1. ROHELISE KOOLI TÖÖRÜHM
Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise Kooli töörühm tegutseb 2020/21. õppeaastal järgmises koosseisus:
Õpetajad:
Karmen Kisel – projekti koordinaator, 4.-6. klasside õppejuht, 11. klassi klassijuhataja;
Külli Ratassepp – projekti koordinaator, klassiõpetaja, 1. klassi klassijuhatajata;
Ly Melesk – 1.-3. klasside õppejuht, tervisenõukogu juht, 3. klassi klassijuhataja;
Kirsti Vooglaid – loodusõpetuse ja robootika õpetaja, 12. klassi klassijuhataja;
Ele-Marika Sooväli – geograafia- ja majandusõpetaja, 4. klassi klassijuhataja;
Hanna Kivila – klassiõpetaja, 5. klassi klassijuhataja;
Margit Onga – loodusõpetuse ja keemia õpetaja;
Kartin Näär – bioloogiaõpetaja, 8. klassi klassijuhataja;
Õpilased:
RK töörühma kuuluvad õpilased 3., 4., 5. 6., 7., 8., 9. ja 11. klassidest.
Lapsevanemad: Siret Laupa ja Jacqueline Illisson
2. TKG KESKKONNAPÕHIMÕTTED
1. Kustutame ruumist lahkudes tuled.
2. Me ei raiska vett.
3. Taaskasutame paberit.
4. Osaleme keskkonnnateemalistes projektides.
5. Viskame prügi ja jäätmed selleks ettenähtud kohta.
6. Sorteerime prügi õigesti.
7. Käime võimalikult palju jalgsi või kasutame ühistransporti.
8. Me ei raiska toitu.
9. Õpime aktiivselt õues ja kasutame oma koolihoovi võimalusi.
10. Hoiame loodust ja loomi.
11. Tekitame vähem müra.
3. ROHELISE KOOLI TEEMAD 2020/2021 ÕPPEAASTAL
Tallinna Kuristiku Gümnaasium keskendub 2020/2021 õppeaastal kolmele alljärgnevale
teemale:
1. Globaalne kodakondsus.
2. Tervis ja heaolu.
3. Elurikkus ja õueala.
4. EESMÄRGID JA TEGEVUSED
TKG Rohelise Kooli põhieesmärk sel aastal on sarnaselt
eelnevaga Rohelise kooli tegemisi koolis laiemalt levitada. Soovime, et kogu
koolipere panustaks ja keskkonnateemadega ei tegeleks kitsalt ainult
keskkonnatöörühm. Jätkame klasside keskkonnategude läbiviimisega. Iga klass teeb
aasta jooksul vähemalt ühe keskkonnale kasuliku või keskkonna kaitsmist
propageeriva teo.
Laiem eesmärk on kasvatada jätkusuutlikult mõtlevad
keskkonnateadlikke inimesi, kes kannavad neid põhimõtteid ka edasi.
Alljärgnevalt on ära toodud TKG RK kavandatavad
tegevused käsitletavate teemade kaupa. Siin sisalduvad nii klasside
keskkonnateod kui ka erinevad jooksvad tegevused.
Globaalne kodakondsus:
- Kuristiku gümnaasium osaleb Erasmus+ projektis õpilastele, mille teemaks on teemaks eri riikide koolides antav keskkonnaharidus – N.Kedrov.
- Erasmus+ toataimede projekti „HOB’s
adventure – hands on biodiversity“ raamatu esitlemine I kooliastme
loodusõpetuse õpetajatele, Siiri Vilgats – november 2020.
- Maailmahariduse nädala harivad tegevused
kaasõpilastele, 10.b ja 11.b – nov 2020.
- Erasmus+ õpirändeprojekti raames
õpetajate keskkonnaalaste väliskoolituste läbiviimine – jaan 2021-mai 2022.
- Kuristiku vabatahtliku Olga (Venemaa)
kaasamine keskkonnategevuste läbiviimisse – okt 2020-juuni 2021.
- Rahvusvahelise Maa päeva tähistamine – 22. aprill 2020.
Tervis ja heaolu:
- Liiklusturvalisuse aktsioon PEATU! VAATA! VEENDU!- märgistuse tegemine ülekäiguradade lähedusse 5.a, 5.b, 5.c, 5.d, 5.e, 6.d koostöös politsei ja Maanteeametiga – sept-okt 2020.
- Kuristiku helkuripuu ehtimine kooliõuel, 1.-3. klassid – nov 2020.
- Kuristiku autovaba päev – 16. okt 2020.
- Kasutult seisvate tervete/puhaste riiete kogumine ja annetamine Suurperede Liidule, 10.a – dets 2020.
- Liikuma Kutsuva Kooli programmi tegevused (aktiivsed vahetunnid võimlas, tantsides), 1.-12.kl – sept 2020-juuni 2021.
- I kooliastme õpilaste igapäevased õuevahetunnid, kasutades erinevaid liikumisvõimalusi kooli territooriumil – sept 2020-juuni 2021.
- Kooli tervisenõukogu ja söökla koostöös koolitoidu+puhveti menüü täiustamine tervislikkuse eesmärgil – okt 2020-juuni 2021.
- Aprillis südamenädala üritused kogu koolile – apr 2021.
Elurikkus ja õueala
- Kooli õueaia rajamine, I kooliastme õpilased+lapsevanemad, õpetajad, õpilasesindus, II, III kooliastme ja gümnaasiumi õpilased – 4.sept 2020.
- Maailmakoristuspäeval osalemine, 4.c - 16. sept 2020.
- Koolimaja staadioni ja haljasala koristamine pärast spordipäeva, 9.b – 23. sept 2020.
- Läänemere teemalisel veebiviktoriinil osalemine – 15.okt -15.dets 2020.
- Märgistused kooli autode parkimisplatsile (märgistada kohad, kuhu pargivad õpetajad), 12.b – nov 2020.
- Kooli õueala ja kooli ümbritsevate alade koristamine,
3.abc, 6.b, 7.c, 8.c, 9.a – mai 2021.
- Rannaala koristamine Pirital koostöös LOV-ga, 11.a – mai 2021.
Koolitused:
1. Rohelise Kooli I seminar
elurikkuse ja võõrliikide teemal Rocca al Mare õpperajal, 29. sept 2020 -
Karmen Kisel, Ele-Marika Sooväli.
2. Rohelise Kooli III seminar „Gaia
haridus, tervikliku eluviisi alused“, 20.nov 2020 – Karmen Kisel.
3. Rohelise Kooli IV seminar „Koolilaste rajakaamerad. Aasta
loom õppetegevuses“, 2.dets 2020 – Külli Ratassepp.
4. Osalemine Rohelise Lipu Klubi
seminaridel.
Muud ühised
Rohelise Kooli tegevusega seotud ettevõtmised:
- Alumiiniumist küünlaümbriste kogumine,
viimine vanametalli taaskasutusse, 1.abcd – nov 2020-veebr 2021.
- Sooja kampsuni päev – veebruar 2021.
- Prügi sorteerimise koolitus 1. ja 2. klassile, 7.a – nov 2020.
- Lindude söötmine kooli õuealal, I kooliaste – dets 2020 - märts 2021.
- Taaskasutusprojekt - pappkastidest lumememmed kooli jõulukaunistusteks, 4.a – nov-dets 2020.
- Heategevusliku jõululaada korraldamine kogu kooliperele (küpsetised, hoidised, taaskasutusmaterjalidest käsitöö jm) koostöös vanematega, 1.-6.kl – dets 2020.
- Osavõtt keskkonnateemalistest joonistusvõistlustest, veebiviktoriinidest jms, terve õa.
- Loomade varjupaiga külastus, tegelemine loomadega ja annetus loomade abistamise eesmärgil, 6.a, 6.c, 12.a – nov 2020-mai 2021.
Töömeetodid
- Keskkonnaülevaatuse teostamine
- Küsitlused
- Teadmiste ja info jagamine, täiendamine ning omandamine
- Õppekäigud
- Töötoad
- Mängud
- Orienteerumine ja objektide kaardistamine kodupaigas
- Meisterdamised ja käsitöö
- Vaatlused
- Laadapäevad
- Huvitavad kohtumised erinevate valdkondade spetsialistidega
- Pildistamine
- Materjalide arhiveerimine
Alavaldkond |
Eesmärk/ |
Tegevus |
Tähtaeg/ |
Vastutaja/ |
Strateegiline
juhtimine |
Tallinna
Kuristiku Gümnaasium liitub Rohelise kooli programmiga. |
Projektijuht
ja projekti koordinaator koostavad ja viivad läbi ettevalmistavad tegevused. |
oktoober 2017 |
projektijuht/ koordinaator |
TKG-s on
moodustatud keskkonnatöörühm. |
Õpetajate üldkoosolekul tutvustatakse Rohelise kooli
käesoleva õppeaasta tegevusi. |
november 2020 |
juhtkond |
|
TKG-s on
läbi viidud keskkonnaülevaatus, mille tulemusena koostatakse tegevuskava. |
Keskkonnatöörühm viib läbi keskkonna ülevaatuse, et
välja selgitada laste, lastevanemate ja personali keskkonnaalased
väärtushinnangud, teadmised ja hoiakud, tegevused. |
oktoober 2020 |
keskkonna-töörühm |
|
TKG
arengukava sisaldab Rohelise kooli programmi tegevusi. |
Keskkonnatöörühm koostab Rohelise kooli programmi
tegevuskava, mis liidetakse kooli arengukavale 2021-2025 |
Oktoober 2020 |
keskkonna-töörühm,
juhtkond |
|
Personali-juhtimine |
TKG personal
on teadlik kõigist Tallinna Rohelise kooli projekti tegevustest. |
Projektijuht ja koordinaator osalevad Rohelise kooli
projekti infopäevadel ja koosolekutel ning annavad infot õpetajate
üldkoosolekutel, Rohelise kooli koosolekutel ja blogi kaudu edasi. |
September 2020-juuni 2021 |
projektijuht,
koordinaator |
Õppe-kasvatus-tegevus |
TKG
õppekava sisaldab keskkonnakasvatuse valdkonda. |
Keskkonnakasvatuse aspektid on lõimitud
ainekavadesse, neile pööratakse varasemast suuremat tähelepanu. (nt bioloogia
valikkursuses 10. kl. uuritakse oma ökoloogilist jalajälge; võõrkeelte
ainekavades sisaldab palju keskkonnateemasid põhiteema „Kodu ja lähiümbrus“.)
|
september 2017- juuni 2021 |
Keskkonnatöörühm,
pedagoogiline personal. |
TKG
tegeleb põhjalikumalt kolme teemaga Rohelise Kooli programmist. |
Keskkonnatöörühm
valib kolm teemat Rohelise Kooli programmist ja planeerib teemakohased
tegevused. |
september
2020 |
Keskkonna-töörühm,
iga klass panustab keskkonnateoga. |
|
Õpetajad
viivad läbi õuesõppetegevusi. |
Õpetajad
planeerivad õuesõpet, aktiivõppepäevi, õppekäike keskkonna
tundmaõppimiseks. I kooliastme õpilased-õpetajad hooldavad rajatud õppeaeda. |
sept
2020-juuni 2021 |
õpetajad |
|
Iga klass
kavandab ja viib ellu oma keskkonnateo. |
Õpetajad
koos õpilastega kavandavad ja viivad ellu keskkonnateadlikke/loodust
säästvaid tegevusi. |
sept 2020-juuni 2021 |
klassijuhatajad, õpilased |
|
Õpilased mõistavad,
et maakera ja keskkonna puhtus on meie kõigi mure ning suured muutused
algavad väikestest. |
Õpetajad
planeerivad õppetegevustesse keskkonnateemasid. Kõigis kooliastmetes
arendatakse õppetundide käigus õpilaste väärtus-, enesemääratlus- ja
ettevõtlikkuspädevust. Samuti käsitletakse läbivaid teemasid nagu „Keskkond
ja jätkusuutlik areng“, „Tervis ja ohutus“. |
sept 2020-juuni 2021 |
õpetajad |
|
Avalik
suhtlemine |
Lapsevanemad
on teadlikud Rohelise kooli programmist ja koolis toimuvatest tegevustest |
Täiendatakse
blogi „Kuristiku rohelised“ http://kuristikurohelised.blogspot.com.ee/ Kooli
fuajees on stend programmi ja tegevuste tutvustamiseks. Kooli
Facebook`i lehel kajastuvad paljud RK tegevused. 11b
õpilane J. Grintšuk kirjutab artikli meie kooli keskkonnategudest kohalikku
ajalehte. |
sept 2020 – august 2021 |
projektijuht, keskkonna-töörühm |
Ressursside
juhtimine |
Kooli
territooriumile on rajatud õuesõppeklass. Territooriumile paigaldati 2018
kevadel seiklusrada+ronimis-karussellid ja kiiged. Kevadel 2019
avati terviserada ja puhkealad istumisvõimalustega. Sept 2020
rajati kooli õppeaed. |
Vastavalt
ilmastikule kasutatakse õuesõppeklassi. |
september
2018 -juuni
2021 |
aineõpetajad |
5. TEAVITAMINE JA KAASAMINE
Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise kooli tegevustest saab
informatsiooni kodulehelt http://kuristikurohelised.blogspot.com.ee/, mida täiendatakse pidevalt. Samuti laekub informatsiooni ka Tallinna
Kuristiku Gümnaasiumi kodulehele http://kuristiku.ee/ ning Rohelise Kooli FB lehele.
Rohelise kooli tegemisi saavad kooli
personal, õpilased ja lapsevanemad jälgida aeg-ajalt kooli infotelerist. Koosolekute toimumisest teavitatakse kooli siseraadio
vahendusel, vanematele saadetakse kutse lastevanemate meililistidesse.
Käesoleval aastal ei saa paraku vähemalt I poolaastal vanemaid koosolekule
kaasata, kuna Covid-19 leviku tõttu on vanemate pääs koolimajja piiratud.
Koosolekute protokollid edastatakse töötajate listi (klassijuhatajad käsitlevad
teemasid klj tundides), saadetakse lapsevanematele ning lisatakse Rohelise
Kooli blogisse.
Kooli
fuajees on Rohelise Kooli infostend pidevalt uuendatava infoga. Lapsevanemal on õigus avaldada arvamust
ja soovi osaleda õppe- ja kasvatustegevuste teemade ja tegevuste planeerimisel
ja läbiviimisel. Kõigil soovijatel on võimalik osaleda
regulaarselt toimuvatel Rohelise kooli töörühma koosolekutel.
6. TEGEVUSKAVA UUENDAMISE JA TÄIENDAMISE KORD
Iga õppeaasta alguses vaatab töögrupp tegevuskava üle ning vajadusel lisab antud õppeaastaks tegevused. Töörühma liikmed tutvustavad tegevuskava muudatusi sügisel õppenõukogus ning Rohelise Kooli töörühma koosolekul. Tegevuskava muudatus- ja parendusettepanekuid on võimalik esitada õppeaasta vältel kirjalikult või töörühma koosolekutel, neid arutatakse ning kinnitatakse õppenõukogus.
Rohelise Kooli tegevuskava pannakse üles Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise Kooli blogisse.
2020/2021. õppeaasta tegevuskava valmimise tähtaeg on 9. november 2020.
LISAD
Lisa 1. Rohelise Kooli keskkonnaküsimustik õpetajatele
Küsimustik on koostatud eesmärgiga
selgitada välja Kuristiku Gümnaasiumi õpetajate keskkonnakäitumine ja
-teadlikkus. Vastajate andmed on anonüümsed, neid kasutatakse kooli
keskkonnaanalüüsi koostamisel.
1. Kas oled oma ainetunnis käsitlenud ökoloogilise jalajälje teemat?
·
jah/ei/ei oska öelda
2. Kas Sa tead, mida tähendab Fair Trade (õiglane kaubandus)
kaubamärgistus?
·
jah/ei/olen märgistust näinud, aga ei tea, mida see tähendab
3. Kas oled osalenud pere või klassiga heategevus- või ühiskondliku
initsiatiivi projektides (annetused, koristustalgud)? jah/ei
4. Kas Sa sorteerid kodus prügi?
·
jah/ei/osaliselt (vanapaber, taara eraldi)
5. Kas prügi sorteerimine on Sinu jaoks oluline?
·
jah/ei/ei oska öelda
6. Kas Sa kasutad enda hinnangul kokkuhoidlikult puhast vett?
·
jah/ei/ei oska hinnata
7. Kas Sa tuled hommikul jalgsi või jalgrattaga tööle?
·
jah/ei/osaliselt bussiga, osaliselt jalgsi
8. Kas Sinu peres jääb sageli toitu üle ja see visatakse ära?
·
jah/ei/ei oska hinnata
9. Kas Sa põletad aias või maakodus sügisel lehti?
·
jah/ei
10. Kas kasutad meie kooliõue võimalusi õuesõppeks?
·
jah/ei
11. Kas Sinu klassis on toataimi?
·
jah/ei
12. Kas meie kooli õuealal on Sinu hinnangul õpilastele piisavalt
tegelusvahendeid?
·
jah/ei
13. Kas õpilased võiksid Sinu hinnangul iga päev vähemalt ühe vahetunni
õues veeta?
·
jah/ ei/sõltub õpilaste vanusest
14. Kas oled käinud õpilastega õppekäigul mere ääres?
·
jah/ei
15. Kas õpilased kasutavad Sinu hinnangul liigselt nutivahendeid?
·
jah/ei /ei oska öelda
16. Kas kasutad oma ainetunnis liikumist soodustavaid tegevusi/mänge?
·
jah/ei /vahel harva
17. Kas Sinu hinnangul on koolisöökla toiduports piisav?
·
jah/ei/ei ole kursis
18. Kas sööd koolis salatit, puu- ja juurvilju?
·
jah/ei/söön kaasa võetud tervislikku toitu
19. Kas kustutad vahetunniks klassis tule?
·
jah/ei/vahetevahel
20. Kas hommikune liiklus kooli ees on Sinu hinnangul turvaline?
·
jah/ei/ei oska hinnata
21. Milline on Sinu peamine liikumisvahend?
·
auto/ühistransport/käin jala/muu (nt jalgratas)
Lisa 2. Keskkonnaülevaatuse küsimustikud õpilastele
PRÜGI
JA JÄÄTMED
Siseruumides
Kas
maja on prügist puhas? Jah/Ei
Kas
prügikaste on piisavalt? Jah/Ei
Kas
prügikastid on õigetes kohtades? Jah/Ei
Kas
prügikaste tühjendatakse piisava sagedusega? Jah/Ei
Õueala
Kas
õu on prügist puhas? Jah/Ei
Kas
õues on piisavalt prügikaste? Jah/Ei
Kas
prügikastid on õigetes kohtades? Jah/Ei
Kas
prügikastid on kasutamiseks mugavad ja õige ehitusega (tuul ega linnud ei saa
prügi laiali pillutada, mitte liiga väikesed ega liiga suured)? Jah/Ei
Kui
leidsite prügi, siis kas see on pärit lastelt või väljastpoolt õueala?
Lastelt/Väljastpoolt
Väljaspool
kooli
Kas
kooli ümbruskond väljaspool oma territooriumi on tavaliselt puhas? Jah/Ei
Kas
ümbruskonnas on piisavalt prügikaste? Jah/Ei
Kas
kool teeb midagi, et aidata kogukonnal ümbrust puhtana hoida? Jah/Ei
Üldine
Kas
koolil on prügi suhtes olemas selged põhimõtted? Jah/Ei
Kas
kõik õpilased teavad, milliseid probleeme põhjustab prügi keskkonnale ja
elusloodusele? Jah/Ei
Säästmine
Kas
kool kasutab e-kirju paberkirjade asemel? Jah/Ei
Kui
kool saadab kirju, siis kas ühe kirja perekonna kohta? Jah/Ei
Kas
õpetajad teevad kahepoolseid koopiaid? Jah/Ei
Kui
õpilased võtavad kooli toitu kaasa, siis kas nad kasutavad selleks
korduvkasutatavaid karpe? Jah/Ei
Taaskasutus
Kas
alati kasutatakse ära paberi mõlemad küljed, enne kui see vanapaberi kasti
pannakse? Jah/Ei
Kas
vihikud on ümbertöödeldud paberist? Jah/Ei
Kas
te taaskasutate mingeid pakendeid klassiruumis? Jah/Ei
Kas
korraldate taaskasutuslaatu vanade esemete (koolivormid jms) vahetamiseks või
müügiks? Jah/Ei
Ümbertöötlemine
Kas
te kompostite orgaanilisi jäätmeid? Jah/Ei
Kas
kooli juures on piisavalt sorteerimist võimaldavaid prügikaste? Jah/Ei
Teave
Kas
sa tead, miks me üritame jäätmeteket vähendada? Jah/Ei
Kas
sa tead, mis saab asjadest/materjalidest, mis töödeldakse ümber? Jah/Ei
ENERGIA
Küte
Kas
aknad ja uksed on tihedad, tuuletõmbus puudub? Jah/Ei
Kas
akende ees on kardinad/rulood/muud katted? Jah/Ei
Kas
iga klassiruumi temperatuuri saab reguleerida? Jah/Ei
Kas
igas klassiruumis on termomeeter? Jah/Ei
Kas
kuum vesi on paraja soojusega, mitte liiga kuum? Jah/Ei
Kas
koolimaja katus ja seinad on soojustatud, et vältida soojakadu? Jah/Ei
Elekter
Kas
tühjades ruumides on valgustus alati välja lülitatud? Jah/Ei
Kas
lambid kustutatakse kohe, kui väljas on piisavalt valgust? Jah/Ei
Kas
valgustus töötab ainult ajal, mil see on vajalik? Jah/Ei
Kas
lambid ja lambikuplid on puhtad? Jah/Ei
Kas
aknad on puhtad? Jah/Ei
Kas
elektroonilised seadmed on välja lülitatud, kui neid ei kasutata? Jah/Ei
Üldine
Kas
igaüks teab, kuidas energiasääst aitab meie planeeti? Jah/Ei
Kas
keegi koolis jälgib regulaarselt, kui palju energiat kulutatakse? Jah/Ei
Kas sinu hinnangul saaks meie koolis kasutada alternatiivenergiat? Jah/Ei
VESI
Kas
koolis on tilkuvaid kraane? Jah/Ei
Kas
õpilased panevad alati kraani pärast kasutamist täielikult kinni? Jah/Ei
Kas
tualettpotid on kahesüsteemsed? Jah/Ei
Kas
kogute lillede kastmiseks vihmavett? Jah/Ei
Kas
ostad joogivett poest? Jah/Ei
Kas
õpilased täidavad oma veepudeleid ainult sellise hulga veega, mida nad vajavad?
Jah/Ei
Kas
keegi jälgib, kui palju vett kasutatakse/hoitakse kokku? Jah/Ei
Kas
sa õpid tundides veeprobleemidest teiste maades? Jah/Ei
Kas
sa tead, et vee puhastamine kulutab suure hulga energiat? Jah/Ei
Kas
sa mõistad, miks on magevee säästmine vajalik? Jah/Ei
Kas vanemad või õpetajad on sulle rääkinud vee säästmise olulisusest? Jah/Ei
TRANSPORT
Koolitee
Kas
enamik õpilasi tuleb sinu hinnangul kooli jala, jalgrattaga või
ühistranspordiga? Jah/Ei
Kas
sina tuled kooli autoga? Jah/Ei
Kas
kooli juures on jalgrattamaja/parkla? Jah/Ei
Kas
koolis on õpilastele jalgrattaga sõitma õppimise tunnid? Jah/Ei
Kas
kool korraldab autovabu päevi? Jah/Ei
Kas
jala või rattaga kooli tulek on turvaline? Jah/Ei
Kas
autod pargivad kooli sissepääsust kaugemal? Jah/Ei
Kas
kooli parkla on jalakäijatele turvaline paik? Jah/Ei
Kas
õpetajad jagavad võimalusel autosõite? (Kas mitu õpetajat sõidab kooli/koju
sama autoga?) Jah/Ei
Kui
õpilastele tullakse autoga järgi, kas ooteajal on auto mootor välja lülitatud? Jah/Ei
Kooli
teenindavad sõidukid
Kas
sööklas pakutavad puu- ja juurviljad on kohalikud tooted? Jah/Ei
Kas
te õpite tundides toidu päritolu ja transpordi kohta? Jah/Ei
Kas kool väldib ostude tegemisel väikepakendites ja üle pakendatud tooteid? Jah/Ei
ÕUEALA
JA ELURIKKUS
Laste
poolt kasutatav ala
Kas
asfaldile või muule pinnasele on joonistatud mänge? Jah/Ei
Kas
õuealal on mosaiike, joonistusi, skulptuure või muud kunsti? Jah/Ei
Kas
õuealal on erinevaid pindu, mida saab katsuda ja erinevusi tunnetada? Jah/Ei
Kas
õuealal on rohkesti ronimisvahendeid, kus saab tasakaalu harjutada, turnida,
ronida ja kiikuda? Jah/Ei
Kas
õuealal on vaikseid varjulisi kohti, kus istuda, kõneleda ja mõtiskleda? Jah/Ei
Kas
kasvatate kooli territooriumil aed- või puuvilju, marju? Jah/Ei
Kas
teil on õuesõppeklass/-ala? Jah/Ei
Kas
teil on olnud õuesõppetunde kooliõues? Jah/Ei
Kas
kõigil õpilastel on võimalus teha ettepanekuid, mida õuealal võiks muuta või
sinna hankida/ehitada? Jah/Ei
Kas
kooliõues on puid? Jah/Ei
Kas
kooliaias on hekke? Jah/Ei
Kas
äsja istutatud puid hooldatakse? Jah/Ei
Kas
koolil on tiik või soine ala? Jah/Ei
Kas
teie koolil on niit? Jah/Ei
Kas
teie kooliõues on metsikuid piirkondi, kus kasvavad kõrged taimed, mis seovad
erinevad alasid omavahel? Jah/Ei
Kas
teie kooliõu pakub elupaiku väikestele loomadele? (hunnik puupakke, kivihunnik,
putukahotell, niitmata alad) Jah/Ei
Kas
kooliõu pakub lindudele elupaiku? (pesakastid, lindude toidumajad, marjapõõsad)
Jah/Ei
Kas
te loendate taime- ja loomaliike oma õuealal? Jah/Ei
Ka
kooliõues kasutatakse taime ja putukamürke? Jah/Ei
Kas olete ainetunni raames uurinud oma õueala elurikkust? Jah/Ei
GLOBAALNE
KODAKONDSUS
Kas
teie kool teeb aktiivselt mõne teise maa kooliga koostööd? Jah/Ei
Kas
sa tunned õiglase kaubanduse märki? (Fairtrade) Jah/Ei
Kas
joote kodus kohvi/teed, millel on õiglase kaubanduse märk peal? Jah/Ei
Kas
sa tead, mida tähendab mõiste „õiglane kaubandus“? Jah/Ei
Kas
teil käib külalisesinejaid, kes räägivad kohalikest või globaalprobleemidest?
Jah/Ei
Kas
meie kool teeb koostööd teiste riikide koolidega (nt projektide raames)? Jah/Ei
Kas
sa tead oma õigusi ja kohustusi vastavalt ÜRO lapse õiguste konventsioonile?
Jah/Ei
Kas
olete mõelnud Eco-Schools (Rohelise Kooli) programmi tegevuste ülemaailmsest
mõjust (näiteks kuidas mingi tegevus aitab teiste maade inimesi)? Jah/Ei
Kas
teil on teistelt maadelt pärit õppevahendeid (näiteks rahvariideid, kunsti,
muusikariistu)? Jah/Ei
Kas
teil on peetud ülekoolilisi üritusi, mis teadvustavad teiste maade mingit
probleemi? Jah/Ei
Kas koolilõuna menüüs on vahel teiste maade toite? Jah/Ei
TERVIS
JA HEAOLU
Kas
teil on võimalik koolis puu- või aedvilja osta? Jah/Ei
Kas
õpilastel soovitatakse puuvilja kooli snäkiks kaasa võtta? Jah/Ei
Kas
koolisööklas on alati salatit? Jah/Ei
Kas
õpilastel on võimalik oma arvamust avaldada, mis toite nad tahaksid sööklas
süüa? Jah/Ei
Kas
tasuta joogivesi on kogu päeva jooksul
saadaval? Jah/Ei
Kas
õpilased võivad tunnis vett juua? Jah/Ei
Kas
kõigil õpilastel on võimalik koolis mingit toidutaime kasvatada ja seda süüa?
Jah/Ei
Kas
teie pere kasutab keskkonnasõbralikke puhastusvahendeid? Jah/Ei
Kas
koolitundide ajal ja vahetunnis on võimalik liikuda? Jah/Ei
Kas
vahetunde saab iga ilmaga õues veeta? Jah/Ei
Kas
koolis on tantsu/liikumisvahetunnid? Jah/Ei
Kas
kasutate kooliaias kasvatatud puu- või juurvilju, maitsetaimi? Jah/Ei
Kas
saate kooli sööklas valida lihavaba toitu? Jah/Ei
Kas
saate oma toitu ise taldrikule tõsta või kui ei, siis paluda väiksemaid
portsjone? Jah/Ei
Kas toidujäätmed lähevad orgaaniliste jäätmete prügikasti? Jah/Ei
KLIIMAMUUTUSED
Kas
kliimamuutustest on mõnes tunnis räägitud? Jah/Ei
Kas
sa tead, mida tähendab sõna „kliimamuutus“? Jah/Ei
Kas
sinu hinnangul saab iga inimene teha midagi kliima heaks? Jah/Ei
Kas
sa oled istutanud mõne puu? Jah/Ei
Kas
sul on soovitatud teha järgmisi asju, et kahandada kliimamuutusteni viivaid
tegureid:
Tulla kooli jala, rattaga või ühistranspordiga? Jah/Ei
Mitte
kasutada ühekordseid nõusid? Jah/Ei
Kasutada
ümbertöödeldud materjalist tehtud paberit? Jah/Ei
Säästa
paberit (näiteks kasutada mõlemat külge)? Jah/Ei
Viia
esemeid ümbertöötlusse? Jah/Ei
Süüa
vähem liha? Jah/Ei
Kasutada
energiat säästvaid lambipirne? Jah/Ei
Kas kool võtab osa energiasäästu kampaaniatest? Jah/Ei
MERI
JA RANNIK
Kas
teie kool on mere lähedal? Jah/Ei
Kas
õpid koolis mere ja ranniku ökosüsteeme? Jah/Ei
Kas
Sa sööd tihti kala? Jah/Ei
Kas
oled osalenud koristustalgutel mererannas? Jah/ Ei
Kas
jälgid kodus või koolis, et keemilisi aineid ei satuks kanalisatsiooni? Jah/Ei
Kas
oled tähele pannud või kuulnud mõnest põhjavee puhtana hoidmise kampaaniast?
Jah/Ei
Kas
Läänemere vesi on sinu hinnangul piisavalt puhas? Jah/Ei
Kas
sa tead, kuhu läheb meie reovesi? Jah/Ei
Kas
sinu hinnangul on põhjust muret tunda liikide säilimise pärast maailma
mereelustikus? Jah/Ei
Kommentaarid
Postita kommentaar