Keskkonnaülevaatuse analüüs
Oktoober 2021
Eesmärk:
Keskkonnaülevaatuse
eesmärk on kaardistada hetkeseis ja leida suurimad kitsaskohad.
Protsess:
Kuristiku
Gümnaasiumi keskkonnaülevaatuse läbiviimist koordineeris septembris ja
oktoobris Rohelise Kooli töörühma juht K. Kisel ja keskkonnaküsitluse viisid
läbi kõikide klasside klassijuhatajad. Küsitlus oli seekord elektrooniline, et
saada võimalikult tõepärane vastuste valim ja analüüs oleks mugav. Siiski viidi
küsitlemine läbi koolis klassijuhataja tunni raames, et õpilasel oleks võimalik
saada abi või lisainfot küsimuste osas. Vaadeldi 9 teema olukorda kooli
igapäevaelus, majandamises ja õppetöös.
Keskkonnaülevaatus
viidi läbi 15.09 – 8.10. 2021. Õpilaste hulgas viidi küsitlus läbi klasside
kaupa, iga teemat käsitleti erineva vanuseastme klassides. Küsitlused olid MS
Formsis, õpilased said vastata nutitelefoni, tahvelarvuti või arvuti abil.
Küsimuste arv erines teemast lähtuvalt, keskmiselt oli küsitlustes 13-15 küsimust.
Eelmisel aastal kasutasime küsitluseks uuendatud ankeeti, mis tekitas teatavaid
kõhklusi ja küsimusi, kuna kohati jäi vastajatele ebaselgeks, kas küsiti nende
koduste harjumuste või käitumise kohta koolimajas. Sellest lähtuvalt vaatasime
sel aastal küsimused hoolikamalt üle ja õpilastel ei tekkinud vastates
küsitavusi. Õpilasi küsitleti kokku 9 küsitlusankeedi põhjal, elurikkus ja
õueala olid sarnaselt varasematele aastatele liidetud üheks teemaks ja
küsitluseks. Ankeetidest tegi kokkuvõtte Rohelise kooli töörühma juht K. Kisel.
Töötajatele
koostati samuti keskkonnaküsitlus veebis, mille link saadeti kõigi töötajate
meilile. Personal vastas igast valdkonnast valitud 2-3 olulisemale küsimusele,
küsitlus sisaldas 21 küsimust. Nii õpilaste kui personali küsimustikes olid
enamus küsimusi sõnastatud nii, et neile saaks vastata eitavalt või jaatavalt,
aga oli ka ette antud vastusevariantidega küsimusi. Teemade jagunemine klasside
lõikes:
Globaalne
kodakondsus 5b, 6c, 10a
Prügi ja jäätmed 3c, 3d, 7d, 9c
Puhas vesi 3b, 8d, 8a
Kliimamuutused 4b, 7b, 10b
Elurikkus ja
õueala 5a, 6d, 6e, 9b, 12a
Meri ja rannik 5c, 7c, 11a
Tervis ja heaolu 4a, 7a, 9a, 11b
Energia 4c, 6b, 8b
Transport 3a, 6a, 8c, 12b
Keskkonnaülevaatuse
tulemusi kasutatakse Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi „Rohelise kooli“ projekti
tegevuskava koostamisel ning avaldatakse TKG „Rohelise kooli“ kodulehel olevas
blogis. Küsitluse tulemusi analüüsitakse Rohelise kooli töörühma koosolekul 8.
novembril 2021. Samuti tutvustatakse keskkonnaülevaatuse tulemusi kogu
pedagoogilisele personalile ja edastatakse nii õpilaste kui lapsevanemate
maililistidesse. Keskkonnaanalüüsis võrreldakse käesoleva aasta tulemusi
eelmisel õppeaastal läbi viidud küsitluse tulemustega.
Üldine statistika
Küsitluses osales
suur osa 3.-12. klassi õpilastest, arvuliselt kokku 656 (2020 – 658) õpilast,
s.o 68% terve kooli õpilastest, mis on 2% vähem kui eelmisel aastal, aga see on
põhjendatav suure haigestunute ja puudujate arvuga küsitluse perioodil.
Personalile suunatud küsitlusele vastas 62 (2020 - 46) inimest (74%
õpetajatest). Teeb rõõmu, et õpetajad olid oluliselt aktiivsemad vastajad kui
eelmisel aastal.
Keskkonnaülevaatuse kokkuvõte teemade kaupa
Õpilased
Globaalne kodakondsus
Küsitlusele vastas
kokku 60 õpilast. Küsimusele, kas meie kooli teeb aktiivselt mõne teise maa
kooliga koostööd, vastas 83% (2020 – 90%), et ei ole antud teemaga kursis, mis
näitab, et meie rahvusvaheliste projektide tutvustamisel/populariseerimisel ei
ole projektijuhid endiselt olnud piisavalt aktiivsed. 12% on teadlik koostööst
teiste välisriikides asuvate koolidega, 5% on kindlal veendumusel, et meie kool
ei tee teiste maade koolidega koostööd.
82% vastanutest
nõustub väitega, et meie koolis rõhutatakse, et inimest ei tohi halvustada tema
päritolu, kehalise eripära või muude teistest erinevate omaduste tõttu. 18% on seisukohal, et koolis pole sellest
räägitud.
Õpilastele näidati
küsitluse käigus õiglase kaubanduse kaubamärgistuse pilti (Fair trade). Teadlikkus oli taas pisut kahanenud. Kui 2020 aasta
küsitluses oli 34% õpilastest olid seda märki näinud ja oskasid kirjeldada,
mida antud märgistus tootel tähendab, siis nüüd
tundis märgi ära 32% õpilasi ja oskasid selle märgi tähendust ka selgitada.
23% vastanutest olid seda märki näinud, aga ei teadnud tähendust, aga 45%
nentis, et ei tea selle märgi tähendust.
Kas tunned õiglase
kaubanduse märgistust?
Samas võib lugeda
küllaltki heaks laste teadlikkust ökoloogilise jalajälje teemast. 67% vastanutest
oli nõus, et koolis on käsitletud ökoloogilise jalajälje teemat ja nad teavad,
mis on ökoloogiline jalajälg. 58% vastanud õpilastest on kas koos
koolikaaslaste või oma peredega osalenud keskkonnateemalistes
heategevusprojektides. Usutavasti on suur osa sellest seotud erinevate
koristustalgutega, osaliselt ka meie Rohelise kooli eestvedamisel.
Kõigest 18% (2020 - 30%) vastanutest väitis, et meie
koolis korraldatakse ülekoolilisi üritusi, mis teadvustavad teiste maade
probleeme.
Statistika selline muutus on kummaline, kuna eelmisel aastal toimus meil
maailmaharidusnädalal, kus korraldati II-IV vanuseastet hõlmavaid laiamahulisi
tegevusi. 77% vastanutest samas tunnistab, et võibolla on neid üritusi siiski
olnud, aga nad ei mäleta täpselt. Antud temaatikat tuleb kindlasti käsitleda ka
klassijuhatajatundides. Tundub, et õpilased ei oska tunniväliseid tegevusi
globaalsete probleemide käsitlemise osana hinnata või puudub neil piisav
seostamisoskus. Kindlal veendumusel, et meie koolis selliseid üritusi pole toimunud
on samas vaid 5% vastanutest! 68% (2020 - 62%) oli nõus väitega, et meie koolis
käib külalisesinejaid, kes räägivad kohalikest või globaalprobleemidest ja
ainetundides räägitakse teiste maade kultuurist ning kommetest. 30% nendib, et
ei mäleta selliseid tunde, aga vaid 2% hindab, et selliseid kohtumisi või tunde
pole olnudki.
Vaid 20% (2020 - 50%) vastanud õpilastest teab oma
õigusi vastavalt ÜRO lapse õiguste konventsioonile. Samas nendib 48%
vastanutest, et nad teavad neid õigusi osaliselt ja 32% ütleb, et ei tea üldse
oma õigusi. Kuna küsitlus puudutas suuresti II kooliastme klasse, siis on
arusaadav, et vastanud 5. ja 6. klassi õpilased pole antud teemat koolis ehk
veel õppinud, aga gümnaasiumiõpilaste hulgas võiks teadlikkus parem olla.
55% (2020 - 80%)
õpilastest oli nõus, et meie koolis on teistest maadest päris õppevahendeid,
55% ei oska seda hinnata. Samas on 88% teadlikud, et meie koolis töötab
inimesi, kes on pärit teistest riikidest. 75% (2020 - 88%) oli nõus väitega, et
kooli sööklas pakutakse vahel teiste maade toite. Seda nähti positiivsena ja
õpilaste hinnangul võiks eri riikide roogasid sagedamini pakkuda. 77%
vastanutest väidab end kursis olevat välisriikide uudistega ja jälgib neid
pidevalt.
90% meie
õpilastest peab väga oluliseks erinevate looma- ja taimeliikide säilitamist
kogu maailmas, 8% vastanutest ei ole sellele mõelnud. Seega läheb liigirohkus
looduses meie õpilastele väga korda.
Maailma
õiglasemaks ja jätkusuutlikumaks kohaks muutmine on meie õpilastele oluline
teema, seda hindab 68% vastanutest oluliseks ja kõik ülejäänud vastajad ei ole
sellele lihtsalt mõelnud, aga mitte keegi ei väida, nagu poleks see teema talle
tähtis.
Prügi ja jäätmed
Küsitlusele vastas
kokku 72 õpilast.
85% (2020 - 83%) küsitletutest leidis, et prügikaste
on koolimajas sees piisavalt, samas vaid 46% (2020 - 36%) hindas
prügikastide kogust õuealal piisavaks.
92% arvas, et prügikastid paiknevad õigetes kohtades (2020 - 68%),
ilmselt on positiivne tõus põhjendatav ka prügikastide arvukuse suurenemisega
eelkõige koolimajas sees. 90% (2020 - 48%) oli arvamusel, et prügikaste
tühjendatakse piisava sagedusega. Seega on prügi käitlemise osas märgata
positiivset tendentsi. See on põhjendatav uute, varasemast olulisemalt
mahukamate ja parema lahendusega sorteerimiskastide paigutamisega kogu
koolimajja. Kurvaks teeb aga asjaolu, et tervelt
53% vastanutest hindab, et maja ei ole alati prügist puhas ja vaid 40% on nõus
väitega, et meie koolimaja on alati puhas.
79% (2020 - 67%)
hindas, et õues paiknevad prügikastid on kasutamiseks mugavad ja õige ehitusega
ja 68% hindab, et kooliõu on üldiselt prügist puhas. Samas arvab vaid 24% (2020
- 18%), et kooli ümbrus väljaspool hoovi on puhas. Samas on meie õpilased
teinud igal aastal jõupingutusi olukorra parandamiseks ja nii sügisel kui
kevadel on ka hoovi ümber korraldatud koristustalguid, 49% vastanutest märkis
selle ka ära.
88% (2020 - 70%)
teab, et koolil on prügi käitlemise osas selged põhimõtted ja meil on olemas ka
prügi sorteerimise võimalus. Rõõmustav on tõdeda, et märkimisväärset parenemist
teadlikkuse tõusul on märgata küsimuse puhul, kas õpilased teavad, millist
kahju põhjustab prügi keskkonnale ja elusloodusele. Kui 2020 vastas antud
küsimusele jaatavalt 52%, siis 2021 juba 90%.
46% vastanute peredes sorteeritakse kodus jäätmeid ja
38% kodudest sorteeritakse neid vähemalt osaliselt (nt paber ja
klaas ning pandipakend eraldi). Vaid 17% õpilastest vastas, et nende kodudes ei
sorteerita üldse.
96% (2020 - 75%) oli nõus, et õpetajad teevad
võimalusel kahepoolseid koopiaid, et paberit säästa ja 79% (2020- 24%)
kasutab ise ära mõlemad paberi küljed, enne kui paberi ära viskab. Seega on
paberi säästmisel teadlikkus märgatavalt paranenud.
35% (2020 - 52%)
õpilastest väitis, et kui nad võtavad kooli oma toitu kaasa, siis on see
pakendatud korduvkasutatavasse pakendisse, samas on keskkonnasõbraliku
parendamise vähenemine tingitud sellest, et 63% väitel ei võtagi nad kunagi
kooli oma toitu kaasa. Seega, need õpilased, kes oma söögi kaasa võtavad,
pakendavad selle valdavalt korduvkasutatavasse karpi.
24% (2020-32%)
vastanutest teadis, et koolis korraldatakse taaskasutuslaata-väljapanekut
riietele uue omaniku leidmiseks (koolivormid, leitud ja omanikuta jäänud
esemed), 51% vastas, et neil pole selle kohta infot. Teadlikkuse langus on
põhjendatav vahepealsete pandeemia-aastatega. Kuna vanemate tulek koolimajja
pole soositud olnud, siis on rõivaväljapanekuid, kust oma lapsele saaks kooli
jäetud ja omanikku mitte leidnud esemete hulgast sobivad riidetükid või
jalatsid välja valida, tõepoolest vähem korraldatud. Loodetavasti alanud
kooliaastal õnnestub selline väljapanek talvel ikkagi taas teha.
72% (2020 - 71%)
arvas teadvat, miks me üritame jäätmeteket vähendada ja 81% (2020 - 58%) vastanutest
teadis tuua näiteid, mida saab valmistada asjadest/materjalist, mida
töödeldakse ümber. Seejuures väärib tunnustust, et tervelt 78% vastanutest on
püüdnud ise taaskasutuse printsiipi järgides midagi uut meisterdada.
Puhas vesi
Küsimustikule
vastas 62 õpilast. Õpilastel paluti hinnata oma veekasutust. 79% hinnangul on
vee säästmine oluline ja 91% (2020 – 90%) panevad kraani alati kinni, kui nad
vahepeal vett ei kasuta (nt hambaid pestes, käsi seebitades).
5% (2020 - 37%) õpilast on koolimajas näinud tilkuvaid
või jooksvaid kraane. Kohtadena, kus nad koolimajas on kraane tilkumas
näinud, mainiti kooli tualette 1. ja 2. korrusel ja ka söökla ees olevaid
kraane.
Söökla ees olevate kraanide tilkumine on põhjendatav sellega,
et seal on kraanid kogu aeg aktiivses kasutuses ja seetõttu ilmselt ka käte
pesijate vahetudes ei panda alati kinni vahepeal.
45% väitsid, et nii
koolis kui kodus on neile räägitud vee säästmise vajalikkusest, 15% nentis, et
sel teemal on räägitud vaid koolis ja 13%, et sellest on räägitud vaid kodus. 27% õpilaste hinnangul pole keegi neile
vee säästmise olulisusest rääkinud.
Küsimusele, kas koolis on kahesüsteemsed tualettpotid,
vastas vaid 23% (2020-58%) jaatavalt. 39% oli valinud vastuse, et ei tea, mis
on kahesüsteemne tualettpott. Tegelikkuses on kõik kooli tualettpotid
kahesüsteemsed. Samuti 39% olid veendumusel, et meie koolis pole kahesüsteemsed
tualettpotid. Seega vajab klassijuhataja tundides selgitamist, mida tähendavad
kaks nuppu tualettpoti kaanel ja et nuppude õige kasutamine aitab kaasa vee
säästmisele.
Vee tarbimise kohta andsid õpilased
järgmisi vastuseid: 34% joob kodus kraanivett, koolis mitte, 6% joob vaid
koolis kraanivett. 32% vastanutest joob alati kraanivett ja 28% väidab, et ei
joo kraanivett mitte kunagi. Tallinna kraanivesi on valdavalt väga hea
kvaliteediga, ka koolis saame õpilasi julgustada just kraanivett jooma, et
säästa loodust tarbetu pakendi ostmisest.
60% (2020 – 58%) vastanutest teab, et vee
puhastamine kulutab suure hulga energiat ja 37% (2020-52%) on nõus, et tundides
on räägitud puhta vee puudusest ja probleemidest teistes maades. Samas tervelt
73% on kursis, et on riike, kus pole piisavalt puhast joogivett.
Samas
arvab vaid 23% (2020-15%) õpilastest, et keegi kodus jälgib, kui palju vett
kasutatakse või kokku hoitakse st mõõdab kulutatud vee kogust. 42% nendib, et
sellest pole lastega kodus räägitud ja 23% on veendumusel, et seda kodus ei
jälgita.
Puhta vee hind on tänasele Eesti elanikule
ilmselt liiga madal, et selle säästmisele kodudes nii palju tähelepanu
pöörataks, et ka lapsed praktiliste tõdedega (veemõõtja näit) kurssi viia.
Samuti ei ole suur osa küsitlusele vastanud õpilastest kursis, mis juhtub veega, kui see läheb kanalisatsioonitorust alla – 32% vastanutest ei tea, kuhu vesi seejärel läheb ja 37% ei ole sellele mõelnud, mis saab kasutatud veest.
Kliimamuutused
Küsitlusele vastas
63 õpilast. Õpilastelt uuriti, kas nad on teadlikud või midagi kuulnud
kliimamuutuste põhjustest ja kas sellest on koolis räägitud. 35% (2020 - 84%) on
asjaga kursis ja nõus, et mõnes tunnis on sellest räägitud, 35% on ebakindlad
ja ei mäleta, kas sel teemal on räägitud. Positiivne on näha, et 92%
vastanutest teab, mida tähendab sõna „kliimamuutus“.
73% vastanud
õpilaste hinnangul saab iga inimene oma käitumist jälgides või muutes teha
midagi kliima heaks ja vaid 10% on veendumusel, et inimeste tegevus ei mõjuta
kliimat. 78% oskab öelda, miks on kliima muutumine kahjulik ja milliseid
tagajärgi see kaasa võib tuua. Õpilased tajuvad kliimamuutuses juba ka üsna
reaalset ohtu, sest 71% hindab, et kliimamuutuse tagajärjed mõjutavad tema elu
ning 24% pole sellele mõelnud. Kõigest 5% vastanutest on seisukohal, et
kliimamuutuse tagajärjed nende elu ei puuduta.
76% (2020-63%)
õpilastest väitis, et on istutanud vähemalt ühe puu. 40% (2020-13%) vastanutest
ütles, et nende peres süüakse kliima säästmiseks vähem liha. Paljud õpilased ei
oska liha söömist kliimamuutusega seostada.
78% (2020-53%)
õpilastest ütles, et vanemad on soovitanud neil vältida ühekordsete nõude
tarvitamist ja 66% (2020 – 60%) vastanute peredes sorteeritakse paber ja papp
kodus eraldi, et viia see ümbertöötlusesse.
59% vastanute
peredes jääb toitu üle, aga seda ei visata toitu kunagi ära, vaid süüakse seda
ka järgnevatel päevadel, 27% väidab, et neil ei jää toitu üle ja vaid 14%
märgib, et nende peres visatakse toitu ära. 40% sööb sügisel sageli välismaiseid
puuvilju, kuigi sel ajal on saadaval ka Eestis kohapeal kasvanud õunu, pirne ja
ploome. Harva sööb eksootilisemaid puuvilju 46% vastanutest ja mitte kunagi
14%.
Õpilased teavad,
et lehtede põletamine on ohuks keskkonnale ja 82% vastanutest ütleb, et nende
pere pole kunagi aias sügisel lehti põletanud.
Õueala ja elurikkus
Küsitlusele vastas
82 õpilast. 52% õpilastest on nõus väitega, et kooli territooriumil on tehtud
midagi elurikkuse tõstmiseks. 38% samas hindab, et nad ei oska seda määratleda,
kuna pole õuealal selle eesmärgiga ringi vaadanud. Huvitaval kombel on samas 61% käinud vaatamas kooli õppeaeda (aga ei
oska seda järelikult elurikkuse tõstmisega seostada). 21% pole õppeaias
käinud ja 18% vastanutest ei tea, kus asub meie kooli õppeaed.
48% (2020 – 46%)
küsitletutest väidab, et nad on uurinud meie kooliõue elurikkust, 32% ei
mäleta, kas seda on tehtud. 91% (2020
- 37%) on nõus väitega, et õpetajad on
teinud õues tunde ehk on toimunud õuesõpe, samas 32% nendib, et seda toimub
liiga harva. Seega õpilased hindavad õuesõpet ja vähegi parema ilmaga peaksid
õpetajad aktiivsemalt meie õuesõppealasid kasutama õuetundide läbi viimiseks.
71% (2020 - 95%)
õpilastest leidis, et kooli õuealal on piisavalt ronimis- ja turnimisvahendeid, 24% vastanutest arvas, et neid küll
on, aga sooviks neid lisaks. Paraku on vaid 23% õpilastest arvamusel, et nemad
saavad otsustada või ettepanekuid teha, kuidas õueala muuta või mida sinna
lisaks rajada.
Küsimusele,
kas kooliõues kasvatatakse lilli, vastas jaatavalt 82%,
6% (2020-12%)
õpilastest arvas, et meie territooriumil on ala, mida pidevalt ei niideta ja
kus kasvavad kõrgemad taimed. Tegelikkuses teadlikult me sellist ala siiski
pole hetkel. 7% vastanutest märkis ka ära, et elurikkuse seisukohalt võiks
niitmata ala olla, samas üle poolte õpilaste (54%) väidavad, et nad ei tea,
miks on kasulikum vähem niita või muru kõrgemaks jätta.
35% õpilastest on
sageli märganud kooli hoovis elusolendeid (putukad, loomad, linnud), 51% on
neid märganud harva ja 13% vastanutest ei ole kooli territooriumil loomi, linde
või putukaid näinud.
Õpilastelt küsiti
ka, mida võiks kooli hoovis veel teha või mida sinna rajada. Huvitavamad
vastused olid: joogikraan või väike veekogu; rohkem liikumisradu; suurem
mänguplats; rohkem taimi ja lilli; paremad õuesõppealad, kus on ka piisavalt
istumiskohti (seda soovis üle 10 vastanu); rulapark. Üks õpilane arvas, et suusamägede taga tuleks hoida muru niitmata, et
seal saaks rahus elada meie kooliõuel kodu leidnud jänesed ja putukad.
Küsimusele, kas
kooli siseruumides on rohelisi taimi, vastas 37% õpilastest, et neid on palju,
38% vastas, et on liiga vähe ja 26% väitis, et ei ole koolis sees rohelisi
taimi märganud.
Meri ja rannik
Küsitlusele
vastas 70 õpilast.
Vaid
23% (2020-35%) vastanute hinnangul on Läänemeri piisavalt puhas, 49%
vastanutest ei ole sellele mõelnud ja 29% hindas Läänemere puhtuse
mitterahuldavaks.
Vaid
3% (2020-11%) on osalenud koristustalgutel mererannas. Valdavalt olid vastajad
arvamusel, et Tallinna rannad on väga puhtad ja koristatud. Samas on 30%
vastanutest valmis osalema mõne rannaala koristamise talgutel ja 47% on
kõhkleval seisukohal, kuna pole sellele mõelnud. Rannaala ei soovi koristada
vaid 23% vastanud õpilastest.
47%
(2020-46%) on kuulnud mõnest põhjavee puhtana hoidmise kampaaniast, enim
märgiti ära Tallinnasse kanalisatsiooniluukide ümbrusesse kollase värviga
märgitud kaste, mis juhtisid tähelepanu suitsukonide kanalisatsiooni viskamise
ohtlikkusele. Paljud õpilased (76% vastanutest) on Eestis näinud saastunud
merevett (õlilaigud, rohkelt prügi vees). Sinivetikatega on kokku puutunud 40%
vastanutest, 11 õpilaste ei tea, mis on sinivetikad.
Õpilastelt uuriti,
kas nende kodus kasutatakse koristamisel ja nõudepesul loodussäästlikke
puhastusvahendeid. 54% ei oska seda hinnata, kuna ei tegele ise kodus
puhastusvahenditega, aga 19% õpilastest vastas, et nende kodus kasutatakse vaid
loodussõbralikke puhastusvahendeid. 54% (2020-57%) vastanutest teab, kuhu läheb
meie reovesi, siin suurt muutust teadlikkuses pole.
80% (2020-91%) õpilastest tunneb muret liikide
säilimise pärast maailma mereelustikus. Õpilased on kuulnud plastprügi
ohtlikkusest kaladele ja kilpkonnadele, lisaks õlireostusest. 90% teab, miks on
vette visatud kilekotid ja plastpudelid veeloomadele- ja lindudele kahjulikud.
Mikroplastist ja selle kahjulikkusest vees on kuulnud 51% vastanud õpilastest.
69% teab, et veelindude talvine saiaga toitmine on väga kahjulik.
Tervis ja heaolu
Küsitlusele vastas
93 õpilast. 99% (2020-81%) õpilastest leiab, et saab koolis piisavalt liikuda ja
mängida. Rõõm on tõdeda, et populaarsust on kogunud ka tantsuvahetunnid.
Kui eelmisel aastal teadis nende toimumisest vaid 45% vastanutest, siis sel aastal teab 72%, et sellised vahetunnid
toimuvad, kuigi 9% on vaatamata igapäevasele läbi siseraadio kostvale
reklaamile kindlal veendumusel, et tantsuvahetunde meil pole.
Uurisime seekord
ka õpilaste üldiste liikumisharjumuste statistikat ja seda, kui suureks nad
hindavad oma igapäevast liikumisaktiivsust. 39% vastanutest küll nentis, et ei ole
oma samme mõõtnud, kuna ei ole nutikella või mõnd sobivat appi kasutanud, aga
27% teadis, et liigub igapäevaselt 6000-10000 sammu ning 21% vastanutest liigub
igapäevaselt üle 10000 sammu:
41% (2020-48%) on
nõus väitega, et vahetunde saab iga ilmaga õues veeta, 17% ei oska sellele
küsimusele vastata ja 42% on veendumusel, et iga ilmaga õue ei saa. Põhjustena,
miks vahel õue minna ei taheta, nimetatakse seda, et õues on külm, vihma sajab,
seal on igav. Teatavasti veedab suur osa õpilastest oma vahetunde nutitelefoni
seltsis. Küsitlusele vastanutest möönis 28%, et kasutab telefoni igal
võimalusel ja 62%, et kasutavad küll, aga mitte igal vahetunnil. Vaid 10%
vastanutest ei vaata koolipäeva vältel oma telefoni.
95% (2020-81%) vastanute jaoks on meie kooli toiduportsjon piisav ja
nad on rahul, et saavad portsjoni suurust ise reguleerida, kuna nüüd toimub
ise serveerimine. 66% (2020-83%) vastanutest on kursis, et meie sööklas on
võimalik süüa lihavaba toitu. Kindlasti on siin protsent langenud, kuna
toitlustaja vahetus ja taimetoitude pakkumine toimub vahelduva eduga – mõnikord
seda on, teinekord jälle mitte. 65% (2020-43%) nõustub väitega, et kooli
sööklast saab iga päev salatit. Kahetsusväärne on, et 18% vastanutest ei osanud
kooli sööklat puudutavatele küsimustele vastata, kuna ei käi sööklas söömas.
78% (2020-69%)
õpilastest on nõus, et tasuta joogivesi on neile koolimajas terve päev
saadaval. Rahulolu kooli puhveti valikuga on langenud. Vaid 37% (2020-97%) nõustub väitega, et kooli puhvetist on võimalik puu-
või aedvilja osta.
Kui eelmisel
aastal olid 100% vastanutest seisukohal, et neil pole mitte mingit võimalust
ega õigust koolisöökla menüü koostamises kaasa rääkida, siis seekord arvab 22%
vastanutest, et neil on siiski võimalus kooli menüü osas sõna sekka öelda ja
vaid 41% on kindlalt veendunud, et neil pole selles osas sõnaõigust.
Oma toitumise hindab tervislikuks 62% vastanud
õpilastest, samas
kui 31% nendib, et toitub ajapuudusel sageli ebatervislikult. Vaid 6 õpilast
vastas, et tervislik toit ei maitse neile. 95% hindab seejuures, et teab, mis
on tervislik toit.
Väga kurb on tõdeda, et meie kooli peab kiusamisvabaks
vaid 24% õpilastest.
Ise pole kiusamisega küll kokku puutunud 35% õpilastest ja ei oska sellest
lähtuvalt päris kindlalt väita, kas kiusatakse, aga samas on tervelt 41%
vastanud õpilastest seisukohal, et meil koolis esineb kiusamist!
Samas on hea, et
51% on nõus väitega, et kui neil on
mure, saavad nad sellest koolis kellegagi rääkida ja 34% pole koolis
tajunud sellist probleemi, mille puhul vajaks abi. Päris abitult tunneb end
kriisiolukorras seega vaid 15% vastanud õpilastest.
Energia
Küsitlusele vastas
66 õpilast.
73% (2020-41%) õpilastest vastas, et klassiruumist
lahkudes kustutatakse meie koolis alati tuled. 96% (2020-44%) märkis, et valgus
klassis kustutakse koheselt, kui väljas on piisavalt valgust. Sellest võib
järeldada, et valgustuse kasutuse osas on teadlikkus paranenud ja energia
säästmise nimel ei peljata ka nt vajadusel mitu korda tunni jooksul lüliti
juurde liikuda ja vajadusel tuli uuesti põlema panna, kui päike piisavalt
valgust ei anna.
6% jätab alati ja 50% vahetevahel (2020-74%) arvuti
või teleri tööle, isegi, kui keegi neid sel hetkel ei kasuta. Samas lülitab 44%
kasutuseta seadmed alati välja.
Ööseks
kustutatakse kõik tuled 89% vastajate kodudes, mõnikord harva jääb mõni valgus
põlema 8% vastajate kodudes. Õpilased laevad oma telefoni valdavalt vaid siis,
kui see on tõepoolest tühi (82%), mitte igal esimesel võimalusel. 52% vastanute
hinnangul töötab nende kodudes õhtuti vaid 1-3 elektriga ühendatud seadet, 30%
vastajate kodudes 4-6 seadet ja ülejäänutel siis üle 7 seadme.
Õpilased on
teadlikud, et kõige vähem keskkonda saastav ja energiat tarbiv sõiduvahend on
jalgratas (70% vastajatest), teisel kohal on rohelise energia baasil sõitev
buss (16%) ja alles seejärel elektriauto.
Rõõmustaval kombel
on õpilased hakanud energia säästmisele tähelepanu pöörama, eks ilmselt kodudes
räägitakse sellest energiahindade tõusu valguses ka pidevalt. 68% vastanute
hinnangul aitab energiasääst meie planeeti, seega õpilased teadvustavad selle
vajadust.
Samas teab vaid
27% (2020-76%), et iga klassiruumi temperatuuri on võimalik eraldi reguleerida,
24% on kindlad, et seda ei saa teha ja ülejäänud ei oska selle kohta hinnangut
anda. Kuskile on kadunud ka varasemalt igas klassis paiknenud termomeetrid,
sest küsimusele, kas igas klassis on
termomeeter, vastas vaid 9% (2020 – 39%) õpilastest jaatavalt. Õpetajad
peaks jälgima, et iga klassiruumi seinal oleks siiski termomeeter, millega saab
jälgida ka vajadust kütte reguleerimiseks antud ruumis.
80% (2020-71%) on
nõus, et kraanist tulev vesi on just paraja soojusega, mitte ülearu kuum.
39% (2020-81%)
vastanute hinnangul saaks meie koolis kasutada alternatiivenergial töötavaid
seadmeid, samas nentis 58% vastanutest,
et nad ei tea, mis on alternatiivenergia. Täpsustades, kas õpilaste kodudes
kasutatakse päikeenergial töötavaid seadmeid, vastas 18% jaatavalt, 35% ei ole
kursis ja 47% ütles kindla „ei“. Enamik taskuarvuteid töötab siiski
päikeenergia toel, kardetavasti õpilased lihtsalt ei teadvusta seda fakti.
Küsimusele, kas
kodudes kasutatakse energiat säästvaid lambipirne, vastas 44% küsitletutest
jaatavalt ja 43% pole selle vastu huvi tundnud. Samas on 56% õpilastest kodus
või koolis arutlenud energia säästmise vajaduse teemal (30% ei mäleta, kas
antud teemal on arutletud).
Transport
Küsitlusele vastas
90 õpilast. Paljude õpilaste hinnangul on hommikuti kooli ees liiga palju
autosid. 48% (2020 - 56%) hindas
seejuures liikluse kooli ees ebaturvaliseks, kusjuures 41% neist vastanutest
nentis, et ebaturvaline on just hommikuti. Samas ei nõustunud 58% vastanutest
pakkumisega, et autode sissesõit kooli hoovi võiks keelatud olla ja vaid 13%
pooldas autode täielikku keelamist kooli hoovis, ülejäänud õpilased ei osanud
sel teemal oma hinnangut anda.
Jätkuvalt on meie
piirkonnakooli õpilaste seas populaarseim kooli tuleku viis jalutamine, millele
järgneb bussi kasutamine. Jalgrattaga tulijate hulk on vähenenud, siiski 9%
kasutab seda liiklemisvahendit. 97% õpilastest on teadlikud, et meie kooli
juures on rattaparklad ja oma ratas on võimalik turvaliselt ära parkida
koolipäevaks.
Seekord küsisime
õpilastelt ka, miks nad ei käi sobiva ilma korral koolis jalgrattaga. Suurema
enamuse vastus (27%) oli, et neil polegi ratast. Levinumad põhjendused olid
veel: rattaga tuleks on ebamugav/ohtlik (23%) ja et teiste liiklusvahenditega
tuleks on meeldivam riietuse ja ilma tõttu (21%). Vaid 7% vastas samas, et ei käi koolis jalgrattaga, kuna ei meeldi
rattaga sõita, seega otsustavaks argumendiks on ikkagi muud, tavaliselt
mugavustegurid. Õpilased on välja toonud ka ebaturvalisi kohti rattaga
liiklemiseks: Tähesaju tee ja Mustakivi ristmik, lauluväljaku ristmik, Priisle
Maxima esine ristmik, Ussimäe bussipeatuse juures. Õpilased nimetasid, et
suureks ohuks on ka autojuhid, kes ratturit ei märka ja neil on kogemusi, et ka
ülekäiguradadel (foorideta) ei lase juhid neid üle.
70% (2020-96%)
vastanutest teab, et meie koolis on õpilastele jalgrattaga sõitma õppimise
tunnid, 22% ei ole sellistest tundidest kuulnud ja 8% on seisukohal, et meil ei
korraldata õpilastelke rattaga sõitmise õpetust.
82% (2020-34%) vastanutest teadlikud, et meie koolis
on korraldatud autovaba päev. Seega on õpilastele meie roheliste
töörühma poolt algatatud autovabad päevad ikkagi meeles, kuigi neid on tehtud
vaid kord aasta jooksul.
Sõidujagamisest/autojagamisest
on kuulnud vaid 28% küsitlusele vastanud õpilastest. 77% õpilaste kodudes on auto ja sellega sõidetakse igapäevaselt,
11% peredes ei sõideta autoga igapäevaselt ja vaid 12% vastanute peredes puudub
sõiduauto.
49% (2020-66%)
vastanutest väitis, et koolis pole räägitud, miks on kasulik süüa kohalikke
omamaiseid tooteid ja millise jälje jätab keskkonnale transport. Seega on
teadlikkus selles osas paranenud.
Õpetajate küsitluse kokkuvõte
Kuristiku
gümnaasiumi õpetajate küsitlus viidi läbi ajavahemikus 14.-30. september 2021
ning küsitlusele vastas 62 õpetajat. Võrreldes eelmise aastaga on õpetajate
osalus küsitluses mõnevõrra tõusnud (2020 - 46 õpetajat).
Küsisime õpetajatelt ökoloogilise jalajälje käsitlemise kohta ainetundides. Ökoloogilist jalajälge on käsitletud 71% vastanud õpetajate ainetundides, 23% ei ole seda oma ainetunnis kunagi teinud ning 6% õpetajatest ei oska sellele küsimusele vastata. Selleaastane teadlikkus on arvude järgi küll veidi suurenenud, ent suures plaanis on tulemuste proportsioonid üsna sarnased võrreldes 2020. aastaga (vastavalt 69%, 22%, 9%)
Õiglase kaubanduse FairTrade kaubamärgiga on tuttav ning teadlik selle tähendusest 92% õpetajatest (2020 – 89%). 5% õpetajatest on märki küll näinud, ent ei tea selle tähendust ning 3% õpetajatest pole sellest midagi kuulnud.
Küsimusele
heategevuslikes aktsioonides või ühiskondliku initsiatiivi korras erinevates
projektides osalemise kohta vastas 76% õpetajatest, et nad on seda pere või
klassiga teinud. Siin on võrreldes eelmise aastaga märgata väikest langustrendi
(2020 – 85%). Mõneti on see ehk
seostatav koroonaviiruse poolt põhjustatud eriolukorraga, mis kahjuks
mõjutas vähemal või rohkemal määral kogu eelmist õppeaastat ning suur osa
ühisüritustest jäi ära.
Küsimusele, kas prügi sorteerimine on sinu jaoks oluline, vastas 84% õpetajatest, et see on nende jaoks oluline (2020-78%). Siin on näha teadlikkuse tõusu. 8% (2020-14%) vastanuist ei oska selles küsimuses seisukohta võtta ning 8% (2020 - 9%) jaoks ei ole antud teema üldse oluline.
Puhta vee kokkuhoidliku kasutamise kohta vastas 74% õpetajaist, et nad on vee kasutamisel kokkuhoidlikud. 15% ei oska seda täpselt määratleda ning 11% õpetajatest leiab, et nad ei ole vee kasutamisel kokkuhoidlikud. See tulemus on samuti üsna muutumatuna püsinud.
Soovisime teada, kui suur hulk õpetajaid tuleb hommikul tööle jalgsi või jalgrattaga. 19% õpetajatest teeb seda (2020-22%). Osaliselt küll jalgsi, aga ka ühistransporti kasutades liikleb 27% õpetajatest. Ülejäänud õpetajad, st 53% kasutab koolitulekuks autot. Võib küll öelda, et ligi pooled õpetajad liiguvad ka jalgsi, ent siiski autoga kooli tulevate õpetajate protsent on püsinud üsna sama kõrgel mitmel aastal (2020 – 54%, 2019 – 51%).
Toidu ebamõistliku tarbimise kohta vastas 24% (2020-17%) õpetajaist, et nende peres jääb toitu üle ning kahetsusväärselt visatakse see minema. Selles osas on vaja teha jätkuvalt teavitustööd. Rõõm on näha, et 68% õpetajatest siiski majandab mõistlikult toitu tarbides - see näitaja on võrreldes eelmise aastaga täpselt sama. 8% protsenti vastanutest ei oska selles küsimuses aga seisukohta võtta.
Küsisime, kas õpetajad põletavad lehti maakodus või aias. 95% vastasid, et nad ei tee seda (2020-83%). Teadlikkus selle küsimuse keskkonnamõjude osas on küll rõõmustavalt tõusnud.
87% õpetajatest on viinud läbi vähemalt ühe ainetunni
õues (2020-78%).
Ka siin on näha rõõmustavat muutust. Eeldatavasti on üheks muutuse põhjuseks
meie rajatud kooliaed, mis pakub õuesõppetundideks senisest paremaid tingimusi.
Meie kooli õueala hindab piisavalt tegelusvahenditega varustatuks 92% õpetajatest (2020-100%). Ehk on statistilise vähenemise põhjus seotud sellega, et sellel õppeaastal alustas meie koolis tööd arvukalt uusi õpetajaid, kes ei olnud veel esimeste nädalatega jõudnud kooli territooriumiga lähemalt tutvuda.
82% õpetajatest arvas, et õpilastel oleks kasulik iga
päev vähemalt üks vahetund veeta õues (2020-94%) ning 16% seostab õues
viibimise vajalikkust õpilase vanusega.
Ehk on põhjuseks see, et enamik meie kooli territooriumil olevaid
tegelusvahendeid on mõeldud pigem noorematele õpilastele.
Õppekäigul looduses on õpilastega käinud 58% õpetajatest, 42% pole seda veel teinud. Statistika on täpselt sama, võrreldes eelmise aastaga, kus koroonakevadel jäid ära osad KIK-i projektid. Nüüd, septembris-oktoobris toimuvad need aga jõudsalt.
Küsimus õpilaste liigse nutivahendite kasutamise kohta andis järgmise vastuse: 81% õpetajate arvates liialdavad õpilased nutivahendite kasutamisega (2020-84%, 2019-87%). Siin on märgata küll statistikas rõõmustavat langust, ent põhjuste väljatoomine üpris keerukas. I kooliastme õpilased ei kasuta koolipäeva vältel nutivahendeid isiklikuks tarbeks üldse (vaid õppetöö eesmärgil). Kahel järjestikuse kevadel toimunud distantsõpe eeldas aga õpilastelt senisest rohkemat nutivahendite kasutamist. Samas, kodudes toimuv jääb õpetajatel nägemata.
Liikumist soodustavaid tegevusi ainetunnis kasutab 53% vastanud õpetajatest ja 39% teeb seda vahel harva. Seega võib öelda, et kokkuvõttes 92% õpetajatest ärgitab lapsi tundides liikuma ja see on igati positiivne. 8% õpetajatest siiski liikumist ainetunnis vajalikuks ei pea.
Rahulolu koolisöökla toiduportsuga on vähenenud. Koolisöökla toiduportsu peab tervislikuks 36% õpetajatest (2020-59%, 2019-60%). 19% (2020-9%) vastanutest leiab, et kooli toiduports ei ole tervislik. Seesugune muutus statistikas on tõenäoliselt seotud asjaoluga, et sellest õppeaastast vahetus kooli toitlustaja ning uue süsteemi sissetöötamine ning sellega harjumine võtab aega. 45% ei oska sellele küsimusele üldse vastata, sest tõenäoliselt ei käi ise söömas.
Salati, puu- ja juurviljade tarbimine
koolisööklas õpetajate poolt on võrreldes eelmise aastaga oluliselt vähenenud.
50% õpetajatest vastab, et nad söövad antud tooteid koolis (2020 – 72%) ning 14%
ei tee seda (2020-4%). Selle põhjusena võib välja tuua probleemid
koolipuhveti töö käivitumisega. Puhvetist olid õpetajad harjunud vajadusel
ostma värskeid vilju ja salatit. Loodetavasti lahenevad ka need probleemid uue
toitlustajaga peatselt. 36% (2020-24%) vastanutest võtab ise tervisliku toidu
kodust kaasa.
Elektri kokkuhoiu küsimuses on statistika jäänud üldjoontes samaks – 79% (2019 - 78%) õpetajaist kustutavad vahetundideks klassis tule. 16% (2020 - 22%) teevad seda vahetevahel. Siiski 5% õpetajatest (2020-0%), seda vaatamata kõrgenenud elektrihinnale, ei kustuta vahetunnis klassis tuld.
Liiklusturvalisus hommikuti kooli ees teeb endiselt muret. 44% õpetajatest (2020-39%, 2019-38%) leiab, et liiklus hommikuti kooli ees on ebaturvaline. See trend on järjest kasvav. Ilmselt on põhjuseks jätkuv I kooliastme õpilaste arvu kasv ning autodega tuuakse kooli eelkõige 1.-2. klassi õpilasi, seda eriti sügisel. Liiklust peab turvaliseks 32% vastanuist (2020-39%) ning 24% ei oska hinnangut anda.
Küsisime ka õpetajate peamise liiklusvahendi kohta. 48% vastanute jaoks on igapäevaseks
liikumisvahendiks auto (2020-54%), 37% vastanuist on igapäevased ühistranspordi
kasutajad (2020-28%) ja 15% (2020-18%) käib enamasti jala. Veidi vähenenud
on igapäevaste autokasutajate arv.
Kommentaarid
Postita kommentaar