Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi 2022. aasta
keskkonnaülevaatuse analüüs
Oktoober 2022
Eesmärk:
Keskkonnaülevaatuse eesmärk on
kaardistada hetkeseis Tallinna Kuristiku Gümnaasiumis ja leida suurimad probleemid
ja muutmist vajavad olukorrad.
Protsess:
Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi
keskkonnaülevaatuse läbiviimist septembris ja oktoobris koordineeris Rohelise
Kooli töörühma juht K. Ratassepp. Keskkonnaküsitluse viisid läbi kõikide
klasside klassijuhatajad. Küsitlus oli elektrooniline. Võimalusel viidi küsitlemine
läbi koolis klassijuhataja tunni raames, et õpilasel oleks võimalik saada abi
või lisainfot küsimuste osas. Vaadeldi 9 teema olukorda kooli igapäevaelus,
majandamises ja õppetöös.
Keskkonnaülevaatus viidi läbi 26.09 –
11.10. 2022. Õpilaste hulgas viidi küsitlus läbi klasside kaupa, iga teemat
käsitleti erineva vanuseastme klassides. Küsitlused olid koostatud keskkonnas MS
Forms. Õpilased said vastata nutitelefoni, tahvelarvuti või arvuti abil.
Keskmiselt oli küsitlustes 13-15 küsimust. Õpilasi küsitleti kokku 9
küsitlusankeedi põhjal, näiteks elurikkuse ja õueala teemad olid sarnaselt varasematele
aastatele liidetud. Ankeetidest tegid kokkuvõtted Rohelise kooli töörühma
liikmed Külli Ratassepp, Kirsti Vooglaid ja Margit Onga.
Ka töötajad täitsid keskkonnaküsitluse veebis, link saadeti töötajate
meilile. Personal vastas igast valdkonnast valitud 2-3 olulisemale küsimusele,
küsitlus sisaldas 21 küsimust. Nii õpilaste kui personali küsimustikes olid
enamus küsimusi sõnastatud nii, et neile saaks vastata eitavalt või jaatavalt,
aga oli ka ette antud vastusevariantidega küsimusi. Teemade jagunemine klasside
lõikes:
Globaalne
kodakondsus 5b, 6c, 10a
Prügi ja jäätmed 3c,
3d, 8a, 9e
Puhas vesi 3b,
8b, 9a, 9.b
Kliimamuutused 4b,
7d, 10b
Elurikkus ja
õueala 5a,
7a, 7b, 9d, 12a
Meri ja rannik 5c,
7e, 11a
Tervis ja heaolu 4a,
7c, 9c, 11b
Energia 4c,
6b, 8c
Transport 3a,
6a, 8d, 12b
Keskkonnaülevaatuse tulemusi kasutatakse
Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise kooli projekti tegevuskava koostamisel.
Samuti avaldatakse tulemused TKG Rohelise kooli kodulehel olevas blogis.
Küsitluse tulemusi analüüsitakse Rohelise kooli töörühma koosolekul 15.
novembril 2022. Keskkonnaülevaatuse tulemusi tutvustatakse ka kogu
pedagoogilisele personalile ning edastatakse nii õpilaste kui lapsevanemate meililistidesse.
Keskkonnaanalüüsis võrreldakse käesoleva aasta tulemusi eelmisel õppeaastal
läbi viidud küsitluse tulemustega.
Küsitluses osales 636 õpilast 3.-12.
klassidest, s.o 64% (2021-68%) terve kooli õpilastest. Personalile suunatud
küsitlusele vastas 57 inimest, see on 58% töötajate koguarvust (2021-62
inimest). Võrreldes eelmise aastaga on vastanute hulk arvuliselt veidi
vähenenud.
Keskkonnaülevaatuse
kokkuvõte teemade kaupa
ÕPILASED
Prügi ja jäätmed
Küsitlusele vastas kokku
83 õpilast.
Küsitluste tulemustest
selgub, et 84% (2021 - 85%) leidis, et
prügikaste on koolimajas sees piisavalt. Muutus on toimunud ka õueala
prügikastide piisavuse teadlikkuse kohta, kus sel õppeaastal 55% (2021 - 46%)
hindas prügikastide kogust õuealal piisavaks. Areng on toimunud positiivses
suunas, aga siiski on veel vaja tööd teha selle nimel, et nii ruumisiseste kui
ka õueala prügikastide piisavus oleksid võrdsed.
Ka sel aastal arvab 92% õpilastest, et prügikastid paiknevad
õigetes kohtades (2021 - 92%), et selle koha pealt on kool teinud
piisavalt, et õpilased leiaksid igas olukorras enda jaoks vajaliku prügikasti. 88% (2021 - 90%) oli arvamusel, et
prügikaste tühjendatakse piisava sagedusega. Võrreldes eelmise aastaga on
toimunud väga väike langus, aga seda saab põhjendada asjaoluga, et õpilaste arv
on kasvanud ja prügikastid saavadki päeva jooksul kiiremini täis.
Eelmise aasta küsitluses
selgus, et 53% vastanutest hindas, et maja ei ole alati prügist puhas ja vaid
40% oli nõus väitega, et meie koolimaja on alati puhas. Sel aasta tulemused
näitavad, et 57 % vastanutest leiab, et
koolimaja on prügist puhas ja tervelt 61% leiab, et ka kooliõu on prügist puhas.
Kuid samas tulemused “mõnikord on ja mõnikord ei ole puhas” olid koolimaja
kohta 41 % ja kooliõue kohta 35%. Need tulemused näitavad, et meil veel
arenguruumi natuke on, aga õnneks oleme positiivse suuna poole liikumas.
Kindlasti aitavad puhtusele kaasa järjepidev prügisorteerimisest teavitamine,
õpilastele eeskujuks olemine ja õuealale prügikastide lisamine.
71% (2021 - 79%) hindas,
et õues paiknevad prügikastid on kasutamiseks mugavad ja õige ehitusega. Selles
küsimuses on jälle näha väikest langust, mis vihjab ka sellele, et ilmselt on
vaja õuealadele rohkem ja ehk teise kujundusega prügikaste.
Positiivne
muutus on toimunud aga kooliümbruse puhtuse kohta, sest sel korral arvab 42%
(2021 - 24%), et kooli ümbrus väljaspool hoovi on puhas.
Ilmselt on siinkohal suur töö tehtud ka meie õpilaste poolt, kes on teinud igal
aastal jõupingutusi olukorra parandamiseks.
59% vastanutest leidis, et kool aitab kogukonnal ümbrust puhtana hoida.
77%
(2021 - 88%) teab, et koolil on prügi käitlemise osas selged põhimõtted ja meil
on olemas ka prügi sorteerimise võimalus. Tulemustes on toimunud
väike langus, aga vaadates, et sel korral on vastajad olnud pooled algklasside
õpilased, siis ehk oleks vaja teha rohkem teavitustööd just algklasside
õpilastele. Mis on positiivne ka selle aasta tulemuste põhjal, siis juba 92%
vastanutest teab, millist kahju põhjustab prügi keskkonnale ja
elusloodusele. Aastal 2020 vastas antud küsimusele jaatavalt vaid 52%, ja
2021 juba 90%.
Paberi säästmise teemal
on toimunud taaskord väike langus, sel aastal 82% (2021 - 96%) oli nõus, et
õpetajad teevad võimalusel kahepoolseid koopiaid, et paberit säästa, aga
õpilaste enda käitumisviisid on jäänus suhteliselt samaks ehk 78% (2021- 79%)
kasutab ise ära mõlemad paberi küljed, enne kui paberi ära viskab. Seega on
paberi säästmisel teadlikkus õpilaste poolt on jäänud samale tasemel, aga
õpetajate poolne käitumine on õpilaste silmis veidi langenud.
36% (2021 - 35%)
õpilastest väitis, et kui nad võtavad kooli oma toitu kaasa, siis on see
pakendatud korduvkasutatavasse pakendisse. Võrreldes eelmise aastaga (2021 -
63%) väidab sel aastal ainult 46 % vastanutest, et ei võta kooli oma toitu
kaasa. Seega, need õpilased, kes oma söögi kaasa võtavad ei pakenda seda alati
korduvkasutatavatesse anumatesse, sest koguni 18 % vastas sellele küsimusele
eitavalt.
Jätkuvalt väga vähesed
ehk ainult 27% (2021-24%) vastanutest teadis, et koolis korraldatakse
taaskasutuslaata-väljapanekut riietele uue omaniku leidmiseks (koolivormid,
leitud ja omanikuta jäänud esemed), 57% vastas, et neil pole selle kohta infot.
Loodetavasti sellel kooliaastal õnnestub selline väljapanek ikkagi taas teha ja
teadlikkust riiete ja esemete taaskasutusest (korduvkasutusest) tõsta.
Sel aastal koguni 51% (2021-46%) vastanute peredes
sorteeritakse kodus jäätmeid ja 36% (2021-38%) kodudest sorteeritakse neid
vähemalt osaliselt (nt paber ja klaas ning pandipakend eraldi). Vaid 13 %
õpilastest vastas, et nende kodudes ei sorteerita üldse. Ehk kodudes teadlikkus
ja valmidus prügisorteerimisest on tõusnud.
Väike tõus on toimunud ka
jäätmetekke vähendamise olulisuse teadlikkuse osas. Nimelt 77% (2021 - 72%) arvas teadvat, miks me üritame jäätmeteket vähendada,
aga sel aastal ainult 67% (2021 - 81%) vastanutest teadis tuua näiteid, mida
saab valmistada asjadest/materjalist, mida töödeldakse ümber. See teeb natukene
murelikuks, et teadlikkus selles osas on nii palju langenud. Langenud on ka
õpilaste osakaal, kes püüdnud ise taaskasutuse printsiipi järgides midagi uut
meisterdada. Eelmisel aastal oli neid õpilasi 78 %, siis sel aastal vastas
jaatavalt 66 %.
Õueala ja elurikkus
Küsitlusele vastas 87
õpilast.
Võrreldes eelmise aastaga
on nüüd 61% (2021-52% ) õpilastest nõus
väitega, et kooli territooriumil on tehtud midagi elurikkuse tõstmiseks.
Tulemustest selgub ka, et 30 % (2021-38%) hindab, et nad ei oska seda
määratleda, kuna pole õuealal selle eesmärgiga ringi vaadanud. Õnneks see
tulemus on veidi langenud ja õpilased vaatavad juba teadlikumalt kooliõuel
ringi.
Sel aastal selgub, et kooli õppeaeda on vaatamas käinud koguni
65% (2021-61%) vastanutest. 20% pole õppeaias käinud ja 15% vastanutest ei
tea, kus asub meie kooli õppeaed.
Tulemustest on näha väikest teadlikkuse tõusu elurikkuse ja kooli
õppeaia liigirikkuse vahel. Kahju, et siiski leidub õpilasi, kes ei tea, et
kooliõuel asub õppeaed. Kindlasti tuleks seda teadlikkust õpilaste hulgas
tõsta.
Positiivne muutus on
toimunud elurikkuse uurimise valdkonnas, nimelt tervelt 60 % (2021 – 48%) küsitletutest väidab, et nad on uurinud meie kooliõue
elurikkust, 22 % ei mäleta, kas seda on tehtud. 94% (2021 - 91%) on
jätkuvalt nõus väitega, et õpetajad on teinud õues tunde ehk on toimunud
õuesõpe, samas 37% neist tunneb, et seda toimub liiga harva. Meie õpetajatele on loodud erinevad tingimused õuetundide
läbiviimiseks, millega nõustub ka 90 % vastanutest ja õpilased hindavad
õuesõpet ja vähegi parema ilmaga peaksid õpetajad aktiivsemalt meie
õuesõppealasid kasutama õuetundide läbi viimiseks.
86%
(2021 - 71%) õpilastest leidis, et kooli õuealal on piisavalt ronimis- ja
turnimisvahendeid, 10 % (2021-24%) vastanutest arvas, et
neid küll on, aga sooviks neid lisaks. Siit võib järeldada, et õpilased on
rahul kooliõue ronimis- ja turnimisvahenditega, sest ainult 3 % vastas, et ei
ole piisavalt. Siinkohal on oluline märkida, et jätkuvalt on ainult 29 % õpilastest
arvamusel, et nemad saavad otsustada või ettepanekuid teha, kuidas õueala muuta
või mida sinna lisaks rajada. 57 % vastanutest ei osanud öelda, kas nemad
saavad ettepanekuid teha. Siit võib järeldada, et õpilased tunnevad, et paljud
asjad otsustatakse nende eest ära.
Küsimusele, kas kooliõues kasvatatakse lilli, vastas jätkuvalt jaatavalt 82%,
Kas sel aastal väike
vastajate hulk, nimelt 7% (2021-6%) õpilastest arvas, et meie territooriumil on
ala, mida pidevalt ei niideta ja kus kasvavad kõrgemad taimed. Tegelikkuses
teadlikult me sellist ala jätkuvalt meie õuel pole. 28 % vastajatest olid ka
teadlikud, et selline ala meie kooliõuel puudub ja vastajatest kõigest 3 %
märkis ka ära, et elurikkuse seisukohalt võiks niitmata ala olla. Märgatav tõus
on toimunud õpilaste seas, kes väidavad,
et nad ei tea, miks on kasulikum vähem
niita või muru kõrgemaks jätta. Kui aastal 2021 oli see tulemus natuke üle
poole ehk 54%, siis sel aastal on see tulemus koguni 75 %.
Positiivne on näha, et
võrreldes eelmise aastaga on neid õpilasi, kes ei ole märganud kooli
territooriumil loomi, linde putukaid, jäänud kõigest 7 % (2021 – 13%), 37%
õpilastest on sageli märganud kooli hoovis elusolendeid (putukad, loomad,
linnud), 56% on neid märganud harva ja 13% vastanutest ei ole kooli
territooriumil loomi, linde või putukaid näinud.
Tore on näha ka, et
õpilased märkavad kooli siseruumides rohkem rohelisi taimi. Ainult 13 % vastanutest (2021-26%) väitis,
et ei ole kooli siseruumides rohelisi taimi märganud. 37% õpilastest, et
neid on palju, 33% vastas, et on märganud, aga neid on liiga vähe.
Õpilastelt küsiti ka,
mida võiks kooli hoovis veel teha või mida sinna rajada. Enamus vastajatest
leidsid, et kooliõuel on kõik olemas või siis ei osanud ettepanekuid teha. Aga
mõned põnevamad ideed olid järgmised:
staadionil võiks olla ikkagi pärismuru, võiks istutada rohkem puid ja põõsaid
õuealale, mõned leidsid, et võiks õuel olla katusealune, kus vihmase ilma
korral saaks olla (või sulgpalli jne mängida), palju sooviti ka lisaks juurde
pinke istumiseks, talvisel ajal võiks teha uisuväljaku, luua putukate hotelli,
prügisorteerimise võimalused ka õuealale.
Tervis ja heaolu
Küsitlusele vastas 75
õpilast.
95%
(2021-99%) õpilastest leiab, et saab koolis liikuda ja mängida,
nendest üle poole leiab küll, et liikuda saab siiski vahetunnis, aga mitte
tunnis. Kurvad tulemused on seoses
tantsu- ja liikumisvahetundidega. Kui
eelmisel aastal teadis nende toimumisest koguni 72%, siis sellel õppeaastal on
see tulemus kõigest 44%. 31% vastajatest ütlesid, et neid ei toimugi ja 25
% ei osanud sellele küsimusele vastata. Tulemust saab põhjendada asjaoluga, et
liikumisvahetundide sagedus on meie koolis veidi vähenenud, aga kindlasti
talvisel perioodil, kui õuevahetunde enam ilma tõttu nii palju teha ei saa,
siis toimuvad need sagedamalt ka kooliruumides.
Sel õppeaastal on 51% (2021-41%) nõus väitega, et
vahetunde saab iga ilmaga õues veeta, 17% jätkuvalt ei oska sellele
küsimusele vastata ja õnneks ainult 32% on veendumusel, et iga ilmaga õue ei
saa.
Ka sel aastal uurisime
õpilastelt nutitelefonide kasutamise sageduse kohta, sest koolis kõndides on
märgata, et suur osa õpilastest veedab oma vahetunde nutitelefoni seltsis.
Küsitlusele vastanutest möönis sel
aastal tervelt 45% (2021-28%), et kasutab telefoni igal võimalusel ja 47%
(2021-62%), et kasutavad küll, aga mitte igal vahetunnil. Selgus, et 11%
vastanutest ei vaata koolipäeva vältel oma telefoni, ehk siin suuri muutusi ei
ole. Mida võib nendest tulemustest järeldada, et paljud õpilased, kes eelmisel aastal
vaatasid telefoni vahetevahel, on nüüd juba sagedased nutiseadme vaatajad.
Jätkuvalt on õpilased
rahul kooli toiduportsjonitega ehk tulemustest selgub, et 96% (2021-95%) vastanute jaoks on meie kooli toiduportsjon piisav ja
nad on rahul, et saavad portsjoni suurust ise reguleerida, kuna nüüd toimub ise
serveerimine. 68% (2021-66%) vastanutest on kursis, et meie sööklas on
võimalik süüa lihavaba toitu. Siinkohal suurt muutust pole toimunud, sest lihavaba
toitu vahel on ja vahel ei ole. 69% (2021-65%) nõustub ka sel aastal väitega,
et kooli sööklast saab iga päev salatit. Ka siin olulist muutust märgata ei
ole. Jätkuvalt leidub koolis ka neid õpilasi, umbes 17%, kes ei osanud vastata
sööklat puudutavatele küsimustele, sest nad ei käi koolis söömas.
Sel aastal 80% (2021-78%)
õpilastest on nõus, et tasuta joogivesi on neile koolimajas terve päev
kättesaadav. Rahulolu kooli puhveti
valikuga on veelgi langenud. Kõigest 33% (2021-37%) nõustub väitega, et kooli
puhvetist on võimalik puu- või aedvilja osta. 49% ei ole osanud sellele
küsimusele vastata, sest ilmselt puhvetis käimine on langenud, kuna see on
tihti kinni.
Sel aastal arvab ainult
16% (2021-22%) vastanutest, et neil on võimalus kooli menüü osas sõna sekka
öelda ja koguni 45% on kindlalt veendunud, et neil pole selles osas sõnaõigust.
Et olukord selles valdkonnas on veidi taas veidi langenud.
Oma
toitumise hindab tervislikuks juba 67% (2021-62%) vastanud õpilastest,
27% nendib jätkuvalt, et toitub ajapuudusel sageli ebatervislikult. Vaid 7%
õpilastest vastas, et tervislik toit ei maitse neile. 96% vastanutest hindab,
et teab, mis on tervislik toit.
Suurt muret tekitab
olukord, et sel aastal peab meie kooli kiusamisvabaks veelgi vähem õpilasi, vaid
16% (2021-24%). Kiusamisega pole kokku puutunud vaid 33% õpilastest ja ei oska
sellest lähtuvalt päris kindlalt väita, kas kiusatakse. Aga tervelt 51% (2021-41%) vastanud õpilastest on seisukohal, et meil
koolis esineb kiusamist!
Jätkuvalt ka sel aastal
on 51% vastanutest nõus väitega, et kui neil on
mure, saavad nad sellest koolis kellegagi rääkida ja 35% pole koolis
tajunud sellist probleemi, mille puhul vajaks abi. Mure korral abituna tunneb
ennast 14% vastanud õpilastest. Numbrid võrreldes eelmise aastaga väga muutunud
ei ole, ehk siinkohal saaks teha rohkem edusamme, et õpilased tunneksid ennast
koolis veelgi turvalisemalt ja kõige olulisem, et nad tunneksid ennast
väärtuslikuna.
Globaalne kodakondsus
Küsitlusele vastas kokku
70 õpilast.
Küsimusele, kas meie kool teeb aktiivselt mõne
teise maa kooliga koostööd, vastas 64% (2021 – 83% ja 2020 – 90%), et ei ole
antud teemaga kursis. See protsent langeb tasapisi, mis tähendab, et teadlikkus
veidi tõuseb. Samas võiks selles suunas kindlasti veel tööd teha. 33% (2021 – 12%) on teadlik koostööst
teiste välisriikides asuvate koolidega, 3% on kindlal veendumusel, et meie
kool ei tee teiste maade koolidega koostööd.
79%
vastanutest nõustub väitega, et meie koolis rõhutatakse, et inimest ei tohi
halvustada tema päritolu, kehalise eripära või muude teistest erinevate
omaduste tõttu. 21% on seisukohal, et koolis pole
sellest räägitud.
Õpilastele näidati
küsitluse käigus õiglase kaubanduse kaubamärgistuse pilti (Fair trade). Teadlikkus oli eelmiste aastatega võrreldes kahanenud.
Kui 2020 aasta küsitluses 34% õpilastest olid seda märki näinud ja oskasid
kirjeldada, mida antud märgistus tootel tähendab ja 2021 aasta küsitletutest
teadis seda märki 32% siis nüüd tundis
märgi ära kõigest 24% õpilasi ja oskas selle märgi tähendust ka selgitada.
31% vastanutest olid seda märki näinud, aga ei teadnud tähendust, aga 44%
nentis, et ei tea selle märgi tähendust. Maailmahariduse teemaline
projektinädal pakub võimalusi selle teemaga tegelemiseks.
Samas võib lugeda
küllaltki heaks laste teadlikkust ökoloogilise jalajälje teemast. Protsent on
küll natukene langenud, aga on siiski arvestava osakaaluga. 61% (2021 – 67%) vastanutest oli nõus, et koolis on käsitletud
ökoloogilise jalajälje teemat ja nad teavad, mis on ökoloogiline jalajälg. 59%
vastanud õpilastest on kas koos koolikaaslaste või oma peredega osalenud
keskkonnateemalistes heategevusprojektides. Usutavasti on suur osa sellest
seotud erinevate koristustalgutega, osaliselt ka meie Rohelise kooli
eestvedamisel.
Kahjuks
on endiselt madal ülekooliliste ürituste märkamine, mis teadvustavad teiste
maade või rahvaste probleeme. Näiteks sellel aastal väitis 20% vastanutest (2021
– 18% ja 2020 - 30%), et meie koolis korraldatakse ülekoolilisi üritusi, mis
teadvustavad teiste maade probleeme. 69% (2021 - 77%)
vastanutest samas tunnistab, et võibolla on neid üritusi siiski olnud, aga nad
ei mäleta täpselt. Tundub, et õpilased ei oska tunniväliseid tegevusi
globaalsete probleemide käsitlemise osana hinnata või puudub neil piisav
seostamisoskus. Kindlal veendumusel, et meie koolis selliseid üritusi pole
toimunud on samas lausa 11% (2021 - 5%) vastanutest, ning see on eelmise
aastaga võrreldes kahjuks tõusnud. 69%
(2021 – 68% ja 2020 - 62%) oli nõus väitega, et meie koolis käib
külalisesinejaid, kes räägivad kohalikest või globaalprobleemidest ja
ainetundides räägitakse teiste maade kultuurist ning kommetest. 29% nendib,
et ei mäleta selliseid tunde, aga vaid 3% hindab, et selliseid kohtumisi või
tunde pole olnudki.
Vaid
9% (2021 - 20% ja 2020 - 50%) vastanud õpilastest teab oma õigusi vastavalt ÜRO
lapse õiguste konventsioonile. See tulemus on üllatavalt
madal. Samas nendib 57% (2021 - 48%) vastanutest, et nad teavad neid õigusi
osaliselt ja 34% ütleb, et ei tea üldse oma õigusi. Kuna küsitlus puudutas
suuresti II kooliastme klasse, siis on arusaadav, et vastanud 5. ja 6. klassi õpilased
pole antud teemat koolis ehk veel õppinud, aga gümnaasiumiõpilaste hulgas võiks
teadlikkus olla palju parem. Gümnasiste oli antud küsitluse juures lausa 46%
vastanutest.
51% (2021 - 55% ja 2020 - 80%) õpilastest oli nõus, et meie
koolis on teistest maadest pärit õppevahendeid, 43% ei oska seda hinnata. Samas
on 94% (2021 - 88%) teadlikud, et meie
koolis töötab inimesi, kes on pärit teistest riikidest. Vaid 51% (2021 -
75% ja 2020 - 88%) oli nõus väitega, et
kooli sööklas pakutakse vahel teiste maade toite. See langus on olnud väga suur
ja arvatavasti on see seotud meie kooli toitlustaja vahetusega. Õpilaste
hinnangul võiks söökla taas pakkuda eri riikide roogasid. 79% vastanutest väidab end kursis olevat välisriikide uudistega ja
jälgib neid pidevalt.
83%
(2021 - 90%) meie õpilastest peab väga oluliseks erinevate looma- ja
taimeliikide säilitamist kogu maailmas, 14% (2021 – 8%)
vastanutest ei ole sellele mõelnud. Kahjuks on see tulemus langenud, aga
üldiselt tundub, et liigirohkus looduses läheb meie õpilastele väga korda.
Maailma
õiglasemaks ja jätkusuutlikumaks kohaks muutmine on meie õpilastele oluline
teema, seda hindab 63% (2021 - 68%) vastanutest
oluliseks ja 33% vastajad ei ole sellele
lihtsalt mõelnud ja 4% väidavad, nagu poleks see teema talle üldse tähtis.
Eelmisel aastal ei olnud ühtegi õpilast, kes oleks selle küsimuse juures
väitnud, et see pole üldse tähtis.
Meri ja rannik
Küsitlusele vastas 52
õpilast.
12%
(2021-23% ja 2020-35%) vastanute hinnangul on Läänemeri piisavalt puhas,
62% (2021-49%) vastanutest ei ole sellele mõelnud ja 27% hindas Läänemere
puhtuse mitterahuldavaks. Tundub, et kurb tõdemus Läänemere reostusest on
tõusnud, kuid samas on ka suurenenud protsent nendest õpilastest, kes pole
sellele teemale üldse mõelnud. Selline tulemus võib olla tingitud ka sellest,
et 5. klassist oli vastajaid lausa 44% ja nendel on Läänemere teema alles
õppeaasta teises pooles tulemas.
Vaid 6% (2021-3% ja
2020-11%) on osalenud koristustalgutel mererannas. Kui 2021 aastal olid
valdavalt vastajad arvamusel, et Tallinna rannad on väga puhtad ja koristatud,
siis nüüd arvab sedasama 12% vastanutest. Samas 46% (2021-30%) vastanutest on valmis osalema mõne rannaala koristamise
talgutel ja 48% on kõhkleval seisukohal, kuna pole sellele mõelnud.
Rannaala ei soovi koristada vaid 6% (2021-23%) vastanud õpilastest. See on
eelmise aasta võrreldes väga palju kahanenud protsent ja selle üle on kindlasti
hea meel, et meil on palju huvilisi, kes oleksid valmis koristama minema.
38% (2021-47%) on kuulnud
mõnest põhjavee puhtana hoidmise kampaaniast. Ka see protsent võib olla
langenud tänu sellele, et 5. klassides on need teemad alles tulemas (neid oli
vastanute hulgas palju) ja nad ei pruugi selle tõttu nendele asjadele veel
tähelepanu pöörata. Paljud õpilased - 56% (2021-76%) vastanutest on Eestis
näinud saastunud merevett (õlilaigud, rohkelt prügi vees). Sinivetikatega on
kokku puutunud 29% (2021-40%) vastanutest, 44% õpilastest ei tea, mis on
sinivetikad.
Õpilastelt uuriti, kas
nende kodus kasutatakse koristamisel ja nõudepesul loodussäästlikke
puhastusvahendeid. 56% ei oska seda hinnata, kuna ei tegele ise kodus
puhastusvahenditega, aga 27% (2021-19%)
õpilastest vastas, et nende kodus kasutatakse vaid loodussõbralikke
puhastusvahendeid. See on hea tulemus, et see protsent on tõusuteel. Vaid
38% (2021- 54%) vastanutest teab, kuhu läheb meie reovesi, siin on samuti
märgata teadlikkuse langust, mis võib olla seotud ka 5. klasside vastanute
osakaalust.
75%
(2021-80% ja 2020-91%) õpilastest tunneb muret liikide säilimise pärast maailma
mereelustikus. Õpilased on kuulnud plastprügi ohtlikkusest kaladele ja
kilpkonnadele, lisaks õlireostusest. 75% (2021-90%) teab, miks on vette visatud
kilekotid ja plastpudelid veeloomadele-
ja lindudele kahjulikud. Neis küsimustes on näha teadlikkuse mõningast
langust ja vajadust selgitustöö järele. Mikroplastist
ja selle kahjulikkusest vees on kuulnud 54% vastanud õpilastest. 62% teab, et
veelindude talvine saiaga toitmine on väga kahjulik.
Kliimamuutused
Küsitlusele vastas 64
õpilast.
Õpilastelt uuriti, kas
nad on teadlikud või midagi kuulnud kliimamuutuste põhjustest ja kas sellest on
koolis räägitud. 34% (2021-35% ja 2020 - 84%) on asjaga kursis ja nõus, et
mõnes tunnis on sellest räägitud, 39% on ebakindlad ja ei mäleta, kas sel
teemal on räägitud. Positiivne on näha, et lausa 97% vastanutest teab, mida tähendab sõna „kliimamuutus“.
69%
vastanud õpilaste hinnangul saab iga inimene oma käitumist jälgides või muutes
teha midagi kliima heaks ja vaid 5% on veendumusel, et
inimeste tegevus ei mõjuta kliimat. 77% oskab öelda, miks on kliima muutumine
kahjulik ja milliseid tagajärgi see kaasa võib tuua. Õpilased tajuvad
kliimamuutuses juba ka üsna reaalset ohtu, sest 66% hindab, et kliimamuutuse
tagajärjed mõjutavad tema elu ning 27% pole sellele mõelnud. Kõigest 8%
vastanutest on seisukohal, et kliimamuutuse tagajärjed nende elu ei puuduta.
55% (2021-76%) õpilastest
väitis, et on istutanud vähemalt ühe puu. 36% (2021-40% ja 2020-13%)
vastanutest ütles, et nende peres süüakse kliima säästmiseks vähem liha. Paljud
õpilased ei oska liha söömist kliimamuutusega seostada.
84%
(2021-78% ja 2020-53%) õpilastest ütles, et vanemad on soovitanud neil vältida
ühekordsete nõude tarvitamist, mis on igati hea
protsent ja rõõm on näha, et see on olnud tõusuteel. 52% (2021-66%) vastanute
peredes sorteeritakse paber ja papp kodus eraldi, et viia see ümbertöötlusesse.
80%
(2021-59%) vastanute peredes jääb toitu üle, aga seda ei visata kunagi ära,
vaid süüakse seda ka järgnevatel päevadel, 14% (2021-27%)
väidab, et neil ei jää toitu üle ja vaid 6% (2021-14%) märgib, et nende peres
visatakse toitu ära. 27% (2021-40%) sööb sügisel sageli välismaiseid puuvilju,
kuigi sel ajal on saadaval ka Eestis kohapeal kasvanud õunu, pirne ja ploome.
Harva sööb eksootilisemaid puuvilju 63% vastanutest ja mitte kunagi 11%.
Õpilased teavad, et
lehtede põletamine on ohuks keskkonnale ja 52% (2021-82%) vastanutest ütleb, et
nende pere pole kunagi aias sügisel lehti põletanud. Kuna 28%-l ei olegi
maakodu või aeda, siis lehtede põletamist kinnitas 20% vastanutest. Loomulikult
võiks see tulemus olla madalam.
Puhas vesi
Küsimustikule vastas 72
õpilast.
Õpilastel paluti hinnata
oma veekasutust. 89% vastanute hinnangul
(2021–79%) on vee säästmine oluline ja
85% vastanuist (2021 - 91%) paneb kraani alati kinni, kui nad vahepeal vett ei
kasuta (nt hambaid pestes, käsi seebitades).
8%
õpilastest on näinud koolimajas tilkuvaid või jooksvaid kraane (2021 - 5% ja 2020
- 37%). Kohtadena mainiti kooli tualette (4 vastaja sõnul) ja
ka söökla ees olevaid kraane (2 vastajat).
Söökla ees olevate kraanide tilkumine on põhjendatav sellega, et seal on
kraanid kogu aeg aktiivses kasutuses ja seetõttu ilmselt ka käte pesijate
vahetudes ei panda alati vahepeal kinni.
78% vastanuist paneb
kraani alati selle kasutamise järgselt kinni, 13% tunnistab, et vahel on jätnud
lohakusest või kiirustades kraani siiski tilkuma. 9% õpilastest jätab vahel ka
vee jooksma, aga seda siis, kui järgmine pesija juba ootab (sööklate ees).
63%
vastanuist (2021 - 45%) väitsid, et nii koolis kui kodus on neile räägitud vee
säästmise vajalikkusest, 10% nentis, et sel teemal on
räägitud vaid koolis ja 21% märgib, et sellest on räägitud vaid kodus. Vaid 7%
(2021 - 27%) õpilaste hinnangul pole keegi neile vee säästmise olulisusest
rääkinud. Rõõmustavalt on vee säästmise teadlikkus meie õpilaste hulgas
võrreldes eelmise aastaga tõusnud.
Küsimusele,
kas koolis on kahesüsteemsed tualettpotid, vastas 49% (2021 - 23%) jaatavalt. 43%
oli valinud vastuse, et nad ei tea, mis on kahesüsteemne tualettpott.
Tegelikkuses on kõik kooli tualettpotid kahesüsteemsed.
8% (2021 - 39%) olid veendumusel, et meie koolis pole kahesüsteemsed
tualettpotid. Seega vajab klassijuhataja tundides selgitamist, mida tähendavad kaks
nuppu tualettpoti kaanel ja et nuppude õige kasutamine aitab kaasa vee
säästmisele.
Joogivee
tarbimise kohta andsid õpilased järgmisi vastuseid: 43% (2021 - 34%) joob kodus
kraanivett, ent koolis mitte. 6% joob vaid koolis
kraanivett. 38% (2021 - 32%) vastanutest joob alati võimalusel kraanivett ja 13%
(2021 - 28%) väidab, et ei joo kraanivett mitte kunagi. Eelmise aastaga
võrreldes on kraanivee tarbijaid lisandunud, kuna Tallinna kraanivesi on
valdavalt väga hea kvaliteediga. Saame õpilasi veelgi julgustada just
kraanivett jooma, et säästa loodust tarbetu pakendi ostmisest.
75%
vastanutest (2021 - 60% ja 2020 – 58%) teab, et vee puhastamine kulutab suure
hulga energiat. 92% õpilastest (2021 - 73%) on kursis, et on riike, kus pole
piisavalt puhast joogivett. Sellekohane teadlikkus on rõõmustavalt tõusnud
viimase paari aasta lõikes.
Ent
vaid 33% vastanuist (2021 - 37%, 2020 - 52%) nõustub, et tundides on räägitud
puhta vee puudusest ja probleemidest teistes maades. See
teadlikkus on langustrendis, seega tuleks puhta vee kui meie ühise ressursi
teemat kindlasti enam globaalsest vaatenurgast käsitleda.
38% õpilastest (2021-23%
ning 2020-15%) teab, et nende kodus jälgitakse vee tarbimist/kokkuhoidu. 22% on
veendumusel, et seda kodus ei jälgita. 40% vastanuist ei oska öelda, kuna
sellest pole kodus räägitud. Muutused maailmas on kindlasti õpilaste
teadlikkust säästmise osas tõstnud, ent ei teeks paha ka lapsed praktiliste
tõdedega (veemõõtja näit) kurssi viia.
Samuti ei ole suur osa
küsitlusele vastanud õpilastest kursis, mis juhtub veega, kui see läheb
kanalisatsioonitorust alla – 24% (2021 - 32%) vastanutest ei tea, kuhu vesi
seejärel läheb ja 32% (2021 - 37%) ei ole sellele mõelnud, mis saab kasutatud
veest. Ent teadjate hulk on siiski
tõusnud võrreldes eelmise aasta küsitluse tulemustega – 44% väidab, et nad on
kursis kasutatud veel liikumisega (2021 – 31%).
Energia
Küsitlusele vastas 48
õpilast.
67%
õpilastest (2021-73%) vastas, et klassiruumist lahkudes kustutatakse meie
koolis alati tuli. Küsimusele, kas klassiruumis kustutatakse alati tuli, kui
väljas on valgust piisavalt, vastas 33% õpilastest jaatavalt. 58% vastas, et
see sõltub õpetajast – osad teevad seda, osad mitte. Ning 8% leiab, et seda ei
tehta üldse.
Vastanutest 19% jätab
alati ja 33% vahel (2021-50%, 2020-74%) arvuti või teleri tööle, isegi, kui
keegi neid sel hetkel ei kasuta. Samas lülitab 33% kasutuseta seadmed alati
välja.
Ööseks
kustutatakse kõik tuled 69% (2021-89%) vastajate kodudes, ent üllatuslikult 32%
ei pea vajalikuks seda alati teha. Õpilased laevad oma
telefoni valdavalt vaid siis, kui see on tõepoolest tühi (83%), mitte igal
esimesel võimalusel. 40% (2021-52%) vastanute hinnangul töötab nende kodudes
õhtuti vaid 1-3 elektriga ühendatud seadet, 44% (2021-30%) vastajate kodudes
4-6 seadet ja ülejäänutel siis üle 7 seadme.
Õpilased on teadlikud, et
kõige vähem keskkonda saastav ja energiat tarbiv sõiduvahend on jalgratas - 72%
vastanutest (2021-70% vastajatest). 17% vastajatest pakub, et n-ö teisel kohal
on elektriauto, mis kahjuks on vale. Teisele kohale platseerub tegelikkuses rohelise
energia baasil sõitev buss, kuna sõitjaid on korraga oluliselt rohkem.
Elektriauto on neist kolmest kõige suurema keskkonnajalajäljega. Selles osas
vajavad meie õpilased selgitustööd.
81%
vastanute (2021-68%) hinnangul aitab energiasääst meie planeeti, seega õpilased
küll teadvustavad selle vajadust, ent igapäevastes tegevustes kipuvad unustama,
et ka nende panus loeb. Praeguste energiahindade ja meedias
kajastatava juures on see mõneti üllatav. Kahjuks ei saa me endale seda lubada
ning säästmisest peaks kujunema igapäevane harjumus. Samas on 58% õpilastest
kodus perega arutlenud energia säästmise
vajaduse teemal.
29%
õpilastest teab (2021-27%) et iga klassiruumi temperatuuri on võimalik eraldi
reguleerida, 19% (2021-24%) on kindlad, et seda ei
saa teha ja ülejäänud ei oska selle kohta hinnangut anda. Kuskile on kadunud ka varasemalt igas klassis paiknenud termomeetrid,
sest küsimusele, kas igas klassis on termomeeter, vastas vaid 15% (2021-9%) õpilastest
jaatavalt.
83% (2021-80% ja 2020-71%)
on nõus, et kraanist tulev vesi on just paraja soojusega, mitte ülearu kuum.
48%
vastanute (2021-39%) hinnangul saaks meie koolis kasutada alternatiivenergiat,
samas nentis 46% (2021-58%) vastanutest, et nad ei tea, mis on
alternatiivenergia. Täpsustades, kas õpilaste kodudes
kasutatakse päikeenergial töötavaid seadmeid, vastas 21% (2021-18%) jaatavalt,
46% eitavalt ning 33% ei tea. Enamik taskuarvuteid töötab siiski päikeenergia
toel, arvatavasti õpilased lihtsalt ei teadvusta seda fakti.
Transport
Küsitlusele vastas 85 õpilast.
Paljude õpilaste
hinnangul on hommikuti kooli ees liiga palju autosid. 13 % vastajatest (2021-48% ja 2020 - 56%) hindas liikluse koolimaja ees
ebaturvaliseks. 52% (2021-41%) vastajatest leidis, et enamasti on turvaline,
vaid hommikuti on väga autorohke. 35% hinnangul on liiklus koolimaja juures
turvaline. 62% õpilastest leidis, et sissesõitu koolihoovi ei peaks ära
keelama (2021-58%). 9% (2021-13%) pooldas autode täielikku keelamist kooli
hoovis, ülejäänud õpilased ei osanud sel teemal oma hinnangut anda. Turvatunde
osas liikluses on toimunud rõõmustavalt suur positiivne muutus, kuigi õpilaste
arv on suurenenud ja autosid kindlasti ka hommikuti rohkem liikvel. Järelikult
on autojuhtide sõidustiili ja vastutustunde osas toimunud positiivne muutus.
Jätkuvalt on meie
piirkonnakooli õpilaste seas kaks
populaarseimat koolituleku viisi bussi kasutamine ja jalgsi liikumine (üsna
võrdselt vastavalt 30% ja 29% vastanutest). Jalgrattaga tulijate hulk on võrreldes
eelmise aastaga veidi tõusnud – 10% (2021-8%). 92% õpilastest (2021-97%) on teadlikud, et meie kooli juures on
rattaparklad, kuhu saab oma ratta koolipäevaks turvaliselt parkida. 78%
õpilastest nõustub, et koolis on selgitatud jalgsi liikumise vajalikkust ja
tervislikkust.
Küsisime, kas õpilased kasutavad oma päevaste kõnnisammude mõõtmiseks mingit
nutivahendit ning mis on tulemus. 35%
vastas, et nad teevad seda ning liiguvad igapäevaselt 6000-10000 sammu. 15%
õpilaste jaoks oli tavaline kõndida päevas üle 10000 sammu. Vaid 2% väitis, et
nad kõnnivad alla 3000 sammu. Samas 35% ei tea, kui palju nad liiguvad,
sest ei ole seda kunagi mõõtnud.
Küsisime õpilastelt ka,
miks nad ei käi koolis jalgrattaga. 26% vastajate jaoks oli põhjuseks ratta
puudumine. Ent suurim protsent (30%) vastanutest ei sõida rattaga, kuna teiste
sõiduvahenditega tulek on lihtsalt meeldivam. Veel vastati: rattaga tulek on
ebamugav/ohtlik 13% (2021-23%) ja 11%-le vastanutest lihtsalt ei meeldi rattaga
sõita.
85%
vastanutest peab siiski jalgsi või jalgrattaga koolitulekut turvaliseks.
Ent õpilaste hinnangul on kõige ohtlikumad kohad (reguleerimata) ülekäigurajad,
kus autojuhid kas ei märka neid või ei lase neid üle tee.
75%
(2021-70%) vastanutest teab, et meie koolis on õpilastele jalgrattaga sõitma
õppimise tunnid ja jalgratturi juhiloa koolitused.
20% ei ole sellistest tundidest kuulnud ja 5% on seisukohal, et meil ei
korraldata õpilastele rattaga sõitmise õpetust.
74%
(2021-82%) vastanutest teab, et meie koolis on korraldatud autovaba päeva.
Seega on õpilastele meie roheliste töörühma poolt algatatud autovabad päevad
ikkagi meeles, kuigi neid on tehtud vaid kord aasta jooksul. Kindlasti plaanib
roheliste töörühm kevadel seda taas korraldada.
Sõidujagamisest/autojagamisest
on kuulnud vaid 25% küsitlusele vastanud õpilastest. 55% (2021-77%) õpilaste
kodudes on auto, millega sõidetakse igapäevaselt. 21% peredes (2021-11%) peredes ei sõideta autoga igapäevaselt ning 24%
(2021-12%) vastanute peredes puudub sõiduauto. Perede autokasutus on aasta
jooksul märkimisväärselt vähenenud.
Vaid 45% (2021-49% ja 2020-66%)
vastanutest väitis, et koolis ei ole räägitud, miks on kasulik süüa kohalikke
omamaiseid tooteid ja millise jälje jätab keskkonnale transport. Seega on
teadlikkus selles osas iga aastaga veidi paranenud.
ÕPETAJATE KÜSITLUSE
KOKKUVÕTE
Kuristiku gümnaasiumi õpetajate
küsitlus viidi läbi ajavahemikus 26.09 – 7.10. 2022 ning küsitlusele vastas 57 õpetajat.
Küsimuste tulemusi võib mõjutada asjaolu, et sellel õppeaastal on meie kaader
arvestataval hulgal liikunud, on palju uusi õpetajaid, kes ei ole meie kooli
traditsioonide ja võimalustega veel jõudnud tutvuda.
Küsisime õpetajatelt
ökoloogilise jalajälje käsitlemise kohta ainetundides eelmisel/käesoleval
õpeaastal. Ökoloogilist jalajälge on käsitletud 60% (2021-71%) vastanud
õpetajate ainetundides, 32% (2021-23%) ei ole seda oma ainetunnis kunagi teinud
ning 9% õpetajatest ei oska sellele küsimusele vastata. Selleaastased näitajad
on langenud. Sõda Ukrainas on mõjunud keskkonnale ning majandusele laastavalt.
Kardetavasti on see viinud fookuse ökoloogilise jalajälje teemalt kõrvale,
kuigi on sellega otseselt seotud.
Õiglase kaubanduse
FairTrade kaubamärgiga on tuttav ning teadlik selle tähendusest 77% õpetajatest
(2021-92%). 14 (2021-5%) õpetajatest on küll märki näinud, ent ei tea selle
tähendust ning 9% (2021-3%) õpetajatest pole sellest midagi kuulnud.
Küsimusele
heategevuslikes aktsioonides või ühiskondliku initsiatiivi korras erinevates
projektides osalemise kohta vastas 84% (2021-76%) õpetajatest, et nad on seda
pere või klassiga teinud. Siin on võrreldes eelmise aastaga märgata positiivset
tõusutrendi.
60% õpetajatest sorteerib
kodus prügi (2021-65%). 38% vastanutest (2021-29%) teeb seda osaliselt (näiteks
taara/vanapaber eraldi) ning vaid 2% (üks vastanu) õpetajate kodudes prügi ei
sorteerita. Ka selle näitaja suurusjärk
on püsinud üsna muutumatuna mitmel järjestikusel aastal.
Küsimusele, kas prügi
sorteerimine on sinu jaoks oluline, vastas 86% õpetajatest, et see on nende
jaoks oluline (2021-84% ja 2020-78%) ning 5% (2021-8% ja 2020-9%) jaoks ei ole
antud teema üldse oluline. Ülejäänud ei osanud antud küsimuses seisukohta
võtta. Siin on näha aastate lõikes ikkagi kindlalt teadlikkuse tõusu,
mõistetakse, et liigiti kogutud jäätmed on ressurss.
Puhta vee kokkuhoidliku
kasutamise kohta vastas 79% (2021-74%) õpetajaist, et nad on vee kasutamisel
kokkuhoidlikud. 12% (2021-15%) ei oska seda täpselt määratleda ning 9% (2021-11%)
õpetajatest tunnistab, et nad ei ole vee kasutamisel kokkuhoidlikud. See
tulemus näitab samuti väikest tõusutrendi.
Soovisime teada, kui suur
hulk õpetajaid tuleb hommikul tööle jalgsi või jalgrattaga. 26% (2021-19%)
õpetajatest teeb seda. Osaliselt küll jalgsi, aga ka ühistransporti kasutades
liikleb 33% (2021-27%) õpetajatest. Võib öelda, et üle poole õpetajatest liigub
ka jalgsi. Ülejäänud õpetajad, st 40% kasutab koolitulekuks autot. Autoga kooli
tulevate õpetajate protsent on aastate lõikes tasakesi vähenenud (2021-53% ja 2020
– 54%).
Toidu ebamõistliku
tarbimise kohta vastas 21% (2021-24%) õpetajaist, et nende peres jääb sageli toitu
üle ning see visatakse minema. Rõõm on näha, et 75% õpetajatest (2021-68%)
majandab mõistlikult toitu tarbides - see näitaja on võrreldes eelmise aastaga tõusnud.
4% (2021-8%) vastanutest ei oska selles küsimuses seisukohta võtta.
Küsisime, kas õpetajad
põletavad lehti maakodus või aias. 82% (2021-95%) vastas, et nad ei tee seda. Teadlikkus
selle küsimuse keskkonnamõjude osas on langenud.
68% õpetajatest (2021-87%)
on viinud läbi vähemalt ühe ainetunni meie kooli õuealal. Meie kooli õueala
hindab piisavalt tegelusvahenditega varustatuks 88% (2021-92% ja 2020-100%).
Ehk on antud tulemuste statistilise vähenemise põhjus seotud sellega, et sellel
õppeaastal alustas meie koolis tööd arvukalt uusi õpetajaid, kes ei olnud veel
jõudnud kooli territooriumiga lähemalt tutvuda.
75% õpetajatest (2021-82%
ja 2020-94%) arvas, et õpilastel oleks kasulik iga päev vähemalt üks vahetund
veeta õues ning 25% (2021-16%) seostab õues viibimise vajalikkust õpilase
vanusega. Ehk on põhjuseks see, et enamik meie kooli territooriumil olevaid
tegelusvahendeid on mõeldud pigem noorematele õpilastele.
Küsimus õpilaste liigse
nutivahendite kasutamise kohta andis järgmise vastuse: 89% vastanute arvates liialdavad
õpilased nutivahendite kasutamisega (2021-81%). Siin on kahe eelneva küsimuse
osas märgata mõningast vastuolu – me küll arvame, et õpilased rikuvad tervist
liigselt nutiseadmetest aega veetes, ent suur osa ei pea siiski vajalikuks, et
õpilased võiksid päeva jooksul korra õuevahetunnis käia.
Liikumist soodustavaid
tegevusi ainetunnis kasutab 42% (2021-53%) vastanud õpetajatest ja 46% (2021-39%)
teeb seda vahel harva. Seega võib öelda, et kokkuvõttes 88% õpetajatest ärgitab
aeg-ajalt lapsi tundides liikuma ja see on igati positiivne. 12% õpetajatest (2021-8%)
siiski liikumist ainetunnis vajalikuks ei pea.
Toataimed, head õhu
puhastajad, on klassis 66% vastanud õpetajatest. Siin on statistikas näha
kurvastavat muutust (2020-78% ja 2019-84%). Tõenäoliselt on taimede vähenemise
põhjus selles, et suveks viisid õpetajad need koju või jäi hooldamine soiku
ning osa taimi hukkus.
Õppekäigul looduses on
õpilastega käinud 58% õpetajatest, 42% pole seda veel teinud. Statistika on
täpselt sama, võrreldes nii 2021. kui 2020. aastaga. KIK-i projektide elluviimine
klassidele on hetkel täies hoos.
Rahulolu koolisöökla
toiduportsuga on jätkuvas langustrendis mitme aasta lõikes. Koolisöökla
toiduportsu peab tervislikuks 26% õpetajatest (2021-36%, 2020-59%, 2019-60%). Otseselt
ebatervislikuks hindab selle siiski vaid 7% (2021-19%). 26% ei oska koolitoidu
kvaliteeti hinnata ning 40% vastanutest ei käi üldse söömas. Näib, et toitlustaja
vahetusega seotud muudatustega harjumine võtab endiselt aega.
Salatit, puu- ja juurvilju
tarbib koolisööklas 51% õpetajaid (2021-50% ja 2020–72%) ning 16% ei tee seda
(2021-14%). Endiselt kummitab meid ka koolipuhveti töö kvaliteet. Puhveti menüü
on küll viimaste kuude jooksul paranenud, ent arenguruumi veel on. Puhvetist
olid õpetajad harjunud vajadusel ostma värskeid vilju ja salatit. 33%
vastanuist (2021-36% ja 2020-24%) võtab ise tervisliku toidu kodust kaasa.
Elektri kokkuhoiu
küsimuses on näha rõõmustavat muutust – 93% vastanud õpetajatest kustutab
klassis vahetundideks tule (2021-79% ja 2020-78%). 7% teeb seda mõnikord (2021-16%
ja 2020 - 22%). Keegi ei vastanud, et ta tulesid kunagi ei kustuta. Siin on
küll teatav vastuolu õpilastele esitatud sama küsimuse tulemustega. Õpilaste
väitel kustutab klassist lahkudes tule alati siiski vaid 67% õpetajatest.
37% õpetajaist leiab, et
liiklusolukord koolimaja ees on ebaturvaline (2021-44% ja 2020-39%). Statistikas on näha siiski väikest
tõusutrendi. I kooliastme õpilaste arv kasvab iga aastaga, ent siiski järjest
suurem hulk õpilasi tuleb kooli jalgsi, jalgratta või ühistranspordiga.
Liiklust peab turvaliseks 33% vastanuist ning 30% ei oska selles küsimuses hinnangut
anda.
Küsisime ka õpetajate peamise liiklusvahendi kohta. 54% vastanute jaoks on igapäevaseks liikumisvahendiks auto (2021-48%), 40% vastanuist (2021-37%) on igapäevased ühistranspordi kasutajad (2020-28%) ja 5% (2021-15% ning 2020-18%) käib enamasti jala. Veidi tõusnud on igapäevaste autokasutajate ja ka ühistranspordi kasutajate arv, ent jalgsi liikujate hulk on vähenenud.
Kommentaarid
Postita kommentaar