Tallinna
Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise Kooli töörühma koosoleku protokoll
Algus
14.00, lõpp 14.50
Juhatas:
Külli Ratassepp
Protokollis:
Ly Melesk
Võtsid
osa: Katleen Grethel Talistu, Johanna Paan (5.a), Elisabeth Tiks (7.b), Eliise
Muuga, Anete Tšistjakova, Liisi Meindok, Nora Help (3b), Andrea Jänes, Diana
Agu, Gert-Rayder Pening (3.a), Sofie Vilberg, Helene Tali, Heidi-Liis Laupa
(6.a), Maria Trakmann, Asti Leola (3.c), Marti Priimats, Nele Tohver (8.d),
Diana Pajula, Mirtel Vesi (8.b), Teele Pallas (8.a), Marta Pallas (10.a).
Õpetajad:
Ly Melesk, Kirsti Vooglaid, Margit Onga, Oliver Jakobson, Priit Ratassepp
Päevakord:
1.
Rohelise kooli projekti tutvustamine töörühmas olevatele uutele õpilastele.
2.
Kolme põhiteema valimine ja tutvustamine 2022/23
õppeaastaks ja tegevuste planeerimine.
Keskkonnapõhimõtete üle vaatamine ja kinnitamine.
3.
Õpilaste ettepanekud tegevuskavva.
4.
Keskkonnaküsitluse läbi viimisest 2022/23 õppeaastal.
5.
Muljeid Soomest Joensuu Rohelisest koolist – tutvustab Priit Ratassepp.
1.
Rohelise kooli projekti tutvustamine töörühmas olevatele uutele õpilastele
KUULATI:
Külli
Ratassepp andis ülevaate Rohelise kooli projektist, et uued töörühmaga liitunud
õpilased teemaga kurssi viia. Eesmärk on siduda keskkonnateemad igapäevaelu ja
õppetööga, uurida võimalusi tegutsemiseks, et meie kool muutuks iga aastaga
keskkonnasõbralikumaks. Oleme projektis alates sügisest 2017, sel kevadel saime
kolmanda järjestikuse Rohelise lipu. Suur aitäh kõigile klassidele, õpilastele
ja õpetajatele, kes on aktiivselt kaasa löönud! See on tunnustus meile kõigile.
Rohekooli
töösse on oodatud on kõik erinevad algatused ja ettevõtmised, mis aitavad Kuristiku koolipere keskkonnaaktiivsust ja
-teadlikkust tõsta. Rohekooli töörühma õpilaste ideid on arvesse võetud nii
ülekooliliste algatuste planeerimisel kui ka igapäevaelu korraldamisel. Soovime
sel aastal jätkuvalt, et kogu koolipere panustaks ühiselt. Jätkame klassi
keskkonnateoga. See tähendab, et iga
klass püüab aasta jooksul teha vähemalt ühe keskkonnale kasuliku või keskkonna
kaitsmist propageeriva praktilise teo. K.Ratassepp saadab
klassijuhatajatele Exceli tabeli, kuhu iga klass saab oma tegevuse märkida. Kui
tegu on tehtud, siis saata pildimaterjali ja ka väike kokkuvõte, kuidas tegevus
õnnestus. Kõiki neid tegusid kajastatakse Kuristiku roheliste blogis, ka kooli FB lehel.
Eelmise
aasta kogemus näitas, et nii mõnigi klass ei piirdunud vaid ühe keskkonnateoga,
aktiivsemad said hakkama 2-3 teoga. Kutsume klasse üles aktiivselt huvitavaid
tegusid välja mõtlema ja ellu viima.
OTSUSTATI:
1.1.
Kaasata kõik klassid aktiivselt Rohelise kooli tegevustesse
1.2.
Kutsuda iga klass üles tegema oma klassi keskkonnategu – klassijuhatajad
fikseerivad hiljemalt 14. oktoobriks
K. Ratassepa saadetud Exceli tabelisse tegevuse, mille klass on otsustanud
õppeaasta jooksul läbi viia. Tegevus otsustatakse ühiselt klassijuhataja
tunnis.
1.3.
Peale klassi keskkonnategu saadavad klassijuhatajad Külli Ratassepale, Kirsti
Vooglaiule või Margit Ongale toimunud tegevuste lühikirjelduse ja mõned pildid. Samuti on oodatud kokkuvõtted ka
muudest keskkonnaalastest tegevustest sotsiaalmeedias kajastamiseks.
1.4. Keskkonnategu peab tehtud olema enne 10.
juunit 2023.
2.
Kolme põhiteema tutvustamine 2022/23 õppeaastaks ja tegevuste planeerimine. TKG
keskkonnapõhimõtete üle vaatamine, kinnitamine.
KUULATI:
Tallinn on valitud nelja finalisti hulgast Euroopa Roheliseks pealinnaks 2023. Seetõttu on ka ülelinnaliseks eesmärgiks algaval õppeaastal pühenduda veelgi enam loodus- ja keskkonnahoiu teemadele. Ülelinnaliseks tegevuseks on välja töötatud aasta tegevuste plaan, kus igal kuul on oma teema. Neid teemasid on hea kasutada oma klassile sobiliku keskkonnateo valimisel. Meie koolis kattuvad paljud teemad projektiga Liikuma kutsuv kool ja koostööd tehakse ka tervisenõukoguga.
Ülelinnalised
teemad on:
September: liikuvuse kuu
Liikumisaktiivsuse
suurendamine ning turvalise liikluskultuuri edendamine (ohutu lasteaia- ja
koolitee).
Oktoober: innovatsioonikuu
Uuendused,
innovatsioon, tehnoloogia rakendatuna keskkonnahoiu vankri ette, loovuse
arendamine. Osavõtt noorte leiutajate konkursist.
November: valgusekuu
Pimedal
ajal liikluses enda nähtavaks tegemine, liiklusturvalisusele tähelepanu
pööramine.
Detsember: toidukuu
Tasakaalustatud
ja mitmekesise toitumise populariseerimine. Heategevusliku jõululaada
korraldamine koostööd vanematega.
Jaanuar: linnaruumi kuu
Pöörame
tähelepanu linna turvalisusele ja keskkonnasõbralikule koduümbrusele. Linn kui
elukeskkond inimestele, taimedele, loomadele.
Veebruar: jäätmete kuu
Jäätmetekke
vähendamise ja jäätmete liigiti kogumise propageerimine. Keskkonnasäästlike
tarbimisharjumuste kasvatamine.
Märts: kliimakuu
Tähelepanu
pööramine kliimasoojenemise tekkepõhjustele, keskkonnateadlike valikute
tegemisele.
Aprill: elurikkuse kuu
Looduskeskkonna
ja elurikkuse märkamine, algavad kevadised tööd kooli tarbeaia taimede
ettekasvatamisel.
Mai: looduskuu
Tervist
edendava keskkonna arendamine ning värskes õhus liikumine ja õppimine tervise
toetamiseks.
Juuni: vee kuu
Puhta
vee tähtsuse teadvustamine, selle kaitse ja säästlik tarbimine.
Kolmas Rohelise kooli teema tuleb valida koosolekul osalejate ettepanekute alusel. Koosolekul toimus arutelu. Õpilaste poolt pakuti kolmandaks teemaks elurikkust, jäätmeid, merd, toitu. Õpilastele teeb endiselt muret, et koolipuhvet ei tööta, samuti tulid arutlusele sööklaga seonduvad probleemid, vahetundide ajal Selveris käimise teema. Seetõttu otsustati valida kolmandaks teemaks „Toit“.
Vaadatakse üle TKG keskkonnapõhimõtted, mis on õpilaste koostööna loodud juba
2017. aastal. Käsitletud on kõik olulised teemad. Vaja vaid sõnastust
korrastada ja ühtlustada.
OTSUSTATI:
2.1.
TKG Rohelise kooli kolm põhiteemat 2022/23 õppeaastal on: Globaalne
kodakondsus; Tervis ja heaolu; Toit.
3. Õpilaste ettepanekud tegevuskavva
Õpilaste poolt tulid I trimestri tegevusteks ja kooli keskkonnateadlikumaks muutmiseks järgmised ettepanekud:
-
Söökla menüü
mitmekesistamine – õpilased sooviksid, et oleksid erinevate rahvaste toitude
nädalad, pannkoogipäev, suurem valik puuvilju;
-
Soovitakse, et
igapäevaselt töötaks puhvet, kus oleks võimalik päeva teises pooles osta
tervislikku toitu – salateid, wrappe, puuvilja- juurviljavanker, jogurt vms;
-
Õpilaste
hinnangul on söökla toidud vahel liiga soolased, pigem võiks olla saadaval
soolatopsid, et igaüks saaks vajadusel ise soola kogust reguleerida;
-
Sooja kampsuni
päeva korraldamine talvel (küttekulude säästmiseks);
-
Autovaba päev
kevade poole (kooli territooriumile autodega ei tulda, suurendab
liiklusturvalisust kooli ümber);
-
Ülekooliline klasside
liikumisvõistlus (jalgsi ja rattaga kooli tulemine);
-
Õpikuvaba päev,
kus õppetööd toimuks ilma õpikuid-töövihikuid kasutamata, nt õues vm;
-
Putukahotellide
ehitamine ja üles seadmine kooli territooriumile koostöös töö- ja
tehnoloogiaõpetajaga, eesmärk elurikkuse suurendamine.
OTSUSTATI:
3.1. Õpilaste ettepanekute ja ideedega püütakse võimalikult palju arvestada ja nende pakutud algatusi toetada.
4.
Keskkonnaülevaatuse läbi viimisest
KUULATI:
Sarnaselt
eelmisele aastale tuleb koolis läbi viia keskkonnaküsitlus klassides ja ka
töötajate hulgas. 3.-12. klassides nii, et iga klass saaks ühele teemale
vastata. Küsitlus viiakse läbi elektroonilise
ankeedi abil klassijuhataja tunnis, soovitavalt samas tunnis, kus toimub
arutelu klassi keskkonnateo valmiseks.
Kõik
keskkonnaküsitluse küsimused on Formsis ja igale klassile tuleb oma teema ja
küsitluslink, mille K. Ratassepp edastab tabelina klassijuhatajatele. Küsitluse läbi viimise periood on 26.sept –
7.okt.
Klasside üldteemade tulemused edastatakse hiljem klassijuhataja mailile ja nii saab need klassiga koos läbi vaadata ja arutada, kus on suurimad kitsaskohad ja vajakajäämised ning mida muuta paremaks.
OTSUSTATI:
3.1.
Külli Ratassepp saadab 3.-12. klassi klassijuhatajatele küsitluste lingid.
3.2.
Klassijuhata jagab linki oma õpilastega eKooli vahendusel ja küsitlusele
vastatakse klassijuhatajatunnis ajavahemikus 26.09- 7.10.2022
3.3.
Keskkonnaküsitluse tulemuste alusel koostab K. Ratassepp koostöös Kirsti
Vooglaiu ja Margit Ongaga TKG keskkonnaanalüüsi. Selle alusel koostab K.
Ratassepp koostöös Ly Meleski ja Kirsti Vooglaiuga TKG Rohelise kooli
tegevuskava 2022/23.
4.
Õp Priit Ratassepp annab ülevaate põnevamatest keskkonnateemalistest ideedest
ja praktikatest nähtuna Soomes Joensuu Marjala koolis.
KUULATI:
Marjala
kool, 250 õpilasega (algkool 1.-6. klass) lähtub kogu kooli tegevuskavas
Rohelise kooli põhimõtetest. Keskkonnateemasid käsitletakse kõigis ainetes. Paljud
tegemised, mis ka meil tuttavad: jalgrattaid kooli parklas väga palju, õpilased
käivad ratastega koolis; lastel iga päev õuevahetund; kogu aasta tegevuste
kalender seotud Rohelise kooliga; õuesõppepäevad; taimede kasvatamine; lindude
pesakastid. Teistmoodi ideed: prügi sorteerimine liigiti, kõigis
klassiruumides vastavad liigiti kogumise kastid. Igas klassis n-ö prügiagendid,
kes kontrollivad, et kõik läheks õigesti ning päeva lõpus tühjendavad klassi
prügikastide sisu kooliõuel õigetesse konteineritesse.
Biojäätmete võistlus, kus iga klass kogub sööklas oma toidujäätmed/äravisatava
toidu karbikesse, mis kaalutakse sealsamas ja käib võistlus, kes vähem raiskab.
P. Ratassepp tutvustab ka Soomes loodud keskkonna hindamise keskkonda envirate.net. https://www.envirate.net/ Selle abil saab kasutaja hinnata keskkonna olukorda, kasutades kolme meelt – nägemine, kuulmine, haistmine. Hinnatakse, mida on näha, mida kuulda ning kas on mingit lõhna. Selle alusel edastatakse keskkonnaalane teave graafiliselt kaardile (rohelisest punaseni). Nii saab teada anda keskkonnareostusest, ebaseaduslikust metsaraidest vms. Niisugusest hindamisest võib kasu olla keskkonnateabe kogumisel näiteks ka kohalikul omavalitusel. Seda tasuks meil õpilastega katsetada.
OTSUSTATI:
Järgmine
rohelise kooli töörühma koosolek toimub
novembris.
Kommentaarid
Postita kommentaar