14.02 toimunud koosoleku protokoll:
|
Juhatas: Karmen Kisel
Võtsid
osa: Külli Ratassepp, Natalja Kedrov, Sabrina Maria Nisu
4a, Maria Slivin 4a, Krislin Tatter 8b, Milena Beloussova 8b, Liseteli Andrejev
6b, Elisabeth Tiks 6b, Selina Tsiunchik 6b, Jasmine Gurevits 4b, Brita
Bondartšuk 4b, Selina Haljukov 3a, Sofia Mehik 3a, Teele Pallas 7a, Marta
Pallas 9c, Eliise Einama 7a, Heidi-Liis laupa 5a, Sati Karsakova 3a, Kevin
Ramjalg 3a, Renee Puusepp 3c
Päevakord:
1. Hetkel käimas olevad
keskkonnaprojektid, -viktoriinid ja võistlused
2. Meie õpilaste osalus Rohelise kooli
põhiteemadega seotud algatustes ja ettevõtmistes
3. Ideekorje õpilastelt
1. Hetkel käimas olevad
keskkonnaprojektid, -algatused, -viktoriinid ja võistlused
Natalja Kedrov käis rohekooli liikmetele tutvustamas Erasmus+
projekti Eco ECHO, kuhu on kaasatud eelkõige 12-16-aastased õpilased. Märtsis
on meie koolis tulemas projektikohtumine välispartneritega. Õpetaja Kedrov
kutsus Rohelise kooli liikmeid-õpilasi külalistele meie Rohelise kooli tegevusi
tutvustama. Otsustasime, et väliskülalistega kohtuvad Rohelise kooli meeskonnas
juba pikemalt kaasa löönud õpilased.
Veebruaris avaneb projektikonkurss
„Järgmine samm“, kuhu oodatakse
7-26.a noorte omaalgatuslike ideid mõne olulise kitsaskoha
lahendamiseks kogukonnas. Rahastaja on nimetanud vaimse tervise, digipöördega
ja rohepöördega seotud võimalusi kodukohas.
- Taotleja saab olla noor või noortegrupp vanuses 7-26.
- Ühe projekti maksimaalne toetussumma on 2000 eurot.
- Iga noor/noortegrupp saab idee esitamise, selle elluviimise ja õpikogemuse
analüüsi ajal (vajadusel) tuge mentorilt noortekeskusest.
Täpsem info ja konkursijuhend alates 1. veebruarist www.ank.ee,
projektikonkurssi rahastab Haridus- ja Teadusministeerium ning Haridus- ja
Noorteamet.
Tartu loodusmaja kutsub kõiki Eesti koolide
õpilasi osalema Euroopa riikide rahvus-
ja sümbolloomade tundmise viktoriinil. Paljudel riikidel on valitud või
ajalooliselt välja kujunenud liigid – linnud, loomad või taimed, keda riigi
elanikud peavad omaseks ja neid kasutatakse tihti ka riiklike sümbolitena. Meie
enda suitsupääsuke, pääsusaba, hunt ja räim on meile hästi tuntud. Teeme
tutvust ka mõnede teiste Euroopa riikide sümbolloomadega ja õpime neid tundma
välimuse, hääle ja käitumise järgi. Viktoriini eesmärk pole õppida pähe
rahvusloomi, vaid teha tutvust Euroopa looduses levinud loomadega,
kasutades selleks näidetena rahvusloomi.Viktoriinil saab osaleda 14. –
28.02.2022. OSALE
VIKTORIINIL SIIN (viktoriin ilmub kodulehele 14.veebruari
hommikul)
Lisaks toimub traditsiooniline linnuviktoriin,
kus meie õpilased on igal aastal osalenud.
Unesco ühendkoolide võrgustik kutsub kõiki 4.-12. klassi õpilasi üle Eesti
kaasa lööma toredas ja teadmisterikkas linnuviktoriinis! Viktoriini eesmärk on
laiendada noorte teadmisi lindude eluolust ja olulisusest inimese elus,
populariseerida loodusteaduste valdkonda ja kutsuda noori osalema
kodanikuteaduse algatustel – linnuvaatlustel ja -loendustel. Tänavu on
viktoriini teemadeks lindude elu linnas, lindude uurimine ja kaitse ning Eestis
talvitavad linnud, keda tuleb piltide järgi määrata. Viktoriinil saab osaleda
kuni 28.02.2022.
Link:
OSALE
VIKTORIINIL SIIN
Parimaid linnutundjaid
ootavad kolmes eri vanusegrupis auhinnad Eesti Ornitoloogiaühingult, Tallinna
Loomaaia pääsmed ning UNESCO ühendkoolide võrgustikult.
Veel üks vahva algatus on
koolinoorte
kalaroogade kokanduskonkurss, kuhu oodatakse osalema
kõiki põhikooliõpilasi üle Eesti! Hea võimalus kokandustundide sisustamiseks! Rohelise
kooli soovitus on siis kindlasti kasutada kalafoor.ee-d,
et kalaroog ja retsept oleks ka keskkonna suhtes vastutustundlik ja rõhutage
seda ka oma võistlustöös.
Sooja kampsuni päev on
sel aastal 17.veebruar. See on Belgia rohelise kooli programmi poolt ellu
kutsutud päev, mis juhib tähelepanu
soojusenergiakasutusele ja -säästmisele. Korraldame sooja kampsuni päeva ka oma
koolis, kus klassiruumides alandatakse temperatuuri kraadi või paar ning riietutakse
pigem soojemalt. Teema on eriti aktuaalne hetkel, kui küttehinnad on jõudsalt
kasvanud.
Valmimisel on vee
päeva (22.märts) tähistamiseks mõeldud õpperada. Rada saab valmis veebruari
lõpus, ei ole kohaspetsiifiline, st saab kasutada õppeasutuste juures õues;
rada tuleb kolme raskusastmega.
K Kisel
tutvustas Euroopa aasta puu valimist - https://www.treeoftheyear.org/, kus üheks
kandidaadiks ka Järvseljal kasvav 380-aastane Kuningamänd. Ingliskeelselt
lehelt saab lugeda puude kohta lugusid ja anda oma hääl!
Koosolekul
tutvustati Rohelise kooli liikmetele erinevaid loodusvaatluste kaameraid,
kus saab otseülekandes jälgida nii hüljeste toimetamist kui metsalindude elu:
https://www.looduskalender.ee/n/seirekaamera
Kisel rääkis, et keskkonnaamet tunneb taas
muret veekogudel puhkavate veelindude pärast.
Krõbedate ilmadega on paljud
inimesed mures vees või jää peal liikumatult püsivate veelindude pärast.
Enamasti linnud lihtsalt puhkavad ja hoiavad nii kokku väärtuslikku energiat.
Terved ja elujõus veelinnud ei külmu jäässe kinni. Nende paks ja vettpidav
sulestik ning jalgade eriline verevarustus hoiavad neid kinni külmumast. Nii
võivadki veelinnud jääl või vees tundide kaupa liikumatult olla. Näiteks
kühmnokk-luik, kes on oma kaela seljasulgede peale toetanud, on täiesti
loomulikus puhkeasendis. See ei tähenda, et ta on hädas või külmunud. Veelindude
kinni külmumine on väga harv nähtus. See võib juhtuda üksnes mitme harva õnnetu
juhuse kokkulangemisel. Näiteks siis, kui lind on päriselt vigastatud ja
õhutemperatuur langeb järsult alla nulli. Selliseid juhtumeid tuleb ette harva.
Kõige parem abi, mida inimene veelindudele talvel teha saab, on hoida neist
eemale ja lasta neil rahus olla. Kui oled aga veendunud, et lind on vigastatud
ja hädas, teata sellest riigiinfo telefonile 1247. Keskkonnaamet tuletab meelde,
et veelinnud ei vaja lisatoitu – oma toidu saavad nad veekogudest ise kätte.
Inimese pakutav toit võib kahjustada veelindude tervist või põhjustada suisa
enneaegset surma.
2. Meie kooli õpilaste osalus
Rohelise kooli teemadega seotud algatustes
Toimus Digikoristusnädal 24.-30.jaanuar 2022 koostöös Telia
Digikoristuspäevaga, meie koolist osalesid mitu klassi ja kustutatud sai hulk
kasutut digiprügi.
Iga-aastase hädaabinumbrist
teadlikkuse tõstmise kampaania "Lumest lumele 112" (Rohelise
kooliga seotud tervise ja heaolu teema läbi) raames ootas häirekeskus osalema
foto- ja videokonkursil nii lasteaedu, kooli, huviringe, -koole ja peresid.
Võistlustööde esitamise tähtaeg oli 11.veebr. Rohelise kooli üleskutse oli teha võistlustöid ilma lund tehisvärvidega
värvimata. Meie koolis moodustasid vahva numbri lumele I
kooliastme õpilased.
Jaanuaris-veebruaris
said meie õpilased koolis tutvuda rändnäitusega „Inimene, kliima, elurikkus“.
Enamik II ja III kooliastme õpilasi külastas seda usinalt loodusõpetuse või
bioloogiatunni raames. Täideti töölehti, otsiti vastuseid küsimustele, mängiti
õppemänge. Näituse temaatika põhjal said õpilased osaleda ka veebiviktoriinis.
Tublimaid autasustati loodus- ja keskkonnateemaliste meenete, mängude või
raamatutega.
Eelmise
aasta lõpus toimus järjekordne riiklik õpilasleiutajate konkurss. Meie
2.a ja 2.b klassi noored leiutajad lõid loovuse ja loogika tundide raames
selles ettevõtmises usinasti kaasa. Keskenduti põhiliselt keskkonnateemaliste
leiutiste loomisele. Samuti peeti oluliseks, et leiutiste valmistamisel oleks
võimalusel lähtutud taaskasutuse põhimõttest. Mõned näited leiutistest:
„Koristusrobot „Loodus puhtaks!““; „Mootorjalgratas“, „Päikeseenergial töötav
taimekastmissüsteem“, „Ohutu jänesepuur“, „Merisea stressivaba transportimise
masin“ jne. Koolis toimunud eelvooru järel saadeti põnevamad tööd
vabariiklikule võistlusele. Detsembri lõpus said vabariiklikul konkursil
osalenud õpilased Eesti Teadusagentuuri diplomi ja tunnustuse.
Märkimist
ja kiitust väärivad 9.a keskkonnateod! Klass tegi jõulukinkide asemel
annetuse loomade varjupaigale. Pahatihti toimub just jõulude ajal hoogne
ületarbimine. Seetõttu otsustati klassis, et ei anta sellele veel hoogu juurde,
vaid aidatakse abivajajaid. Igaüks annetas oma äranägemise järgi ja niiviisi
saadi kokku 230 eurot, mis saadeti Varjupaikade MTÜ-le. Samuti koguti novembris
kodudesse seisma jäänud vanaelektroonikat ning osaleti kampaanias Nutijaht
2021. Kogutud vanaelektroonikaseadmed - arvutid, tahvelarvutid, telefonid,
nutikellad, juhtmed ja laadijad – viidi Kuusakoskisse, kus need lähevad
ümberkäitlemisele.
K.
Kisel rääkis ka 8. detsembril toimunud traditsioonilisest Kuristiku
gümnaasiumi heategevuslikust jõululaadast, mida korraldasid 1.-5. klasside
õpilased koos klassijuhatajate ja vanematega. Jõululaada eesmärgiks oli
väärtustada isetegemist ning sellega seonduvalt ka väiksemat tarbimist.
Õpilased olid müügiks toonud perede abiga valmistatud väga eriilmelisi
küpsetisi ja käsitööd. Iga müüja annetas 50% oma müügitulust Tallinna
Lastehaigla toetuseks. Ühiseks annetuseks koguti üle 500 euro.
3. Ideekorje
õpilastelt
· Õpilased käisid välja mõtteid, kuidas reklaamida
17.02 sooja kampsuni päeva. Teeme stendi fuajeesse, et tutvustada sooja
kampsuni päeva ideed nii õpilastele kui õpetajatele. Kolmapäeval, 16.02 info
kooli FB lehele ja ka Instagrami.
· Iga klass võiks saada taimi kasvatada õppeaeda.
Just vanemad õpilased uurisid, kas ka neil on võimalik taimi ette kasvatada. K.
Kisel vastas, et kokkuleppel klassijuhatajaga, saab seda teha. Reeglina
tegelevad ettekasvatusega 1.-3. kl., aga võivad ka vanemad õpilased. Sel aastal
tuleks ettekasvatuseks potid hankida igast kodust taaskasutusena (vanad kohupiima-
või jogurtitopsid sobivad), mulla soetab kool, seemned valib ja ostab iga klass
ise.
· 3. klassi õpilane väljendas soovi, et õuealale
võiks lisada võimalusel liumäe väiksematele.
· Õpilased kurtsid, et sööklas on vahel liiga palju
soola toidus. Muidu on korraldus hea ja see, et ise saab serveerida. Toitu
läheb vähem raisku – selline oli Rohelise kooli töörühma koondhinnang.
· Puhvetis
peaks olema salatit, wrappe. Hetkel valik ühekülgne
ja ebatervislik.
· Õpilased küsisid, kas vastlapäeva kuidagi
tähistame? Õpilased sooviks kelgutamisvõistlust (liikumine on tervise ja heaolu
teemaga väga seotud)
· Küsiti talvist spordipäeva. Kisel ütles, et
suusapäev Kõrvemaal tuleb.
· Õpilaste poolt tuli juba mitmendat korda soov, teha õpikuvaba
päev ja korraldada see veel siis, kui on talv ja libe, et ei peaks raske
kotiga kõndima.
· Juhul, kui klassid oma keskkonnateo raames ei
korrasta kevadel kooli territooriumi ümbrust, siis Rohelise kooli liikmed
teevad talgupäeva.
· Rohelise kooli töörühma liikmetelt tuli ettepanek
teha ühised talgud kogukonnas mõnes Lasnamäe pargis või haljasalal,
kaasates teisi koole, kus on ka Rohelise kooli töörühm. K. Kisel lubas antud
teemal aprilli alguses kontakteeruda LLOV-iga, et uurida, kas ja kus oleks abi
vaja ja küsida linnaosalt abi ja toetust vahendite näol.
· Maikuus võiks õpilaste hinnangul ikka teha ära autovaba
päeva.
·
Soovitakse ka jalgrattamatka
väiksematele, 3.-5. klassile nt Tondiraba parki. Mõte on hea, sest
väiksemad on rattasõidust väga huvitatud, ehk saaks korraldada mitme õpetaja kaasamisel
ja mööda pargiteid lendude kaupa.
Kommentaarid
Postita kommentaar