemad on loodus ja inimesed.
Õpilastele
näidati küsitluse käigus õiglase kaubanduse kaubamärgistuse pilti. Vaid 7%
õpilastest olid seda märki näinud, mitte ükski ei osanud päris täpselt
kirjeldada, mida antud märgistus tootel tähendab. Küsitluses osalenud
õpilastele selgitati märgistuse tähendust ja näidati lühikest informatiivset
videot.
44%
õpilastest on koos pere või klassiga osalenud keskkonnateemalises
heategevusprojektis. Enim leidsid ära märkimist „Teeme ära!“-talgud, loomade
varjupaiga abistamine, riiete viimine taaskasutusse, erinevates
keskkonnaaktsioonides osalemine (küünlatopside jaht).
99%
vastanutest väitis, et meie koolis kasutatakse õppetöös teiste maade
muinasjutte ja muusikat. Põhiliselt oli sellealaseid kogemusi eesti keele ja
muusikaõpetuse tundidest. 86% leidis, et koolis tutvustatakse piisavalt ka teiste
maade kombeid ja toitu, näiteks toodi Halloweeni iga-aastased üritused, Ungari
õhtu. Õpilased pakkusid ideena välja koolisööklas rahvussöökide nädala
korraldamise.
85%
õpilastest leidis, et meie koolis rõhutatakse, et inimest ei tohi halvustada
tema päritolu, kehalise eripära või muude teistest inimestest erinevate
omaduste tõttu. Mainiti, et sellest on rääkinud klassijuhataja, psühholoog,
sotsiaalpedagoog ja meie õpilased ei ole koolis sellist käitumist märganud.
Prügi
ja jäätmed
Vaid
47% õpilastest väitsid, et nende kodus sorteeritakse prügi, ehkki teadlikkus
prügi sorteerimisest on kõrge – 86% arvasid teadvat, kuidas prügi sorteerida.
97% õpilastest leidis seejuures, et prügi sorteerimine on oluline. Põhiliste
põhjustena, miks kodus prügi ei sorteerita, ütlesid lapsed, et neil on vaid üks
prügikast köögis. Samas teadsid nad prügi liike, nimetades biojäätmeid,
paberit, pakendeid ja klaasi. Õpilased väljendasid murelikkust prügi liigtekke
teemal, väites, et see on ohuks nii lindudele kui loomadele ja loodus on
saastunud. 54% oli arvamusel, et nende peres tekib liiga palju prügi, õpilased
leidsid ka, et kui peres tekib iga päev üks kott prügi, on see liiga palju.
Samas vastas 53%, et nende arvates ei ole nende võimuses prügi kogust
vähendada.
49%
õpilastest möönis, et on prügi maha visanud, põhjendustena toodi, et kui väike
paberitükk või näts maha kukub, ei viistita seda enam üles võtta.
90%
küsitletutest vastas, et ei viska taarat koolis selleks ette nähtud kohta –
pandipakendite kogumiskasti. Põhjendati, et ei teata, kus need asuvad ja maja
peal on liiga vähe pandipakendite kogumise kaste. Osad õpilased viivad samas
pandipakendid ka koju.
95%
õpilastest ütles, et nende peres ei visata vanu väikseks jäänud riideid ära
vaid viiakse uuskasutusse, abivajajatele, töödeldakse ümber (kaltsuvaibad) või
müüakse edasi.
70%
õpilastest oskasid nimetada näiteid, kuidas kasutatakse sorteeritud prügi,
näitena toodi, et plastpakenditest saab fliisi, vanapaberist tualettpaberit.
Samas arvas 94% vastanutest, et sorteerimata olmeprügist ei ole võimalik midagi
kasulikku toota, kaks õpilast ütlesid, et seda on võimalik kasutada
küttematerjalina.
81%
õpilastest oli kursis, kuhu tuleb viia ohtlik prügi ja teadsid enamasti
nimetada ka näiteks kasutatud patareide kogumiskohti.
99%
õpilastest ei tea, mitu olmejäätmete ja biojäätmete prügikonteinerit on kooli
õuealal. Küll aga teavad õpilased konteinerite asukohta.
Puhas
vesi
76%
vastanutest hindas enda veekasutust säästlikuks, samas avaldati arvamust, et
maailmas on piisavalt vett või et selle teema peale pole kunagi mõeldud.
Küsimusele, kas inimesed peaksid vähem vett kasutama, vastas 54% jaatavalt.
58%
vastanud õpilastest ei teadnud põhjust, miks on enamike tualettpottide kaanel
kaks nuppu, põhiliselt ei osanud seda selgitada alklasside õpilased. Osad
õpilased väitsid, et vajutavad pidevalt kahte nuppu korraga. Küsitlejad
selgitasid nuppude tähendust ja juhtisid tähelepanu nende õigele vett säästvale
kasutamisele.
65%
õpilastest eelistab käia dušši all ja ei kasuta vanni, põhjendustena öeldi, et
dušši all saab kiiremini pestud, kodus ei olegi vanni ja veearved ei ole siis
nii suured. 86% vastanutest väitis, et sulgeb veekraani hambapesu ajaks, oldi
teadlikud, et see on vee raiskamine, kui sel ajal veel joosta lasta.
Küsimusele,
kas kasutatakse rohkem sooja või külma vett, jagunesid vastused täpselt
pooleks. Õpilased olid samas teadlikud, et tarbides sooja vett, kulub rohkem
energiat, aga samas leidsid nad, et tihti on sooja vee tarbimine oluliselt
mugavam ja meeldivam.
49%
vastanute kodudes pestakse nõusid igapäevaselt nõudepesumasinaga. Põhjendusena
toodi, et see on oluliselt mugavam, saab suurema hulga nõusid korraga ära
pesta. Samas oli õpilastele üllatuseks, et nõudepesumasin kulutab üldiselt
vähem vett kui nõude käsipesu.
61%
õpilastest hindas oma päevaseks joodavaks veekoguseks üle 1 liitri, 39% oli
seisukohal, et tarbib joogina alla 1 liitri vett ööpäevas. Kraanivett kasutab
joogiveena 93% vastanutest, õpilaste hinnangul on kraanivesi hea kvaliteediga,
alati kättesaadav ja selle tarbimisel ei teki plastprügi nagu pudelivee
ostmisel. Samas toodi pudelivee eeliseks see, et kui soovitakse gaseeritud
vett, ostetakse ikka pudeliga, samuti mineraalvett.
Kliimamuutused
Ehkki
Kuristiku Gümnaasium on piirkonnakool ja enamik meie õpilastest elab kooli
läheduses, selgus küsitlusest, et 51% õpilastest ei tule jalgsi kooli. Osaliselt
tulevad õpilased ühistranspordiga, aga paljud tuuakse ka autodega.
56%
õpilastest väitis, et on istutanud vähemalt ühe puu, näidetena toodi õunapuu
istutamine maakodus. Lisaks oli õpilastel kogemusi pihlaka, tamme ja mändide
istutamisega.
89%
vastanute kodudes ei põletata aias lehti. Enamikel vastanutest pole maakodusid
või aedu. Kellel on, siis pigem kompostitakse biomaterjal. Need, kelle aedades
lehti põletatakse, tõid põhjuseks, et lehti on palju ja neid pole kuskile
panna. Õpilased olid teadlikud lehtede põletamisest tekkiva suitsu
kahjulikkusest.
39%
õpilastest väitis, et nende peres jääb sageli toitu üle ja see viiakse
prügikasti. Põhjenduseks toodi, et keedetakse või ostetakse liiga palju, toitu
ei jõuta ära süüa ja see rikneb.
76%
vastanute peredes süüakse igapäevaselt liha ja vorsti. Õpilased avaldasid
arvamust, et liha on maitsev ja meie kliimas tuleks igapäevaselt lihatooteid
süüa. Küsitlejad tutvustasid vastajatele liigse lihatarbimise keskkonnale
kahjulikke mõjutegureid.
Õpilastelt
uuriti ka nende puuviljavaliku eelistuste kohta. 81% peredest ei sööda sügisel
igapäevaselt võõramaist päritolu puuvilju (banaan, apelsin), sest saadaval on
kodumaised viljad. Samas olid õpilased teadlikud, et banaan sisaldab kasulikke
aineid ja ütlesid, et söövad ka välismaiseid vilju meeleldi.
Elurikkus
89%
õpilastest on nõus väitega, et kooli territooriumil on tehtud midagi elurikkuse
tõstmiseks. Märgiti ära juurde istutatud puid, ringikujuline peenar maja ees.
Samas tuli õpilastelt siiski tagasiside, et suur osa territooriumist on
asjalikult kasutamata. 93% õpilastest leidsid, et meie kooli õuealal on loodud
võimalused õuesõppeks ja 84% vastanutest on ka kooli õuealal toimunud
õuesõppetundides viibinud ning selle käigus loodust uurinud. Enim on
õuesõppetunde toimunud loodusõpetuse, geograafia, muusikaõpetuse, bioloogia,
keemia ja liiklusõpetuse aine raames. 58% õpilastest leidis, et kooli õuealal
on piisavalt ronimis- ja turnimisvahendeid. Tulid ettepanekud õuealale
ronimisseina ehitamiseks. Õpilased olid huvitatud ka suurema hulga
mänguvahendite (pallid, hüpitsad, lendav taldrik) kaasamisest
õuevahetundidesse.
68%
õpilastest ei oska öelda, millised puud ja põõsad kooliõuel kasvavad. Mainiti
järgmisi liike: sarapuu, kask, vaher, õunapuu, elupuu, kibuvits, mänd, pärn,
pihlakas. Kõik neist ei ole tegelikkuses kooliõuel esindatud. 76% õpilastest
teadis, et kooliõuel kasvab ka lilli. Mainiti erinevat värvi roose ringpeenras
ja trepi peal pottides olevaid hooajalilli. 55% ei osanud öelda, millised
putukad elavad kooliõuel. Teadlikumad nimetasid sipelgaid, liblikaid ja
lepatriinusid.
83%
teadis ka, et kooli territooriumil puudub ala, mida ei niideta. Õpilastele
selgitati küsitluse käigus, miks oleks selline ala elurikkuse seisukohast
oluline. Mõned õpilased arvasid, et kooliõue kaugemas nurgas siiski on niitmata
ala.
77%
õpilastest ei olnud kooliõues puude küljes märganud ühtki pesakasti, neid seal
hetkel ka pole. 64% olid näinud suuremate puude otsas linnupesi, varesed
pesitsevad kooliõuel asuvate suurte puude otsas. Õpilased on varesepesi, isegi
mune ja poegi näinud A ja B-korpuse klassiruumide akendest.
45%
õpilastest on märganud, et koolis on mõned hästi kujundatud nurgad
toataimedega. Õpilaste poolt tuli ettepanek, et loodusnurk võiks olla
muusikaklassi või raamatukogu ees. 96% õpilastest väitis, et klassides on
toataimi. Eriti palju taimi on õpilaste hinnangul bioloogia, saksa keele,
keemia, inglise keel (226) kabinettides. Aga on ka klasse, kus pole ühtki
toataime.
Meri
ja rannik
91%
vastanutest on leidnud rannast tühje plastpudeleid. Õpilaste hinnangul on randades
vähe prügikaste, need on pidevalt kuhjaga täis ja tuul lennutab taarat rannale
laiali.
21%
õpilastest on rannas õlist vett näinud. Nimetati õlilaike Pirita ja Pärnu
rannas. Õpilaste arvates on see tingitud autode pesemisest veekogu kaldal või
laevade leketest.
34%
on märganud lainete uuristavat tegevust rannal, kohtadena nimetati Suurupi ja
Pakri rannikut.
66%
õpilastest ei toida talvel veelinde. Õpilased ütlesid, et on küll kunagi
toitnud parte ja luiki saiaga, aga teadlikkus on tõusnud ja nüüd ollakse
teadlik põhjustest, miks seda teha ei tohi. Küsitlejad selgitasid vastajatele
veelkord veelindude talvise vale toitmisega seotud ohtusid.
62%
vastanutest on käinus klassiga õppekäigul mere ääres, kohtadena nimetati Käsmu,
Muraste ja Paljassaare randu. 96% õpilastest on kuulnud õppetundides infot mere
saastumise kohta. 34% on näinud veekogus sinivetikaid, kohtadena nimetasid
õpilased Pirita ja Stroomi randa.
Kahetsusväärselt
väike on õpilaste teadlikkus reovee teekonnast – 70% vastanutest ei oska vastata,
kuhu läheb meie reovesi.
Tervis
ja heaolu
82%
õpilastest leiab, et saab koolis piisavalt liikuda ja mängida. Tegevustena
nimetati ronimist varb- ja ronimisseinal, mänguvahetunde, lauatrennise
mängimist. 7. klassi õpilased arvasid, et õpetajad keelavad vahel õpilastel
kiire liikumise koolimajas. 9. klass arvas, et koolimajas pakutavaid
liikumismänge võiks rohkem olla.
77%
õpilastest on oma hinnangul piisavalt õues. Põhjustena, miks vahel õue minna ei
taheta, nimetatakse viletsat ilma, tegevuse puudumist ja seda, et üksi on õues
igav.
77%
õpilastest vastas küsimusele, kas talle meeldib koolis olla, jaatavalt. Põhjendustena
toodi välja, et siin on sõbrad, saab liikuda ja mängida, on palju tegevusi.
Need lapsed, kellele koolis olla ei meeldi, tõid põhjuseks väsimuse.
58%
õpilastest on teadlik, mida tähendab kiusamisvaba keskkond. 9. klass väitis, et
nende klass pole kiusamisega kokku puutunud.
Nutitelefoni
kasutab vahetundides 67% õpilastest. Selle abil kuulatakse muusikat, loetakse
e-maile, mängitakse mänge. Olulisel kohal on sotsiaalvõrgustike kasutamine.
Mainiti veel e-kooli külastamist ja töödeks õppimist. B-korpuse õpilase
teadsid, et nende majas on nutitelefoni kotist välja võtmine koolipäeva jooksul
keelatud.
50%
õpilastest on kogenud liikumispause tundide ajal, nimetati varianti, kus keegi
õpilastest näitab harjutusi ette ja teised järgi teevad ja bioloogia tunnis
toimuvat virgutusvõimlemist.
Kooli
tervishoiu kabinetti kasutab sageli 8% küsitletutest, põhiliste põhjustena
nimetati peavalusid, traumasid kehalise tunnis ja diabeeti.
71%
õpilastest peseb enne söömist käsi. Seda tuletab meelde ka õpetaja. Mureks on,
et kraanikausse on söökla ees õpilaste hinnangul liiga vähe ja need on liiga
hõivatud.
99%
õpilastest arvab teadvat, mis on tervislik toit, aga vaid 71% sööb koolis
salatit, puu- ja juurvilju. Tervisliku toidu kohta on õpilased endi hinnangul
saanud infot õpetajatelt, vanematelt, ise uurinud ja lugenud. Nad väitsid, et
neile meeldib süüa salatit eraldi, mitte koos põhitoiduga, seetõttu koolis prae
kõrvale salatit ei tõsta. Väiksemad lapsed söövad vähem salatit, suuremad
rohkem.
49%
vastanute jaoks on meie kooli toiduportsjon piisav. Õpilased ütlesid, et toitu
saab ka juurde, kui küsida. Õpilaste hinnangul võiks iga õpilane endale sööklas
ise toitu ette tõsta. 61% õpilastest olid nõus väitega, et viivad tihti osa
söömata jäänud toitu prügisse. Õpilaste hinnang on, et menüü koostamisel tuleks
arvestada ka õpilaste soove, lisaks ei saa õpilased ise oma toiduportsu suurust
määrata ja mõnikord on see liiga suur.
68%
küsitletutest sööb koolis suppi, eriti kõrgeid hinnanguid anti küsitluses
püreesuppidele.
51%
õpilastest oleks huvitatud peale koolipäeva lõppu järgi jäänud toidu tasuta
pakkumisest. Õpilased vastasid, et sööksid sama toitu teist korda veel, kui
kõht on tühi või koolipäevale järgneb veel treening.
Energia
75%
õpilastest vastas, et kustutab ruumist lahkudes tule. Õpilastelt tuli
tähelepanek, et kui kooli WC-s jätta uks lahti, siis automaatvalgustus ei kustu
ruumist lahkudes, seetõttu tuleks jälgida, et uks saaks suletud.
59%
jätab arvuti või teleri tööle, isegi, kui keegi neid sel hetkel ei vaata.
Vastustest selgus õpilaste arvamus, et pidev sisse- ja väljalülitamine poel
elektroonikaseadmetele kasulik. Vanemad õpilased olid kursis, et seadme saab
panna energiat säästvale režiimile.
25%
kustutab ruumis tule, kui päike paistab. Probleemina nimetasid õpilased, et
päiksepoolses klassis ei saa rahulikult õppida, kui päike silma paistab. Kui
aga ruloo alla lasta, on ikka nii pime, et tuleb tuled süüdata. Ettepanek oli,
et ruloo võiks päikest varjata, aga mitte pimendada.
26%
õpilastest teadis, et nende peres kasutatakse päikseenergia toimel töötavaid
seadmeid, nimetati aialampe ja kalkulaatorit.
Küsimusel,
mitu tehnikavahendit või kodumasinat nende peres õhtu vältel töötab, vastas 21%
õpilastest 10 ja 15% õpilastest 9. Ühe õpilase hinnangul töötab kodus õhtuti
kuni 30 seadetvaid 3-4 seadet töötab samuti ühe õpiklase arvates. 64%
küsitletute kodudes mängib telekas taustaks terve õhtu, kusjuures rohkem kui
üks teler mängib korraga 17 kodus. Elektriautot kasutab küsitletud õpilaste
hulgas vaid üks perekond. Põhjendusena tõid õpilased välja kalli hinna ja
ebapraktilisuse.
80%
õpilaste kodudest ei ole vanemad lastega elektri säästmisest rääkinud. 74%
õpilastest pole enda hinnangul midagi kuulnud taastuvenergiast. 93% õpilastest
pole kunagi mõelnud, kui palju elektrit nad päevas kulutavad ja 80% ei ole
kursis, millised seadmed kulutavad kõige rohkem elektrit. Pakuti välja, et
lambid, köögimasinad, elektripliit või föön. Küsitlejad soovitasid siinkohal
õpilastel kodudes oma vanematega vesteleda ja näiteks kuude lõikes elektrinäite
üles märkida ja statistikat teha.
57%
õpilastest ei lülita ööseks arvutit välja ja 21% õpilaste kodudes ei kustutata
öösiti ka kõiki tulesid. 66% õpilastest laeb igal ööl oma telefoni.
Transport
89%
õpilaste hinnangul on hommikuti kooli ees liiga palju autosid. Põhjendati, et
paljud vanemad toovad lapsi kooli. 90% hindas seejuures liikluse kooli ees
ebaturvaliseks! Õpilased väitsid, et ehkki on olemas ülekäigurajad, on
autojuhid tihti hoolimatud ja kiirustavad, lastel puuduvad helkurid ja värava
ees on ka väga pime. Õpilastelt tuli soovitus paigaldada suure värava ette
lisavalgustus.
52%
meie õpilastest tuleb hommikul jalgsi kooli. Õpilased ütlesid, et kõik lähedal
elavad lapsed tulevad jalgsi, aga meil on palju õpilasi ka aedlinnadest nagu
Mähe ja Muuga, nemad tuuakse autodega või tulevad bussiga. Koju läheb jalgsi
juba 59% õpilastest, põhjendati, et päeval on valge ja turvalisem ja vanemad ei
saa töö ajal autoga järgi tulla.
12%
õpilastest kasutab kooli tulekuks jalgratast või rula. 90% ratturitest on
seejuures poisid, kuna tüdrukud hindavad taolist liikumisviisi ebamugavaks ja
ebaturvaliseks ja nende sõnul poel linnakodus
rattale hoiupaika.
Kui
õpilastelt küsiti, kumb transpordivahend saastab õhku nende arvates rohkem, kas
auto või buss, arvas 72% vastanutest, et auto. 28% hinnangul oli suuremaks
saastajaks buss. Õpilastele selgitati, et bussi mahub alati rohkem reisijaid
kui sõiduautosse, seetõttu on ühistranspordiga liikumine keskkonnasõbralikum.
Vanemad lapsed olid sel teemal teadlikumad.
Kui
õpilastelt uuriti, milline transpordivahend ei saasta loodust, toimus arutelu
ja kõik olid teadlikud, et loodust säästvad transpordivahendid on inimjõul
liikuvad nagu ratas, tõukeratas, rulluisud jt.
Õpilastelt
küsiti ka pereliikmete liiklemisharjumuste kohta. 86% peredest kasutatakse
päeva jooksul autot, paljudes peredes on kasutuses kaks või enam autot. 30%
õpilastest vastas, et nende pereliikmed kasutavad päeva jooksul ühistransporti.
Jalgsi või rattaga liikusid viie pere vanemad.
Õpetajate küsitluse
kokkuvõte
Elektroonilisele
küsitlusele vastas 35 õpetajat.
57%
vastanud õpetajatest ütles, et on oma ainetunnis käsitlenud ökoloogilise
jalajälje teemat. 37% õpetajatest ei ole enda hinnangul teemat tunnis
käsitlenud, 6% ei oska hinnangut anda.
Õiglase
kaubanduse (Fair Trade) kaubamärgi tähendust ja kasutusvaldkondi tunneb 89%
õpetajatest, 2% vastanutest ei tunne seda märgistust ja 9% on Fair Trade logo kaupadel näinud, aga ei
tea, mida see tähendab.
83%
küsitletutest on pere või õpilastega osalenud heategevus- või ühiskondliku
initsiatiivi projektides nagu koristustalgud ja annetuste tegemine. 17% ei ole
enda hinnangul heategevates aktsioonides osalenud.
62%
õpetajatest sorteerib kodus prügi, 31% sorteerib osaliselt, kogudes näiteks
taara ja vanapaberi eraldi. 7% ei sorteeri prügi. Samas on 86% vastanute
hinnangul prügi sorteerimine väga oluline, 9% ei oska teema olulisust hinnata
ja ülejäänud 5% jaoks ei ole prügi sorteerimine oluline teema.
26%
õpetajate väitel jääb neil kodus sageli toitu üle ja see visatakse ära. 69%
õpetajatest vastas, et toitu ei jää sageli üle ja 5% ei oska toidu raisku minemise
kogust hinnata.
77%
õpetajatest ei põleta aias ega maakodus lehti, 23% sõnul tuleb lehtede
põletamist ette.
68%
õpetajatest kasutab puhast vett kokkuhoidlikult, 26% ei säästa vett ja 6% ei
oska oma veekasutusele hinnangut anda.
Jalgsi
või jalgrattaga tuleb hommikul tööle 20% meie kooli õpetajatest, 31% tuleb
osaliselt bussiga, osaliselt jalgsi ja 49% kasutab tööle tulekuks sõiduautot.
Küsimusele, milline on tema peamine liikumisvahend, vastas 46% õpetajatest, et
auto ja 46% õpetajatest, et ühistransport. 8% vastanute hinnangul käivad nad
kõige rohkem jala.
Hommikuse
kooliõuel toimuva liikluse turvalisust hinnates arvas 57% õpetajatest, et see
pole turvaline, 34% ei osanud turvalisuse taset hinnata ja 9% arvas, et liiklus
kooliõuel on turvaline.
75%
vastanutest kasutab meie kooliõue võimalusi õuesõppeks, 25% seda teinud ei ole.
Samas arvab vaid 40% õpetajatest, et meie kooliõuel on õpilastele piisavalt
tegelusvahendeid ja 60% hinnangul võiks neid rohkem olla. Kui õpetajad saaksid
valida, milliseid lisavahendeid õuetegevuste mitmekesistamiseks juurde rajada,
jaguneksid valikud järgmiselt: 35% soovib seiklusrada algklassidele, 27% leiab,
et talvine uisuväljak oleks hea mõte, 20% hinnangul võiks kooli territooriumil
olla discgolfi rada, 14% soovib lisaks pallimängu väljakuid ja 4% vastanutest
arvab, et kooli siseõuele võiks rajada asfaldile joonistatud mänge.
89%
vastanute hinnangul võiksid õpilased iga päev veeta vähemalt ühe vahetunni
õues, 11% arvas, et õuevahetunnis võiks käima noorem kooliaste. Mitte ükski
vastaja ei arvanud, et õuevahetunde ei peaks korraldama.
86%
õpetajate hinnangul kasutavad lapsed liigselt nutivahendeid, 8% arvab, et
nutivahendeid ei kasutata ebamõistlikult palju ja 6% ei oska kasutust hinnata.
72%
õpetajatest on oma ainetundides kasutanud liikumist soodustavaid tegevusi ja
mänge, 20% kasutab neid vahel harva ja 8% ei kasuta kunagi tunnis
liikumistegevusi.
Klassiga
on õppekäigul mere ääres käinud 71% õpetajatest, 29% ei ole seda kunagi teinud.
Koolisöökla
toiduportsjoni kohta arvas 54% vastanud õpetajatest, et see on piisav, 32% ei
osanud portsjoni suurust hinnata ja 14% hinnangul on portsjon liiga väike.
71%
vastanutest sööb koolis salatit, juur- ja puuvilja. 23% võtab ise kodust
tervisliku toidu kaasa ja 6% ei söö koolis viibides eelpool nimetatud tooteid.
Klassist
lahkudes kustutab vahetunniks tule 63% õpetajatest, 29% teeb seda vahetevahel
ja 8% ei kustuta ruumist lahkudes tuld.
Kommentaarid
Postita kommentaar