Võtsid osa: 14 õpilast 4.-11. klassist
Õpetajad:
Ele-Marika Sooväli, Kirsti Vooglaid, Külli Ratassepp
1.
Töörühma 1. koosolekul tehtud ettepanekute läbi vaatamine ja analüüs (mis
tehtud, mis tulekul)
2.
Keskkonnaanalüüsi suurimate muutuskohtade välja toomine
3.
Klasside keskkonnategude lühitutvustus
4. Õpilaste ettepanekute kuulamine
1.
Töörühma 1. koosolekul tehtud ettepanekute läbi vaatamine ja analüüs
KUULATI:
Karmen Kisel andis ülevaate, milliste töörühma poolt välja toodud ettepanekutega on koolipere juba tegeleda jõudnud ja mis jääb plaani talve- ja kevadperioodiks.
Kooli logoga peapaelade disainimine, et rõhutada oma kooli tunnet avalikus ruumis
liikumisel, hea kasutada nii õuevahetunnis kui kehalise õuetunnis – on võetud
päevakorda. K. Ratassepp on uurinud juba võimalusi Norrisonist, aga seal on
kõrge hind. Uurime veel, ehk kevadeks ikka tekib võimalus kuskilt soodsamalt
tellida.
Rohkem pallimängude palle õue – on juba korraldatud, hetkel on palle õuealal
kasutamiseks täiesti piisavalt.
Autovaba päeva korraldamine – sai teoks kooli sünnipäeval 16. oktoobril, kui oli
õues koolipere kogunemine, ühislaulmine jmt
Rohkem liikumisvahetunde õues – septembris-oktoobris tegid liikuma kutsuva kooli
projektiga seotud õpetajad ja õpilased päris palju liikumisvahetunde ja
tegevusi õues. Hetkel ilmad seda enam sellises mahus ei võimalda, aga toimuvad
kooliastmete kaupa liikumisvahetunnid aulas ja võimlas.
Sügisesed koristustalgud väikeprügi
koristamiseks - said tehtud, tublid osalejad olid 4c, 9b,
3a, 3b ja 3c. Koristati nii kooli hoovi kui ka kooliaia ümbrust väljastpoolt.
Hetkel veel tegemata, aga
aasta jooksul plaanis:
Teaduspäev,
kooli haljastuse sildistamine, arvuti- ja nutitelefonita päev, õpikutevaba päev.
2.
Keskkonnaanalüüsi suurimate muutuskohtade välja toomine
KUULATI:
K.
Kisel tõi välja suuremad positiivsed ja negatiivsed muutused keskkonnaküsitluse
põhjal valminud analüüsis.
Küsitluses osales 3.-12. klassi õpilastest kokku 658
õpilast, s.o 70% õpilastest.
Kõigest 30% (2019 – 90%) vastanutest väitis, et meie
koolis peetakse ülekoolilisi üritusi, mis teadvustavad teiste maade probleeme. Sel aastal on tulekul maailmaharidusnädal, see peaks teiste
riikide probleeme paremini teadvustada aitama.
Vaid 50% õpilastest teab oma õigusi vastavalt ÜRO
lapse õiguste konventsioonile. Hämmastav
on, et vähene teadlikkus on ka 12. klassis, kus ometi on vastav teema
ühiskonnaõpetuses mitmekordselt läbitud.
83% küsitletutest leidis, et prügikaste on
koolimajas sees piisavalt (2019 - 41%). Märgatud on uute värviliste
sorteerimiskastide lisandumist.
Vaid 18% arvab, et kooli ümbrus väljaspool hoovi on
puhas.
37% (2019 – 15%) õpilast on näinud tilkuvaid või
jooksvaid kraane söökla ees. See on seletatav kätepesijate arvu hüppelise
suurenemisega pandeemia tingimustes.
93% väitsid, et koolis ja kodus on neile räägitud
vee säästmise vajalikkusest (2019 - 29%).
Poest ostab aegajalt pudelivett 63% õpilastest,
vähenenud on kraanivee joojate hulk.
Vaid 15% õpilastest arvab, et keegi kodus või koolis
jälgib, kui palju vett kasutatakse või kokku hoitakse – õpilased ei tea, et on
olemas veemõõtjad.
Rõõmustaval kombel on kasvanud jalgsi või
keskkonnasõbraliku liiklemisvahendiga nagu jalgratas kooli tulijate hulk – 75% (2019 - 67%).
Ainult 29% on kuulnud energiat säästvate
lambipirnide kasutamise eelistest.
Vaid 37% (2019 – 89%) on nõus väitega, et kooliõues
on toimunud õuesõppe tund. Seletatav sellega, et pool aastat olid
lapsed koolist eemal, terve kevadtrimester möödus distantsõppes.
95% (2019 - 54%) õpilastest leidis, et kooli õuealal
on piisavalt ronimis- ja turnimisvahendeid.
91% õpilastest tunneb muret liikide säilimise pärast
maailma mereelustikus.
Küsimusele, kas meie koolis on liikumis- ja
tantsuvahetunnid, vastas jaatavalt vaid 45% küsitletutest, on kummaline, et
teadlikkus on madal, kuigi pidevalt kutsutakse siseraadios lapsi neile
vahetundidele kaasa lööma.
100% vastanutest on seisukohal, et neil pole mitte
mingit võimalust ega õigust koolisöökla menüü koostamises kaasa rääkida.
41% (2019 - 75%) õpilastest vastas, et kustutab
ruumist lahkudes tule ja 74% (2019 - 62%) jätab arvuti või teleri tööle, isegi,
kui keegi neid sel hetkel ei kasuta. Peab nentima, et energia säästmise
vajadusele pööratakse varasemast vähem tähelepanu.
66% vastanutest väitis, et koolis pole räägitud,
miks on kasulik süüa kohalikke omamaiseid tooteid.
94% (2019 - 74%) õpetajaist arvab, et õpilased
võiksid vähemalt ühe vahetunni päevas veeta õues.
Küsimus õpetajate peamise liikumisvahendi kohta andis järgmised tulemused: 54% (2019 - 43%) õpetajaist kasutab autot. Arv on tõenäoliselt tõusnud ka ühistranspordi vältimise soovi tõttu praegusel ajal.
3. Klasside
keskkonnategude lühitutvustus
KUULATI:
K.
Kisel tutvustas koosolekul viibijatele klasside keskkonnategude tabelit:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/15gG5P1NNyIYEpKzhroEEXsOI7Br6U5iWJCeVHi9DeEo/edit#gid=0
Kahju,
et osadel klassidel pole ikka veel ühtki mõtet selleaastase keskkonnateo osas. Kurvastab,
et fantaasiat on vähemaks jäänud, spontaanseid huvitavaid algatusi napib. Kisel
rääkis, et osad tegevused tunduvad lastele küll põnevad, aga pole keskkonnahoiu
seisukohalt olulise tähtsusega. Paraku läheb sinna alla ka näiteks loomade
varjupaiga abistamine, mis on väga populaarne valik sel aastal. On oluline, et
iga klass leiaks just ise oma teo. Oleks lihtne pakkuda mingi teemadevalik või
tegude nimekiri, aga see poleks asja algse mõttega kooskõlas. Algatus võiks
tulla siiski õpilaste poolt, klassijuhataja võib muidugi pisut suunata, kui
lastel mõtteid napib. Samuti õigele teele tagasi suunata, kui teemast väga
välja minnakse. Hetkel on selleaastasest plaanist selgelt näha, et napib
teavitustöö alaseid tegusid (suuremate teavituskampaaniad või õpitoad
väiksematele, mis on väga oodatud algklasside majas), panustada võiks ka
tervisetegevusse („kätepesupatrull“ söökla ees). Hetkel pole kirjas ühtki
vahvat plakatijoonistamist, aga nt energiasäästu teavitusplakatid oleks
vajalikud, saaks panna galeriisse talvel, ehk saaks rohkem õpilasi teada
LED-pirnide olemasolust. Plakateid saaks edukalt joonistada I või II kooliastme
kunstiõpetuse tundides.
Teretulnud
on ka kevadised tegevused õppeaias – ka taimede ette kasvatamine aia tarbeks on
mõnes mõttes keskkonnategu.
Kisel tõi huvitava mõttena välja 6b ettepaneku, et nad õmblevad tööõpetuse tunnis korduvkasutatavad maskid ja kasutavad meditsiiniliste maskide asemel neid – ka see on tegelikult nutikas keskkonnategu, sest ühekordsed maskid saastavad keskkonda märkimisväärselt.
4.
Õpilaste ettepanekute kuulamine
KUULATI:
Järgnevalt
kuulati koosolekul osalevate õpilaste ettepanekuid, milliseid positiivse
kekskonnamõjuga tegevusi võiks sel aastal veel algatada. Tulid sellised mõtted:
-
Korraldada
sööklas rahvustoitude nädal
-
Igas kalendrikuus
võiks olla üks päev, kus on sööklas õpilaste „soovitoit“
-
Sooja kampsuni
päev ja jõuliukampsuni päev (kütte maha keeramine)
-
Teaduspäeva
korraldamine talvel
-
Teeküünalde
topside korjamine koolisiseselt, kuna ka klassides tekib neid palju
-
Valguse
kustutamise päev (valgel ajal, nt mais üks päev ilma elektrivalgustuseta)
-
Mõelda, kuidas
tunnustada jalgsi kooli tulijaid (sammulugemisvõistlus?)
Kommentaarid
Postita kommentaar