Kuristiku Gümnaasiumi keskkonnaülevaatuse läbiviimist juhtisid septembris ja oktoobris Rohelise Kooli töörühm ja kõikide klasside klassijuhatajad. Küsitluse aitasid läbi viia klassijuhatajad koos enda klassis olevate Rohelise kooli töörühma õpilastega. Vaadeldi 9 teema olukorda kooli igapäevaelus, majandamises ja õppetöös.
Keskkonnaülevaatus
viidi läbi 16.09 – 16.10. 2020. Õpilaste hulgas viidi küsitlus läbi klasside
kaupa, iga teemat käsitleti erineva vanuseastme klassides, meie põhiteemasid
neljas erinevas klassis. Tulemused märgiti protokolli, kohapeal kuulati õpilaste
mõtteid ja ettepanekuid antud teemal. Küsimuste arv igas küsitluses oli erinev,
keskmiselt oli küsitlustes 10 küsimust. Sel korral kasutati küsitluseks
uuendatud ankeeti, mis tekitas küll teatavaid kõhklusi ja küsimusi, kuna kohati
jäi vastajatele ebaselgeks, kas küsiti nende koduste harjumuste või käitumise
kohta koolimajas. Järgmisel aastal vaatame sellest lähtuvalt küsimused
kindlasti hoolikamalt üle. Õpilasi küsitleti kokku 9 küsitlusankeedi põhjal,
elurikkus ja õueala olid sarnaselt varasematele aastatele liidetud üheks
teemaks ja küsitluseks. Keskkonnaküsitlusi klassides viisid läbi ja
protokollisid klassijuhatajad koostöös Rohelise Kooli töörühma õpilastega.
Töötajatele
koostati samuti keskkonnaküsitlus veebis, mille link saadeti kõigi töötajate meilile.
Personal vastas igast valdkonnast valitud 2-3 olulisemale küsimusele, küsitlus
sisaldas 21 küsimust. Nii õpilaste kui personali küsimustikes olid enamus
küsimusi sõnastatud nii, et neile saaks vastata eitavalt või jaatavalt, aga oli
ka ette antud vastusevariantidega küsimusi. Iga küsimuse puhul paluti õpilastel
on valikut põhjendada ja märgiti olulisemad argumendid ja ettepanekud üles.
Teemade
jagunemine klasside lõikes:
Globaalne
kodakondsus 5b, 6c, 10a
Prügi
ja jäätmed 3c, 5d, 7d,
11b
Puhas
vesi 3b, 5e,
8a, 11a
Kliimamuutused 4b, 7b, 10b
Elurikkus
ja õueala 5a, 6d, 9b, 12a
Meri
ja rannik 5c, 7c,
11a
Tervis
ja heaolu 4a, 7a, 9a
Energia 4c, 6b, 8b
Transport 3a, 6a, 8c, 12b
Keskkonnaülevaatuse
tulemusi kasutatakse Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi „Rohelise kooli“ projekti
tegevuskava koostamisel ning avaldatakse TKG „Rohelise kooli“ kodulehel olevas
blogis. Küsitluse tulemusi analüüsitakse Rohelise kooli töörühma koosolekul 9.
novembril 2020. Samuti tutvustatakse keskkonnaülevaatuse tulemusi kogu
pedagoogilisele personalile ja edastatakse nii õpilaste kui lapsevanemate
maililistidesse. Keskkonnaanalüüsis võrreldakse käesoleva aasta tulemusi
eelmisel õppeaastal läbi viidud küsitluse tulemustega.
Üldine statistika
Küsitluses
osales suur osa 3.-12. klassi õpilastest, arvuliselt kokku 658 õpilast, s.o 70%
terve kooli õpilastest, mis on 10% vähem kui eelmisel aastal, aga see on
põhjendatav sellega, et seekord ei kaasatud küsitlusse 2. klasside õpilasi –
seda eelkõige küsimuste keerukuse tõttu. Personalile suunatud küsitlusele
vastas 46 inimest (56% õpetajatest). Õpetajate passiivsus küsitlusele
vastamisel väärib tähelepanu – eelmisel aastal vastas küsitlusele 81%
õpetajatest.
Keskkonnaülevaatuse kokkuvõte teemade kaupa
Õpilased
Globaalne kodakondsus
Küsitlusele
vastas kokku 76 õpilast. Küsimusele, kas meie kooli teeb aktiivselt mõne teise
maa kooliga koostööd, vastas 90% eitavalt, samas kui täpsustati, et kas toimub
koostöö mõne välisprojekti raames, vastas juba 58% jaatavalt, seega õpilased ei
teadvustanud esimese küsimuse puhul, mida koostöö teiste riikide koolidega
tähendab, küll aga olid kuulnud meie kooli Erasmus+ projektidest, kus meie
partnerkoolid on erinevatest riikidest.
Õpilastele
näidati küsitluse käigus õiglase kaubanduse kaubamärgistuse pilti. Teadlikkus
oli taas pisut paranenud. Kui 2019 aasta küsitluses oli 26% õpilastest olid
seda märki näinud ja oskasid kirjeldada, mida antud märgistus tootel tähendab,
siis nüüd tundis märgi ära 34% õpilasi ja oskasid selle märgi tähendust ka
selgitada. Samas, kui õpilastel uuriti, kas nad joovad kodus kohvi või teed,
kus on Fair Trade märk peal, vastas
jaatavalt vaid 16% ja õpilased kommenteerisid, et nad pole sellega kursis, kuna
ei pööra toodete pakenditele tähelepanu.
Kõigest 30% (2019 – 90%) vastanutest
väitis, et meie koolis peetakse ülekoolilisi üritusi, mis teadvustavad teiste
maade probleeme. Statistika selline muutus on põhjendatav
sellega, eelmisel aastal ei toimunud maailmaharidusnädalal kõiki vanuseastmeid
hõlmavaid laiamahulisi tegevusi. Sel aastal on taas plaanis suurema programmiga
ja palju õpilasi hõlmav maailmaharidusnädal novembri alguses, ilmselt siis
teadlikkus kasvab. Antud temaatikat tuleb kindlasti käsitleda ka
klassijuhatajatundides.
62%
oli nõus väitega, et meie koolis käib külalisesinejaid, kes räägivad kohalikest
või globaalprobleemidest. 32% on mõelnud Rohelise kooli programmi tegevuste
ülemaailmsest mõjust. Seega tuleks rohkem õpilasi kaasata Rohelise kooli
tegevustesse või korraldada RK töörühma eestvedamisel külaskäike
klassijuhatajatundidesse, et selgitada programmi olemust ja eesmärke
Vaid 50% õpilastest teab oma õigusi vastavalt
ÜRO lapse õiguste konventsioonile. On arusaadav, et
vastanud 5. ja 6. klassi õpilased pole antud teemat koolis veel õppinud, aga ka
gümnaasiumiõpilased oskasid nimetada vaid mõnda põhiõigust. Tasub mõelda,
kuidas antud teema lastele igapäevaselt nähtavaks teha.
80%
õpilastest oli nõus, et meie koolis on teistest maadest päris õppevahendeid ja
88% väitis, et kooli sööklas pakutakse vahel teiste maade toite. Seda nähti
positiivsena ja õpilaste hinnangul võiks eri riikide roogasid sagedamini
pakkuda.
Prügi ja jäätmed
Küsitlusele
vastas kokku 84 õpilast.
83% küsitletutest leidis, et
prügikaste on koolimajas sees piisavalt (2019 - 41%),
samas vaid 36% hindas prügikastide kogust õuealal piisavaks. 68% arvas, et prügikastid paiknevad õigetes
kohtades (2019 - 54%), ilmselt on positiivne tõus põhjendatav ka prügikastide
arvukuse suurenemisega eelkõige koolimajas sees. Mainiti, et garderoobides
vedeleb maas palju prügi ja samuti seda, et koolimaja õuel paiknevad suured
prügikastid on sageli liiga täis. 52% oli arvamusel, et prügikaste ei
tühjendata piisava sagedusega. Õpilased märkisid ka, et õuealal puudub prügi
sorteerimise võimalus väiksemate prügikastide puhul.
67%
hindas, et õues paiknevad prügikastid on kasutamiseks mugavad ja õige
ehitusega, samas mainiti, et pealt lahtistest prügikastidest tirivad linnud või
puhub tuul sodi välja. 57% arvas, et kui õues vedeleb maas prügi, siis on selle
sinna visanud õpilased, ülejäänud arvavad, et see on tulnud tuulega
väljastpoolt õueala.
Vaid 18% arvab, et kooli ümbrus
väljaspool hoovi on puhas. Samas on meie õpilased teinud igal
aastal jõupingutusi olukorra parandamiseks ja nii sügisel kui kevadel on ka
hoovi ümber korraldatud koristustalguid, 48% vastanutest märkis selle ka ära.
88% arvab, et kooli ümbruskonnas puudub piisav hulk prügikaste – see võib olla
ka põhjus, miks prügi sageli maas vedeleb.
70%
teab, et koolil on prügi käitlemise osas selged põhimõtted, aga vaid 52% vastas
jaatavalt küsimusele, et teab, millist kahju põhjustab prügi keskkonnale ja
elusloodusele.
91% oli
nõus, et meie kool kasutab paberkirjade saatmise asemel e-kirju (nt vanematega
suhtlusel) ja 75% oli nõus, et õpetajad teevad võimalusel kahepoolseid
koopiaid, et paberit säästa, samas vaid 24% kasutab ise ära mõlemad paberi
küljed, enne kui paberi ära viskab.
52%
õpilastest väitis, et kui nad võtavad kooli oma toitu kaasa, siis on see
pakendatud korduvkasutatavasse pakendisse ja 31% ütles, et klassis
taaskasutatakse mingeid pakendeid (kolimiskastid, kunstitarvete kastid jmt).
32%
vastanutest teadis, et koolis korraldatakse taaskasutuslaata-väljapanekut
riietele uue omaniku leidmiseks (koolivormid, leitud ja omanikuta jäänud
esemed)
71% arvas teadvat, miks me üritame jäätmeteket vähendada ja 58% (2019 – 44%) vastanutest teadis tuua näiteid, mida saab valmistada asjadest/materjalist, mida töödeldakse ümber. 40% vastanute peredes kompostitakse orgaanilisi jäätmeid – tulemus on väga hea, arvestades, et valdav enamus vastanutest elab tegelikkuses korterelamus. Järelikult on lapsed kompostimisega kokku puutunud maakodus või suvilas.
Puhas vesi
Küsimustikule
vastas 82 õpilast. Õpilastel paluti hinnata oma veekasutust. 90% kasutab enda
hinnangul säästvalt puhast vett ja paneb
alati kraani ka korralikult kinni (2019 - 81%).
37% (2019 – 15%) õpilast on näinud
tilkuvaid või jooksvaid kraane söökla ees, aga see on
põhjendatav sellega, et seal on kraanid kogu aeg aktiivses kasutuses ja
seetõttu ilmselt ka käte pesijate vahetudes ei panda alati kinni vahepeal. Küsimusele, kas õpilased mõistavad, miks on
magevee säästmine vajalik, vastas jaatavalt 93% (2019 - 69%).
93% väitsid, et koolis ja kodus on neile
räägitud vee säästmise vajalikkusest (2019 - 29%) ja
teadsid, et kvaliteetset ja puhast põhjavett ei jätku igal pool maailmas. Huvitav
oli seejuures, et märkimisväärsele hulgale õpilastest pidi selgitama terminit
„magevesi“.
Küsimusele,
kas koolis on kahesüsteemsed tualettpotid, vastas vaid 58% jaatavalt.
Õpilastele selgitati küsitluse käigus, mida tähendab sõna „kahesüsteemne“.
Tegelikkuses on kõik kooli tualettpotid kahesüsteemsed. Osa õpilastest väitis,
et vajutavad korraga kaks nuppu alla, eriti kui on väiksed nupud, kuna üht
nuppu on tülikas vajutada. 8a õpilaselt tuli huvitav ettepanek, et WC-s võiks
olla plakatid, kus on visuaalselt kujutatud, mitu liitrit kulutab vett mõlema
nupu alla vajutamine ja mitu vaid ühe.
Poest ostab aegajalt pudelivett 63%
õpilastest, vähenenud on kraanivee joojate hulk. Kohalik
kraanivesi on väga hea kvaliteediga, seega tuleb teha teavitustööd, miks on
kasulikum juua kraanivett ja millise ökoloogilise jalajälje jätab pudelivee
pidev tarvitamine. Samas nentisid õpilased, et neile meeldib rohkem
mineraalvesi või gaseeritud vesi, seda aga kraanist ei saa. Positiivne
seejuures on, et 67% kasutavad ka korduvkasutatavaid pudeleid, mida täidavad
kraaniveega.
20%
on kasutanud lillede kastmiseks vihmavett – vähene arv on põhjendatav sellega,
et meie õpilased elavad valdavalt korrusmajades ega kogu vihmavett.
60%
vastanutest teab, et vee puhastamine kulutab suure hulga energiat ja 52% on
nõus, et tundides on räägitud puhta vee puudusest ja probleemidest teistes
maades.
Samas arvab vaid 15% õpilastest, et keegi kodus või koolis jälgib, kui palju vett kasutatakse või kokku hoitakse. Puhta vee hind on tänasele Eesti elanikule ilmselt liiga madal, et selle säästmisele kodudes nii palju tähelepanu pöörataks, et ka lapsed praktiliste tõdedega (veemõõtja näit) kurssi viia.
Kliimamuutused
Küsitlusele
vastas 62 õpilast. Õpilastelt uuriti, kas nad on teadlikud või midagi kuulnud
kliimamuutuste põhjustest ja kas sellest on koolis räägitud. 84% (2019 - 60%)
on asjaga kursis. Positiivne on näha siin tugevat teadlikkuse kasvu. 58% (2019
- 45%) väitis, et koolis või kodus räägitakse kliimamuutuste põhjustest.
Kuristiku
Gümnaasium on piirkonnakool ja enamik meie õpilastest elab kooli läheduses. Rõõmustaval kombel on kasvanud jalgsi või
keskkonnasõbraliku liiklemisvahendiga nagu jalgratas kooli tulijate hulk – 75%
(2019 - 67%). Need, kes tulevad auto või bussiga, põhjendasid, et elavad jalgsi
tulekuks koolist liiga kaugel. Kool on juba nüüd septembris korraldanud ka
autovaba päeva ja klassidevahelise võistluse jalgrattaga liikumise
populariseerimiseks.
63%
(2019 - 87%) õpilastest väitis, et on istutanud vähemalt ühe puu. Istutuskohana
märgiti reeglina maakodu või suvilat, istutustalgutel polnud keegi osalenud.
13% vastanutest (2019 - 22%) ütles,
et ei koolis ega kodus pole soovitatud kliima säästmiseks vähem liha süüa.
Paljud õpilased ei oska liha söömist kliimamuutusega seostada.
53%
õpilastest ütles, et vanemad on soovitanud neil vältida ühekordsete nõude
tarvitamist ja 82% püüab säästa paberit (kasutades selle mõlemaid külgi). 60%
vastanutest teab, et nende peres viiakse esemeid ümbertöötlusesse või
taaskasutusse. Muret tekitab, et vaid
40% on nõus väitega, et kool püüab säästa energiat ja ainult 29% on kuulnud
energiat säästvate lambipirnide kasutamise eelistest. Üldiselt hindasid ka
antud teemal küsitluse läbi viinud õpetajad õpilaste teadlikkuse madalaks.
Nenditi, et kui õpilasi suunati ja küsimusi laiendati, siis nad oskasid
vastata, aga algse küsimuse puhul jäädi sageli kõhklevaks.
Õueala ja elurikkus
Küsitlusele
vastas 76 õpilast. Enamik õpilastest on nõus väitega, et kooli territooriumil
on tehtud midagi elurikkuse tõstmiseks. Sama tulemus oli eelmisel aastal. 59%
leiab, et asfaldile on joonistatud mänge ja tegevusi, nimetati näiteks
liikluslinnakut. 14% on meie õuealal näinud mosaiike, skulptuure või kunsti,
mida seal tegelikkuses napib. 93% vastajatest on nõus, et meie õuealal on
erinevaid pindu, mida saab katsuda, et erinevusi tunnetada. Nimetati muru,
puitu, staadioni tehiskatet jmt.
62%
vastanutest on nõus väitega, et kooliõuel on vaikseid ja varjulisi kohti, kus
istuda, kõneleda ja mõtiskleda. Vaid 21% on märganud kooli hoovis viljapuid ja
sügisel 2020 loodud õppeaia ala, sest just nii palju õpilasi vastas küsimusele,
kas kooli hoovis kasvab söödavaid kultuure, jaatavalt. Teadlikumad olid
õpilased, kes osalesid õppeaia talgupäeval.
46%
(2019 - 64%) küsitletutest väidab, et nad on uurinud meie kooliõue elurikkust,
aga paraku vaid 37% (2019 – 89%) on nõus
väitega, et kooliõues on toimunud õuesõppe tund. 5% vastajatest on nõus
väitega, et tundide raames uuritakse ja loendatakse taimeliike kooliõuel.
Langus on märgatav. Tõenäoliselt on see seotud kevadise eriolukorraga kus
lapsed õppisid kodus ja nüüd sügisel on neil küll toimunud rohkelt
õuevahetunde, aga tunnid on kehva ilma tõttu pigem sisetingimustes peetud.
Loodetavasti minnakse kevadel ilusa ilmaga rohkem õue tundi, seda enam, et
selleks on soetatud ka lisapingid õppeaia alale, kus oleks hea loodusainete
tundi läbi viia. 76% (2019 – 94%) on meie kooli hoovis märganud õuesõppeklassi/ala.
95% (2019 - 54%) õpilastest leidis,
et kooli õuealal on piisavalt ronimis- ja turnimisvahendeid.
Õue sooviti lisaks rohkem alasid või aktiivse tegutsemise võimalusi (mõni
jõupink?) suurematele õpilastele.
Küsimusele, kas kooliõues
on puid, vastas jaatavalt 100%, hekke on koolihoovis märganud 57%
küsitletutest. 66% on veendunud, et äsja istutatud puid hooldatakse
regulaarselt ja 47% arvab, et meie kooliõuel on niit. Siinkohal eksivad
õpilased, sest meie hoovi mutuaal, mida pidevalt niidetakse, ei saa pidada
niiduks, selgitamist vajab mõiste „niit“.
12%
(2019 – 0%) õpilastest arvas, et meie territooriumil on ala, mida pidevalt ei
niideta ja kus kasvavad kõrgemad taimed. Tegelikkuses teadlikult me sellist ala
pole siiski jõudnud tekitada, küll aga võib olla, et mõni aianurk on tõesti
kõrgema heinaga kaetud. Elurikkuse seisukohalt oleks selline ala vajalik.
Kevadel, kui ala niideti harva, kasvasid algklasside aknate all kenad
nurmenukud.
62%
(2019 - 76%) õpilastest olid kooliõues puude küljes märganud linnupesi. 42% on
veendunud, et meie kooliõu pakub elupaiku väikeloomadele. Lapsed eelmisel
talvel aialinde ei toitnud, kuna oli väga pehme ja soe talv, samas on nad
sügisel pidevalt märganud kooliõues jäneseid jooksmas, mis võib selgitada
sellist vastajate hulka väikeloomade osas.
Küsimusele, kas kooliõuel kasutatakse taime- ja putukamürke, vastas eitavalt 98% vastanutest, aga valdavalt tekitas see küsimus segadust, kuna õpilaed ei tea, kuidas koolihoovi haljastust hooldatakse.
Meri ja rannik
42% vastanute hinnangul
asub meie kool mere lähedal. Vastajate arvamused olid siinkohal erinevad – osad
arvasid, et kui meri ei paista ja sinna jalgsi ei jaksa minna, siis see pole
lähedal, teised jälle pakkusid, et Tallinn on siiski mereäärne linn, et näiteks
Tartu ei asu mere lähedal. Õpilaste arusaam mere lähedusest oli väga erinev.
34% oli nõus väitega, et
söövad tihti kala, samas mainiti gümnasistide poolt, et Läänemere kala ei ole
soovitatav süüa, kuna oldi kuulnud, et see sisaldab palju kahjulikke aineid nt
raskemetalle. Vaid 35% vastanute hinnangul on Läänemeri piisavalt puhas.
11% (2019 – 15%) on
osalenud koristustalgutel mererannas. Valdavalt olid vastajad arvamusel, et
kõik tallinna rannad on väga puhtad ja koristatud. Prahti ja plastikut on märgatud
sellistes randades, mis on mitteametlikud puhkamiskohad.
46% on kuulnud mõnest
põhjavee puhtana hoidmise kampaaniast, enim märgiti ära Tallinnasse
kanalisatsiooniluukide ümbrusesse kollase värviga märgitud kaste, mis juhtisid
tähelepanu suitsukonide kanalisatsiooni viskamise ohtlikkusele. Selgus, et osad
lapsed olid märgistust küll näinud, aga polnud selle mõttest aru saanud, siis
selgitati neile küsitluse raames kampaania sisu.
46%
(2019 - 44%) oli nõus väitega, et õppetöös on kasutatud mere ja rannikuga
seotud teemasid ja aktiivtegevusi ja räägitud mere ja ranniku ökosüsteemidest.
Õpilastelt
uuriti, kas nende kodus kasutatakse koristamisel ja nõudepesul loodussäästlikke
puhastusvahendeid. 42% (2019 - 20%) arvas, et see on nii ja et nende kodus jälgitakse,
et keemilisi aineid ei satuks kanalisatsiooni. 57% (2019 – 58%) vastanutest
teab, kuhu läheb meie reovesi, siin suurt muutust teadlikkuses pole.
91% õpilastest tunneb muret liikide
säilimise pärast maailma mereelustikus. Õpilased on kuulnud plastprügi
ohtlikkusest kaladele ja kilpkonnadele, lisaks õlireostusest.
Tervis ja heaolu
81%
(2019 - 74%) õpilastest leiab, et saab koolis piisavalt liikuda ja mängida. Arv
on võrreldes eelmise aastaga pisut tõusnud. Samas on huvitav, et küsimusele, kas meie koolis on liikumis- ja
tantsuvahetunnid, vastas jaatavalt vaid 45% küsitletutest, ehkki sellised
vahetunnid toimuvad meie koolis regulaarselt juba mitu aastat. Eriti suur
teadmatus valitseb III kooliastme vastajate hulgas.
48%
(2019 - 76%) on nõus väitega, et vahetunde saab iga ilmaga õues veeta. Näitaja
on oluliselt langenud, põhjuseks võib olla, et sel sügisel on õpilasi ka
reaalselt õue sunnitud seoses koroonaga ja viirusennetusega. Põhjustena, miks
vahel õue minna ei taheta, nimetatakse seda, et õues on külm, vihma sajab, seal
on igav.
80%
(2019 - 62%) õpilastest on kogenud liikumispause tundide ajal. Õpilased
ütlesid, et liikumispausid on head ja meeldivad neile.
81%
(2019 - 73%) vastanute jaoks on meie kooli toiduportsjon piisav ja nad on nõus
väitega, et saavad portsjoni suurust ise reguleerida, oma soovi serveerijale
edastades. Mitte ükski õpilane ei olnud nõus väitega, et kooliaias
kasvatatavaid ürte või maitsetaimi kasutatakse sööklas. Samuti ei arvanud ükski
õpilane, et meie kooli õpilastel oleks võimalik koolitöö raames mõni söödav
taim kasvatada. Ehk on seda tulevikus võimalik muuta, kui meie katsepeenrad
rohkem vilja hakkavad kandma. 83% vastanutest on kursis, et meie sööklas on
võimalik süüa lihavaba toitu. 57% ei nõustu väitega, et kooli sööklast saab iga
päev salatit. Põhjendusena tuuakse, et supipäeval salatit ei ole, mis on ka
õige.
69%
õpilastest on nõus, et tasuta joogivesi on neile koolimajas terve päev
saadaval, samas vaid 52% nõustub väitega, et tohivad tunnis vett juua soovi
korral. Põhjendusena toodi välja, et see sõltub sageli õpetajast, kas nad
tohivad kraani juurde minna.
97%
teab, et kooli puhvetist on võimalik puu- või aedvilja osta, aga vaid 29% on
kuulnud õpetajatelt või vanematelt soovitust vahepalaks või snäkiks puuvilja kooli
kaasa võtta.
Kurb on, et 100% vastanutest on
seisukohal, et neil pole mitte mingit võimalust ega õigust koolisöökla menüü
koostamises kaasa rääkida.
Energia
41% (2019 - 75%) õpilastest vastas,
et kustutab ruumist lahkudes tule. Õpilastelt tuli
tähelepanek, et sõltub sellest, kui kauaks nad toast lahkuvad. 44% (2019 – 85%)
märkis, et valgus klassis kustutakse koheselt, kui väljas on piisavalt valgust.
Mainiti ka, et mõnikord tuleb tunni jooksul mitu korda valgust süüdata ja kustutada,
sõltub, kas päike paistab või mitte. 76% on nõus, et lambid on puhtad ja
annavad maksimaalselt valgust, 81% leiab, et aknad on puhtad ja tagavad samuti
valguse maksimaalse ligipääsu.
74% (2019 - 62%) jätab arvuti või
teleri tööle, isegi, kui keegi neid sel hetkel ei kasuta. Kahetsusväärsel
kombel on õpilase energiasäästule vähem tähelepanu pöörama hakanud, sel aastal
tuleks mõelda kampaaniale või teavitustööle koolimajas, mis aitaks õpilastes
teadvustada, kui palju elektrit tarbib käima jäetud arvuti või põlev lambipirn.
60%
on nõus, et aknad ja uksed koolimajas on tihedad, puudub tuuletõmbus. 99%
nõustub väitega, et akende ees on katted (rulood) ja 76% teab, et iga
klassiruumi temperatuuri on võimalik eraldi reguleerida.
76%
arvab teadvat, et koolimaja seinad ja katus on soojustatud. 71% on nõus, et
kraanist tulev vesi on just paraja soojusega, mitte ülearu kuum.
61%
õpilastest väidab, et igas klassis pole termomeetrit. Õpetajad peaks jälgima,
et iga klassiruumi seinal oleks siiski termomeeter, millega saab jälgida ka
vajadust kütte reguleerimiseks antud ruumis.
81%
vastanute (2019 - 29%) hinnangul saaks meie koolis kasutada alternatiivenergial
töötavaid seadmeid, nimetati nt päikseenergiaga kalkulaatorit, aga ka võimalust
koolimaja katusele päiksepaneelid paigaldada.
64% (2019 - 55%) on perega rääkinud energia säästmisest. Nad on teadlikud, kuidas energiasääst aitab meie planeeti. Samas arvab vaid 44% vastanutest, et koolis jälgitakse energia kulutamist.
Transport
Paljude
õpilaste hinnangul on hommikuti kooli ees liiga palju autosid. 56% (2019 - 71%)
hindas seejuures liikluse kooli ees ebaturvaliseks. Vaid 30% oli nõus väitega,
et autod pargivad kooli sissepääsust kaugemal. Tõenäoliselt pidasid vastajad
silmas pidevat lapsi kooli toovate autode läbisõitu kooli eest hommikusel
tipptunnil. Kõigest 33% arvab, et kui õpilastele tullakse autoga järgi, siis
ooteajal on auto mootor välja lülitatud. Kooli parklas võib tõepoolest pidevalt
silmata töötava mootoriga ootavaid autosid.
89%
vastanutest arvab, et TKG õpilane tuleb kooli jala, jalgratta või tõukerattaga.
75% vastajatest (2019 - 44%) vastanutest
tuleb ise hommikul jalgsi kooli. Rõõmustav on näha jalgsi kooli tuleku
populaarsuse kasvu.
100%
on märganud, et kooli juures on jalgrattamajad ning – parklad ja 96%
vastanutest teab, et meie koolis on õpilastele jalgrattaga sõitma õppimise
tunnid, seega on alternatiivsete liiklemisvahendite osas teadlikkus väga hea.
Samas on vaid 34% vastanutest
teadlikud, et meie koolis on korraldatud autovaba päev.
Selline statistika on selgitatav ehk sellega, et õpilasi küsitleti valdavalt
juba septembris, aga selleaastane autovaba päev toimus alles 16.10. Samas on
autovaba päeva meil ka varem korraldatud.
66% vastanutest väitis, et koolis
pole räägitud, miks on kasulik süüa kohalikke omamaiseid tooteid
ja millise jälje jätab keskkonnale transport. 67% mainis seejuures, et kooli sööklas
pakutavad puuviljad pole valdavalt kohalik toodang.
Õpetajate küsitluse kokkuvõte
Ajavahemikus
20.10 - 29.10 läbi viidud elektroonilisele küsimustikule vastas 46 õpetajat.
Alljärgnevalt on ära toodud küsitluse tulemused. Kui tulemuste erinevus eelmise
aastaga võrreldes oli märkimisväärne, siis on võrdluseks sulgudes toodud ka
eelmise aasta suhtarvud.
Ökoloogilise
jalajälje küsimusele vastas 69% õpetajaist, et nad on oma ainetunnis seda
teemat käsitlenud. 21% vastanuist väidab, et nad ei ole seda teinud ning 9%
vastanud õpetajatest ei oska öelda. Võrdluses eelmise aastaga on tulemus
sarnane.
89%
õpetajaist teab, mida tähendab Fair Trade
(õiglane kaubandus) kaubamärgistus (2019 – 91%). 4% õpetajate sõnul ei ole nad sellest
märgist teadlikud ning 7% õpetajaist on märgistust küll näinud, ent ei tea
selle tähendust.
Heategevus- või ühiskondliku initsiatiivi projektides, nagu
annetused või koristustalgud on klassiga osalenud 85% (2019 - 78%) õpetajatest. Seega on antud teemat
enam teadvustatud, selgitatav on see ka mitmetel talgutel osalemisega koos
klassiga.
68% õpetajatest sorteerib
kodus prügi. Võrreldes eelmise aastaga on see näitaja täpselt sama. 28% (2019 -
27%) teeb seda osaliselt (näiteks taara või paber-papp eraldi) ning 4%
vastanutest prügi ei sorteeri.
78% (2019 - 86%) õpetajate
jaoks on prügi sorteerimine väga oluline, 14% (2019 - 8%) vastanuist ei oska
selles küsimuses seisukohta võtta ning 9% (2019 - 6%) jaoks ei ole antud teema
üldse oluline.
74% (2019 - 69%) vastanuist
kasutab enda sõnul puhast vett kokkuhoidlikult, 15% seda enda hinnangul ei tee ning 11% ei oska
enda veekasutust hinnata. Positiivne on näha, et õpetajad hindavad kokkuhoidu
veekasutusel varasemast enam.
Toidu säästliku kasutamise
kohta vastas 17% (2019 - 24%) õpetajaist, et neil jääb kodus sageli toitu üle
ning see visatakse ära. 68% (2019 - 61%) vastanuist toitu ära ei viska ning 15%
vastanuist ei oska seda määratleda. Seega on mõnevõrra paranenud ka säästlik
tarbimine toitu ostes ja valmistades.
Jalgsi või jalgrattaga kooli
tuleb meie õpetajatest 22%, see näitaja pole eelmise aastaga võrreldes
muutunud. 24% õpetajaist tuleb kooli ühistranspordiga ning 54% (2019 – 51%)
õpetajaist tuleb kooli autoga. Seega on
mõnevõrra kasvanud autoga tööle tulijate hulk.
83% vastanuist ei põleta
sügiseti aias või maakodus lehti. Siinkohal tuleb nentida, et võrreldes eelmise
aastaga on tulemus muutumatu – 17% põletab aias või maakodus lehti.
78% (2019 - 91%) õpetajaist on aasta jooksul vähemalt
korra viinud ainetunni läbi õues. Langus on seletatav kevadise isolatsiooni ja
eriolukorraga. Tavaliselt on õpetajad õuetunde teinud pigem kevadperioodil,
seekord langes see võimalus ära ja sügiseste heitlike ilmade tõttu ongi vähem õuesõpet
toimunud.
94% (2019 - 74%) õpetajaist arvab, et
õpilased võiksid vähemalt ühe vahetunni päevas veeta õues. 4% arvates sõltub
see õpilaste vanusest ning vaid üks vastaja leidis, et õuevahetundi pole vaja. 100%
(2019 - 91%) õpetajate hinnangul on meie kooli õuealal õpilastele piisavalt
tegelusvahendeid.
Viimase aasta jooksul klassiga looduses õppekäigul on
käinud 58% (2019-82%) õpetajaist, siin on arv suuresti kahanenud kevadisele
eriolukorra tõttu, mille tagajärjel planeeritud KIK käigud ära jäid. Mitmed
klassid said need käigud nüüd septembris-oktoobris järgi teha ja juba on alanud
ka uue õppeaasta KIK programmid..
84% (2019-87%) õpetajaid on
arvamusel, et õpilased kasutavad liigselt nutivahendeid.
Oma ainetunnis liikumist
soodustavaid tegevusi/mänge kasutab 50% (2019 - 62%) õpetajaist. 46% (2019 -
34%) vastanuist kasutab liikumisharjutusi vahel harva. Seega on langus olnud
pigem selle arvelt, et õpetajad mitte ei ole liikumispausidest tundide käigus
loobunud, vaid hindavad nende tegemist pigem harvemaks kui varasemalt.
Koolisöökla toiduportsu
peab tervislikuks 59% (2019-60%) õpetajaist. 9% (2019 - 13%) arvates ei vasta
see nõuetele ning 32% (2019 - 26%) ei osanud antud küsimusele vastata, kuna ei
käi tõenäoliselt koolisööklas söömas.
72% (2019 - 70%)
õpetajatest sööb kooli poolt pakutavat salatit, juur- ja puuvilja. 4% (2019 -
13%) ei söö seda kunagi ning 24% (2019 - 17%) võtab tervisliku toidu ise kodust
kaasa.
Elektri kokkuhoiu küsimuses
on statistika jäänud sisuliselt samaks – 78% (2019 - 80%) õpetajaist kustutavad
vahetundideks klassis tule. 22% (2019 - 18%) teeb seda vahetevahel (26%) ja ükski
õpetaja ei väida, et ta ei kustuta klassis vahetunnis mitte kunagi valgustust.
Toataimedega varustatud on 78% (2019 - 84%) vastanute klassid. Tõenäoliselt on
taimede mõningase vähenemise põhjus taas selles, et kevadise ja suvise pika
eemaloleku ajal viidi need koju ära või siis loobuti hooldamisest ja mõned
taimed hukkusid.
Stabiilselt 39% (2019 - 38%)
õpetajaist leiab, et hommikune liiklus meie koolimaja ees ei ole turvaline.
Turvaliseks peab seda aga 39% (2019 - 29%) ja vähenenud on nende osakaal, kes
ei oska hinnangut anda, seega üldjoontes
on hinnang positiivsem kui varasemalt.
Küsimus õpetajate peamise liikumisvahendi kohta andis
järgmised tulemused: 54% (2019 - 43%) õpetajaist kasutab autot, 28% (2019 - 42%)
ühistransporti, 18% (2019 - 13%) vastanuist käib enamasti jala. Vähenenud on
ühistranspordi kasutajate hulk, mis on põhjendatav inimeste sooviga viirusohtlikest
olukordadest hoiduda.
Kommentaarid
Postita kommentaar