Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi Rohelise Kooli töörühma koosoleku protokoll
18. sept
2023/nr 1
Algus 14.00, lõpp 14.50
Juhatas: Külli Ratassepp
Protokollis: Ly Melesk
Võtsid osa õpilased 7.c, 12.a, 7.a, 3.a, 4.b, 4.c, 5.b, 8.c, 3.c ja 4.a klassidest.
Õpetajad Eike Eikkinen, Aivi Osman.
Päevakord:
1. Rohelise kooli projekti
tutvustamine töörühmas olevatele uutele õpilastele.
2. Kolme põhiteema valimine 2023/24 õppeaastaks.
3. Iga klassi keskkonnategu.
4. Keskkonnaküsitlus 2023/24
õppeaastal.
5. Ideekorje õpilastelt.
1. Rohelise kooli projekti
tutvustamine töörühmas olevatele uutele õpilastele
KUULATI:
Külli Ratassepp andis kiire ülevaate
Rohelise kooli projekti sisust ja eesmärkidest töörühmaga liitunud uutele
liikmetele.
Roheline kool on rahvusvaheline programm, milles osaleb kokku 74 riiki. Eestist
osaleb 212 õppeasutust (sh lasteiaiad, koolid, huvikoolid). Kokku on
programmiga liitunud 75 kooli. Kõikide asutuste peale kokku on Eestis 108
Rohelist lippu.
RK eesmärk on saada teada,
kui keskkonnasõbralikult on korraldatud meie kooli igapäevane tegevus ja siduda
keskkonnateemad igapäevaelu ja õppetööga. Oleme projektis alates sügisest 2017,
oleme saanud kolm Rohelist lippu.
Sel aastal on põhieesmärgiks
jätkata seni tehtut, ent veelgi rohkem kaasata klasse, õpilasi ning õpetajaid. Soovime,
et kogu koolipere panustaks.
OTSUSTATI:
1.1. Kaasata uusi tegijaid Rohelise kooli töörühma tegevustesse.
2. Kolme põhiteema valimine
2023/24 õppeaastaks.
KUULATI:
K. Ratassepp teatas
töörühmale, et Rohelise kooli 12 teemast tuleb igal aastal valida välja kolm,
millega kavatsetakse süvendatult tegeleda.
Sellel aastal jätkatakse Kuristikus kindlasti tervise ja heaolu teemaga.
Eelmise aasta keskkonnaküsitlusest tuli välja murekoht – kiusamine (ligi 50%
meie õpilastest olid koolielus kas ise kokku puutunud või näinud kiusamist).
Seetõttu on sellest õppeaastast kool liitunud KiVa projektiga ning
iganädalaselt algavad KiVa klassijuhatajatunnid. Samuti oleme Liikuv kool, tegeleme
liiklusturvalisusega, viime läbi õuetunde ja õuevahetunde jne.
Samuti selgus keskkonnaküsitluse tulemusena, et meie lapsed ise mõistavad, et
nutisõltuvus võtab maad. Aga nad ei oska ka midagi välja pakkuda
alternatiiviks. Seetõttu taaselustasime liikuvad vahetunnid, rajasime
koridoridesse tegevusnurgad lugemiseks/puhkamiseks/lauamängudeks.
Teiseks käsitleme elurikkuse
ja looduse teemat. Elurikkuse vähenemine on viimasel ajal väga palju
kõlapinda leidnud. Ka meie kooli territooriumil oleme oma õppepeenardega loonud
väikese võimaluse elurikkuse suurenemiseks (pisiloomad, putukad, jänesed).
Plaanis on rajada putukahotellid koostöös töö- ja tehnoloogiaõpetajaga, korralikult
märgistada niitmata ala.
Kolmas teema on valimisel:
kas õueala või meri?
Tallinna suurima õuealaga
koolina on meil vastutus pakkuda õpilastele võimalust õppida õues, teha
sportlikke tegevusi kooli territooriumil.
Sellel aastal on tähelepanu
alla võetud meie Läänemeri, mis on teadlaste sõnul väga saastatud. Ka sel
aastal on maailmakoristusnädalal põhirõhk pisiprügi koristamisel. Üks koni võib
kanalisatsiooni jõudnuna rikkuda ära 1000 liitrit vett.
Õpilased otsustasid
ühehäälselt, et kolmas käsitletav teema sel õppeaastal on Meri ja rannik.
Tulemas on ka projektõppepäevad, mille kavandamisel saab looduse ja
keskkonnateemasid käsitleda.
Õpilased on kursis, et
möödunud laupäeval toimus maailmakoristuspäev, mille idee sai alguse Eestist ja
on nüüdseks levinud üle maailma. Päevast on saanud maailmakoristusnädal ning
oodatakse koristama oma kodukanti.
Meie Kuristiku rohelistega korraldame ka jälle prügikoristustalgud koolimaja territooriumil ja selle ümber teisipäeval, 26. septembril kell 9.00. Soovijad on oodatud võimalusel kampa lööma (alates 3. klassist). Piisab klassi/lennu esindusest.Võtame seekord prügikotid ise kaasa – kasutame vanu poekilekotte (kindlasti on neid kodudes olemas). Kaasa kindad, selga ilmale vastav riietus ja hea tuju.
OTSUSTATI:
2.1. Kolm selle aasta enim käsitletavat teemat on:
Elurikkus ja loodus.
Meri ja rannik.
2.2. 26. sept kell 9 prügikoristustalgud koolimaja territooriumil ja selle ümber.
3. Iga klassi keskkonnategu.
KUULATI:
Jätkame iga klassi keskkonnateo tegemisega. Keskkonnategude idee on tulnud meie
koolist ja seda kasutavad meie eeskujul nüüd paljud teised koolid.
Võib teha väga erinevaid asju – korraldada väiksematele keskkonnateemalise
viktoriini/õppetunni/töötoa, organiseerida helkurite kontrolli oma klassiga nt
nädala jooksul novembri alguses; minna mereranda/haljasala koristama – miski,
mis oleks praktiline ja millest oleks päriselt kasu. Algklassidele võiks jääda
küünlaümbriste kogumine, helkuripuu korraldamine, lindude söötmine, taimede ettekasvatamine kevadel jne. Ükski
tegu pole liiga väike ja konkreetselt aktsioonis ei pea osalema ka terve klass.
NB! KIK-i käigud keskkonnateo
alla ei liigitu, kuna on organiseeritud mujalt.
Iga klassijuhataja arutab võimalusi ja mõtteid oma klassiga ja paneb hiljemalt 13. oktoobriks keskkonnateo ja selle orienteeruva toimumisaja kirja. Pärast tegu palun saatke K. Ratassepale meilile lühike kirjutis + paar fotot, mida tehti. Info läheb kooli FB lehele ja Rohelise kooli blogisse.
OTSUSTATI:
3.1. Iga klass teeb õppeaasta
jooksul ühe keskkonnateo – klassijuhatajad kannavad selle hiljemalt 13. oktoobriks K. Ratassepa saadetud tabelisse. Tegevus
otsustatakse ühiselt klassijuhataja tunnis.
3.2. Peale keskkonnateo
tegemist saadavad klassijuhatajad Külli Ratassepale toimunud tegevuste lühikirjelduse ja mõned pildid. Samuti
on oodatud kokkuvõtted ka muudest keskkonnaalastest tegevustest sotsiaalmeedias
kajastamiseks.
3.3. Keskkonnategu peab tehtud olema hiljemalt 10. juuniks 2024.
4. Keskkonnaküsitlus
KUULATI:
Igal sügisel tuleb
ülekooliliselt läbi viia keskkonnaküsitlus. Sarnaselt eelmisele aastale osalevad
3.-12. klassid. Küsitlus viiakse läbi elektrooniliselt (saab kiirelt teha ka
nutitelefonis) klassijuhatajatunnis. Küsimused on MS Formsis ja igale klassile
tuleb oma teema ja küsitluslink, mille K. Ratassepp edastab tabelina
klassijuhatajatele. Küsitluse läbi viimise periood on 25. sept – 13. okt.
Tulemused edastatakse hiljem
klassijuhataja meilile. Nii saab need klassiga koos läbi vaadata ja arutada,
mida muuta paremaks ja teha ettepanekuid.
OTSUSTATI:
3.1. Külli Ratassepp saadab
3.-12. klassi klassijuhatajatele keskkonnaküsitluste lingid.
3.2. Klassijuhata jagab linki oma õpilastega eKooli vahendusel ja küsitlusele
vastatakse klassijuhatajatunnis ajavahemikus 25. sept- 13.okt.2023
3.3. Keskkonnaküsitluse tulemuste põhjal koostab K. Ratassepp keskkonnaanalüüsi. Analüüsi alusel koostab K. Ratassepp koostöös Ly Meleskiga TKG Rohelise kooli tegevuskava 2023/24.
3. Õpilaste ettepanekud
tegevuskavva
KUULATI:
Õpilaste poolt tulid I
trimestri tegevusteks ja kooli keskkonnateadlikumaks muutmiseks järgmised
ettepanekud:
- Ülekooliline klasside liikumisvõistlus
(jalgsi ja rattaga kooli tulemine);
- Õpikuvaba päev, kus õppetööd toimuks ilma
õpikuid-töövihikuid kasutamata, nt õues vm;
- Mobiilivaba päev;
- Muuta kooli sisehoovi hubasemaks,
kohaks, kus oleks tore üritusi vm korraldada, kujundada taimedega,
lillekastidega vms;
- Õpilased on märganud, et koolihoovi
prügikastidest lendab sodi välja (ka varesed ja kajakad teevad seda). Kas oleks
võimalik muretseda prügikastid, millel oleks kaaned?
- Kollased prügikastid tuleks paremini
märgistada, et oleks täpselt aru saada, mis prügi, millisesse kasti sobib:
- Taimede kasvatamine kevadel koolipeenardesse.
OTSUSTATI:
3.1. Õpilaste ettepanekute ja
ideedega püütakse võimalikult palju arvestada ja nende pakutud algatusi
toetada.
3.2. Järgmine koosolek toimub
novembris.
Kommentaarid
Postita kommentaar